De Ensoniq ESQ-1 thread

Is er een wezenlijk (sound) verschil tussen een ESQ-1 en een SQ-80.
Dan bedoel ik niet dat de SQ-80 meer golfvormen heeft, maar als je beide instelt op dezelfde waarden is de sound dan ook hetzelfde?
Iemand hier info over?

denkt byna wel iden envelopes en lfo,s
maar waves zijn meer ejn midi denk ook wel beter en aftertouch keys

Ben nog steeds op zoek naar een SQ-80 en heb er (voor een mooie en volledig werkende) 450 euro voor over.

ik een eveolver vooreen lkkr werkende

esq1ook goed

Over die demo's: Nou niet dat ik kan lezen wat er op z'n display staat, maar de indeling van de verlichte vlakjes heb ik op de mijne nog nooit zo gezien... en net als die stemmen op een gegeven moment: draait hij eoa gemod OS? (en zo ja, wat? en waar kunnen we dat vinden?)

edit: Dat displayding is denk ik gewoon scanline interferentie... of een kapotte display :p

Ik ben naar aanleiding van de Andromeda thread eens wat zitten stoeien met levels en ik merk toch wel dat als je 3 oscillatoren inzet je boven de 30 al problemen kunt krijgen in het hoog, vooral metcomplexere waveforms. Vaak klinken de lagere octaven juist wat lekkerder rauw, maar voorbij het midden klinkt het dan kut. Ben nog aan het uitvogelen of ik via key follow de levels lager en de VCA envelope hoger kan krijgenpm er voor te zorgen dat er alleen distortionin de lage noten zit, maar volgens mij is hij daar net te simpel voor.

Ik moet ook nog eens in de ringmod duiken. Kon laatst op mijn CZ daar verrassend subtiele dingen mee doen.

Ik ben naar aanleiding van de Andromeda thread eens wat zitten stoeien met levels en ik merk toch wel dat als je 3 oscillatoren inzet je boven de 30 al problemen kunt krijgen in het hoog, vooral metcomplexere waveforms. Vaak klinken de lagere octaven juist wat lekkerder rauw, maar voorbij het midden klinkt het dan kut. Ben nog aan het uitvogelen of ik via key follow de levels lager en de VCA envelope hoger kan krijgenpm er voor te zorgen dat er alleen distortionin de lage noten zit, maar volgens mij is hij daar net te simpel voor.

Ik moet ook nog eens in de ringmod duiken. Kon laatst op mijn CZ daar verrassend subtiele dingen mee doen.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met boven de 30. Heb je het over een bepaalde parameter?

De ringmod is leuk vooral als je de ene osc in het hoogste octaaf zet en de ander in het laagste.
vervolgens aan het modwheel toewijzen geeft vrij extreem resultaat.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met boven de 30. Heb je het over een bepaalde parameter?

De levels van de oscillatoren

De ringmod is leuk vooral als je de ene osc in het hoogste octaaf zet en de ander in het laagste.
vervolgens aan het modwheel toewijzen geeft vrij extreem resultaat.

Ga ik eens proberen. Maar volgens mij als je bij ringmod met (alweer ;) ) de levels speelt krijg je ook wel wat subtielere en muzikalere effecten er uit. Althans, dat merkte ik op mijn Casio CZ-3000..

De levels van de oscillatoren

Ok zal ik ook eens uitproberen

Ga ik eens proberen. Maar volgens mij als je bij ringmod met (alweer ;) ) de levels speelt krijg je ook wel wat subtielere en muzikalere effecten er uit. Althans, dat merkte ik op mijn Casio CZ-3000..

Ik heb zelf een cz-1000 en gebruik de ringmod niet zo vaak. ook zonder deze kun je al aardig ringmod-achtige en tevens bruikbare geluiden maken

Heb wel wat leuke dingen gevonden met AM. Jammer dat de output van de AM niet te controleren is en al gauw begint te distorten. Wat een leuke truc is is een pulse met een square moduleren en dan lichtjes detunen. Dan krijg je een soort PWM effect. En dat kun je dus ook doen bij saw, sine, etcetera. Het werkt natuurlijk het beste bij de simpele waveforms.

Heb vandaag eindelijk een Ensoniq ESQ-M gekocht. Klinkt echt fantastisch en is ook vrij gemakkelijk te editen (las op internet dat ie moeilijk was).

