Waldorf Microwave XT praat prut

pazkal

Stamgast
Ik heb vorige week via een ruil een Microwave XT in huis gehaald, welke ik op het moment van de ruil alleen even op het oog heb kunnen testen (stekker er in, knopjes draaien, alles in orde, inpakken).
Bij thuiskomst bleek er louter digitale prut uit de outputs te komen, 't is net alsof er een of ander slecht overstuurd bitcrusher effect overheen zit.

Uit nader onderzoek bleek dat de verkoper een 16V adapter had meegegeven ipv. de 12V adapter die hij zelf thuis gebruikte. Deze adapter heb ik inmiddels ook van hem gekregen, maar het probleem houdt aan.

Kan het nou zo zijn dat de XT door die (kortstondige) extra 4V beschadigd is geraakt? Lijkt mij namelijk sterk.
Ik heb een factory reset gedaan en heb geprobeerd een OS update te doen, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Is het aannemelijk dat een OS update dit probleem gaat verhelpen of is dat ijdele hoop?

Iemand ervaring met dit soort issues?

Als een digitaal apparaat klinkt alsof er een distortion-effect overheen zit, zou het ook kunnen dat de Digitaal-analoog converter de geest heeft gegeven. Of dat in jouw geval zo is weet ik niet. Probeer ook eens een andere output

4V, op 12V is in verhouding wel veel. Mijn inziens kan er best wel een component de geest gegeven hebben.

Mmm, dat belooft weinig goeds...

Heb ooit gelezen dat DSP chips van VA's soms een beetje in de war raken en dat je bepaalde problemen met een OS upgrade (of herstel) kan fixen.

Daar heb ik mijn hoop nu een beetje op gevestigd...ben met je eens dat 4 op 12 wel veel is, maar als het gaat om de componenten zelf zou ik verwachten dat ze 16V wel moeten kunnen hebben.

Nou de OS update heeft niet geholpen en de sub out heeft hetzelfde probleem.

Lijkt er dus op dat er iets is geroosterd aan de binnenkant, maar als beide stereo output pairs het niet meer doen, hebben we het qua architectuur dan over 2 D/A converters? 1 per stereo paar? Of 1 per mono out, dus 4? Of 1 voor alle outs?

Zijn die dingen uberhaupt te vervangen? 't Is nog even speculeren over de exacte oorzaak natuurlijk, maar ben gewoon ff nieuwsgierig.

digi apparaat ...is egt lastig te fixen
vraagt t effe aan die knakker van waldorf zelf voor een zinnig antwoord [zeg datje boele scd kent :D
die doet testing voor hun ...
iig sterkte klinkt idd as een overruled damfge problem ...
dus op alle fronten ...iets ernstig kapot

wel minder van de verkopert vindt ik :(
altyd adapters goed checken :stupid

Back