meer decay in kick(sample)

D-Joriz-

99% disabled
hallo

ik krijg het maar niet voor elkaar om in een kick als sample de dacay langer te krijgen
is dit uberhaupt wel mogelijk?
ik heb timestretch geprobeerd en dat soort grappen..
maar dat vervormd het geheel te veel
wat doe ik verkeerd?

D-Joriz

Wat je misschien eens kan proberen is om een stukje van de geluidsgolf te selecteren, en die te kopieren en te plakken. Hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel:

Attachments

• voorbeeld.JPG
    voorbeeld.JPG
    64,9 KB · Bekeken: 114
gewoon stukje van de tail met meeste druk op zero crossing knippen en inserten, gaat prima en zo kan je héle lange kicks maken

hallo

ik krijg het maar niet voor elkaar om in een kick als sample de dacay langer te krijgen
is dit uberhaupt wel mogelijk?
ik heb timestretch geprobeerd en dat soort grappen..
maar dat vervormd het geheel te veel
wat doe ik verkeerd?

D-Joriz

Timestretch gebruik ik voor dit soort grappen, het is wel zoeken en luisteren naar de exacte juiste instelling zonder vervormingen. De truc is om, zoals hierboven gezegd, alleen begin en eindstukken te selecteren die op de lijn zitten. Dat zijn dan bij voorkeur stukken vlak na de attack (punch/tik) als de zoem basstoon begint t/m het einde.
Tweaken met de % timestretch tot je de juiste instelling hebt, dat is wanneer de piepkleine fragmentjes die gecopieerd worden om de timestretch te maken excat uitkomen op de lengte van de golfvorm van de basstoon.

Zelf korte stukjes kopieeren zoals raplhie zegt kan ook, is wel erg handig bij korte kicks maar als je genoeg staart hebt klinkt een timestretch meer dynamischer.
Je kan ook een loop in je kicksample stoppen die datzelfde doet, begin en eindpunt op de lijn voor een na een volledige grondtoon golfvorm.

Als je de sample hier dropt wil ik hem wel voor je stretchen zoals hierboven bedoeld, zeg maar hoe lang hij moet duren.

Raphie, wat bedoel je met meeste druk op de zero crossing? (heb even uitgezocht wat zero crossing betekent, maar het is mij onduidelijk wat je bedoelt met de meeste druk)

Plak je toch decay van een andere kick (die wel lang genoeg is) achter?

eury> zero crossing is de middenlijn waaromheen de golfvorm beweegt.

576px-Zero_crossing_2.svg.png

Ik pas timestretch toe overal waar ik dat wil, stukjes stemsample om bepaalde medeklinkers te verlengen om de stemsample meer in het ritme te passen of klinkers langer te maken om een S of V te accentueren, staarten van kicks, geluidsfx samples die langer of juist korter moeten (minder dan 100% timestretching dus). etc !

Dat begreep ik al Niel. Maar wat wordt er bedoeld met 'meeste druk'? De hoek van de geluidsgolf?

ik denk dat ie de amplitude bedoelt ?

Compressie kan je ook nog proberen, de decay wordt dan niet langer maar wel luider waardoor die dan langer lijkt.
Dit werkt alleen als er nog een stuk geluid heel zacht verstopt zich achterin de staart, wat meestal alleen het geval is bij analoge bronnen (909 kick bv).

Indien de kick al (heel zachte) decay heeft maar je deze gewoon naar voren wilt brengen:
Probeer eens een (al dan niet freeware) Transient Designer plugin.
Die doet precies wat je wilt.

Indien de kick echt geen decay heeft, moet je zoals gezegd bijplakken.

het is een hele korte kick indd Niel
ik heb hem bijgevoegd in bijlage
als je wat zou willen pielen voor mij ..
en als je dan een beetje in richtlijnen wil vertellen hoe je het hebt gedaan.ik zou je dankbaar zijn:okdan:

en ik ga de rest ook proberen .. ik ben nog niet echt een wavmaster zal ik maar zeggen ik ben nog in de expirimentele fase qwa editten enzo
maar met deze uitleg kan ik aan de slag..

bedankt

Attachments

• Korte Kick.wav
    67,8 KB · Bekeken: 145
Als je een kick hard uitstuurt, en vooral als je doorlust over je (analoge) kanalen, wordt het geluid vanzelf langer ivm de ruis en de overload ervan. Dat weer mixen met het origineel erbij ...

Je gebruikt een stereo sample, waarom ?
Linkerkanaal zat een vervelende subbas plup in, is het een vinylrip oid ?
Heb er eerst een monosample van gemaakt, werkt makkelijker en scheelt de helft geheugen.

Hier 2 bewerkte kicks.

De 1e is timestretch in soundforge 8.0, preset 18 op 238% (dat was de instelling die het mooiste uitkwam)

2e is door handmatig een paar golfvormen te kopieren.

Attachments

• bdsf1.wav
    59,7 KB · Bekeken: 140
  • bdsf2.wav
    46,4 KB · Bekeken: 120
ik heb zelf cool edit pro 2.0 en daar kan ik ook timetretchen maar dan word het echt niet mooi meer, en deze sample heb ik overigens uit een mapje wat ik van internet heb gehaald..
ik ga nog eens wat expirimenteren ..
even zoeken of soundforge een demo heeft..

Je gebruikt een stereo sample, waarom ?
Linkerkanaal zat een vervelende subbas plup in, is het een vinylrip oid ?
Heb er eerst een monosample van gemaakt, werkt makkelijker en scheelt de helft geheugen.

Hier 2 bewerkte kicks.

De 1e is timestretch in soundforge 8.0, preset 18 op 238% (dat was de instelling die het mooiste uitkwam)

2e is door handmatig een paar golfvormen te kopieren.

ik heb nu stukjes van de staart gekopieerd (na de tok) die geplakt en een beetje stretch gedaan.. komt nu welk redelijk in de buurt

ik heb hem bijgevoegd.. hij is nog steeds stereo ..
hoe moet ik dat veranderen ? als ik hem op mono zet in cool edit dan krijg ik alleen Links of Rechts Geluid?:dubbel:

Sorry ,ik heb het al gevonden.. er zit ook in zoekfunctie in het programma:stupid

convert sample type L50%/R50

Laatst gewijzigd:
kopieer één kanaal naar een nieuwe file, dan heb je een mono sample.
Zit vaak een functie als "copy clipboard to new file" ergens onder de rechtermuisknop verscholen.

In coolledit 2.1 heet dat "copy to new"

je stukje is nog niet toegevoegd, misschien even nogmaals proberen.

Hier een stretch in cooledit 2.1 was vrij simpel, koel dat ze ook een glijdende schaal stretch hebben, dat ga ik onthouden :D

attachment.php

Belangrijkste is om je stretch te laten beginnen op de nullijn. Ik heb als data de gehele staart genomen. Maar alles valt of staat met waar je begintpunt (en eindpunt zit als je middenin een wave bezig bent)

Zie:
attachment.php

Attachments

• SF_cooledit.JPG
    SF_cooledit.JPG
    62,1 KB · Bekeken: 114
  • bdsf3.wav
    43,9 KB · Bekeken: 129
  • SF_cooledit2.JPG
    SF_cooledit2.JPG
    49,5 KB · Bekeken: 117
Back