Maar ik zoek een goede editor voor Mac. Eigenlijk een patch editor. Ik heb gekeken naar Midi Quest maar heb geen idee in hoeverre deze goed werkt. Ik heb bv voor mijn Microwave een dedicated editor die ik echt fantstisch vind. Is er zoiets voor de Ensoniq?????

Sorry ik heb echt nog nooit de behoefte gehad om er een editor bij te pakken....

Sinds kort in het bezit van een Ensoniq ESQ-1 en ik ben best te spreken over de mogelijkheden en de sounds van dit synthje.
Bevalt me beter als eerdere hybride synths die ik heb gehad zoals de Korg dw-serie, de casio ht-serie en de keytek cts-2000.

dus hierbij een thread om alle info en gebruikerservaringen uit te wisselen.
Wie heeft er nog meer eentje en wat zijn jullie ervaringen?

om te starten:

Specifications
Polyphony - 8 voices (dynamic voice allocation)
Oscillators - 3 digital oscillators per voice, 32 waveforms
LFO - 3 LFOs per voice; triangle, saw, square, random
Filter - 4-pole analog resonant filter with 6-stage envelope
Sequencer - 8-Track (30 patterns, 10 songs w/ up to 99 patterns each)
VCA - 4 VCA + 4 Envelopes with 7 parameters per voice
Effects - None
Keyboard - 61 note (velocity)
Memory - 40 patches
Control - MIDI (8-parts)
Date Produced - 1986 - 1988
Est. Value - $100 - $400

waarom ziek deze draad nu pas ...;-] vette bak die betaalbar is
point 1

en cem inside welke ...de matrix6kinda goeie dus ;-]

en de interface is egt easy too handle ;-]
;{
8 knobs on a display ;-]
the sounds ..minimoog presets is massive ..rest ...ist a synthesizer;-] leefje uit!!

Heb vandaag eindelijk een Ensoniq ESQ-M gekocht. Klinkt echt fantastisch en is ook vrij gemakkelijk te editen (las op internet dat ie moeilijk was).

Maar ik zoek een goede editor voor Mac. Eigenlijk een patch editor. Ik heb gekeken naar Midi Quest maar heb geen idee in hoeverre deze goed werkt. Ik heb bv voor mijn Microwave een dedicated editor die ik echt fantstisch vind. Is er zoiets voor de Ensoniq?????

feliciteerd mr fourier ..vette bak en ik denk dat de moduleniet o...ronder doet voor de keys ..aleen maar zeld zamer is

vet blijft dat ze betaalbaar zijn blijvven en niet duurder worden door deze draad;-]]]]]]]]]]]]]]]]

feliciteerd mr fourier ..vette bak en ik denk dat de moduleniet o...ronder doet voor de keys ..aleen maar zeld zamer is

vet blijft dat ze betaalbaar zijn blijvven en niet duurder worden door deze draad;-]]]]]]]]]]]]]]]]

Thanx...ik heb weinig plaats voor meer key....te veel, je kent het wel. Heeft erg lang geduurd om een module te vinden maar wie zoekt zal vinden. Ik heb er wel iets meer voor betaald dan voor een ESQ-1 maar had het er wel voor over om een Rack versie te hebben.

Maar zoek eigenlijk een patch editor.....waarmee ik mijn eigen banken kan samenstellen. Editen via het menu gaat verrassend makkelijk. Begrijp niet dat mensen er moeite mee hebben. Maar aangezien hij maar 40 patches heeft (ex card) is het wel handig om het een en ander te gaan organiseren.

Dus tips zijn welkom!!! :D

Kan nou niet zeggen dat een Matrix 6 tammer klinkt dan een ESQ-1, heb ze allebei gehad en een A/B vergelijk kunnen maken.
Vond de Matrix 6 wel wat voller klinken en de ESQ-1 heeft wat scherpere randen in zijn sound.
Neemt niet weg dat het voor budget synths (gezien de huidige prijzen) fantastische machine's zijn en die zullen (gezien het beperkt aanbod) binnen afzienbare tijd ook wel in prijs gaan stijgen.

Een Matrix klinkt heel strak waar de ESQ meer fuzzy is. De Matrix combineert waar de ESQ domineert.

Deze CS80 brass uit de ESQ1 uit onderstaande video imponeert wat mij betreft!!
Echt een hele vette mooie sound!!!

Back