Je synthesizer opnieuw spuiten of verven

iFox

Stamgast
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het opnieuw spuiten (verven?) van zijn synthesizer of stagepiano?

Zelf heb ik een Gem Promega 2 en ik sta er verbaasd van hoe ontzettend snel er krasjes en niet verwijderbare vlekken komen in de lak. Het lijkt wel alsof de lak met je nagels nog te bewerken is.
Nu dacht ik: misschien zou ik iemand mijn Promega 2 kunnen laten overspuiten. Misschien in dezelfde kleur, of meer in de vintage kleurenset van de Promega 3?

En als dat niet mogelijk is, of in elk geval meer dan €100 (indicatie) misschien is het dan wel mogelijk de lelijke plekken in de synth weg te werken? Maar hoe krijg je in vredesnaam dezelfde kleur te pakken?

Ben benieuwd naar de reacties!

Customsynth had ik inderdaad al gezien; ziet er erg gelikt uit allemaal!

Ik denk dat het grootste probleem vooral deze is: hoe krijg je ooit alle 'lettertjes' en aanduidingen bij de knoppen weer mooi terug? Want het spuiten is allemaal kinderwerk als je de synth netjes uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. (lijkt me)

Die lettertjes krijg je weer terug dmv transfers zoals op model autootjes.....
Je kan die transfers uitprinten op Lasertran en dan op de synth plakken...vervolgens spuit je de gehele synth in met een matte blanke lak.....
Ik heb zelf al aardig wat dingen gespoten in me leven ik heb alleen geen printer...:D

Laatst gewijzigd:
Oké, best tof zeg!
Wat niet wegneemt dat het flink wat transfers vergt bij een gemiddelde synth, damn.

Knutselen was nooit mijn sterkste vak, en dan ook nog bijna 100 stickertjes goed plakken, dat gaat niet goed.

Maar goed, als iemand denkt dat hij zoiets wel ziet zitten, dan kan hij me altijd een PM sturen!

En dan nog: stel dat ik alleen de 'lelijke' plekken wil bijwerken, hoe zorg je er dan voor dat je dezelfde verf hebt? En je zal het waarschijnlijk altijd kunnen zien?

Neem anders eens wat foto's van de plekken.... de meeste synths zijn niet behandeld met blanke lak.....ik heb bv mijn midi keyboard (Evolution 249) voorzien van extra blanke laklaag juist omdat je met je nagel eral krassen in kon maken....

Welke kleur heeft die Promega?

En mwah qua transfers valt het wel mee....je werkt meestal met horizontale banen, dus meerdere transfers in 1 lijn. Daarbij zijn de letters op synths niet groter dan een millimeter of 3 , 4.

Niet beschikbaar voor de Promega 2 helaas, maar wel leuke oplossing ipv spuiten en daarna eindeloos transfers opbrengen (en dan weer lakken)

http://www.styleflip.com/

Lastig om het (met een flutcamera) nog een beetje goed vast te leggen:

Het lijkt op de diepe krassen aan de voorzijde en achterzijde (ik moet voortaan een stukje stof over mijn riem doen) wel mee te vallen, maar als je met daglicht kijkt, zie opeens ontzettend veel kleine krasjes.

@Dender: de Promega is zilver, maar wel enigzins 'beigezilver' (matzilver met geelverkleuring ofzo )
CHECK:
promega_2web.jpg

@L56: ja dat zou erg vet zijn op je synth ;)

Ik zou een spuiter voor 100 euro of minder niet vertrouwen, zeker als ie ook daarna de opdruk er nog op moet zeefdrukken. Dat is gewoon erg duur.

(maar ik zou sowieso een duur apparaat als een Promega niet overspuiten...)

Wat je eventueel voor die lelijke plekken en krasjes zou kunnen proberen (op een onopvallend stukje) is autowax/cleaner....zilver is gewoon echt een k*tkleur voor gebruiksapparaten.....en helemaal als de lak zelf van slechte kwaliteit is. Zilver wil heel snel gaan vlekken als hij niet behandeld is met een laag blanke lak....mijn Evolution had daar dus ook problemen mee.....toen maar uit elkaar gehaald, heel licht nat geschuurd met een P1000 papiertje en daarna verschillende lagen matte blanke lak eroverheen.....
Maar als je je Promega wil gaan laten overspuiten bij een proffesioneel bedrijf dan gaat dat je echt wel meer dan € 100,- kosten. Daarnaast zou je de body kaal moeten aanleveren.....en het is net wat Etaoin zegt, wil je wel zo'n duur apparaat laten overspuiten of neem je de beschadigingen voor lief?

Wat je eventueel voor die lelijke plekken en krasjes zou kunnen proberen (op een onopvallend stukje) is autowax/cleaner....zilver is gewoon echt een k*tkleur voor gebruiksapparaten.....en helemaal als de lak zelf van slechte kwaliteit is. Zilver wil heel snel gaan vlekken als hij niet behandeld is met een laag blanke lak....mijn Evolution had daar dus ook problemen mee.....toen maar uit elkaar gehaald, heel licht nat geschuurd met een P1000 papiertje en daarna verschillende lagen matte blanke lak eroverheen.....
Maar als je je Promega wil gaan laten overspuiten bij een proffesioneel bedrijf dan gaat dat je echt wel meer dan € 100,- kosten. Daarnaast zou je de body kaal moeten aanleveren.....en het is net wat Etaoin zegt, wil je wel zo'n duur apparaat laten overspuiten of neem je de beschadigingen voor lief?

zeg dat wel met zilver ...
kheb een z1 10 jaar oud was cheapo
maaaaaar lijkt wel alles van plastic / zilver is dus "touched " colored / vies ...bibliotheek bruin lees atari colored aant worden ...

asje een nieuw product heb en ermee on stage gaat zou ik ,.....; stickers plakken
vanje sponsor haha
8~

wel leuke winkel
style flip kende ik nog niet
http://www.styleflip.com/index.php?main_page=show_room

Mmm, ja....De Promega 2 is mij iets te waardevol om verknald te worden door een spuiter. Die tip van de autowax kan ik zeker proberen, baat het niet, dan schaadt het maar een beetje!

En inderdaad: zilver is echt een belachelijke kleur; mijn EX5 heb ik nu al heel wat jaren zonder flightcase vervoerd, maar die lak en de blauwe kleur zorgen er samen voor dat hij er haast nog beter uitziet dan mijn Promega. En dat terwijl de Promega 2 alle tijd voorzichtig behandeld is, en vervoerd is in een op maat gemaakte softcase.

Het leven is gewoon onrechtvaardig....

hout opschilderen van synth...

hout opschilderen van synth...

hoe zit het met bepaalde houten stukken van een synth (bijv. moog) opschilderen...?

Waar moet je daarmee rekening houden ? Kan dat gewoon met verf ?
En is er waardenvermindering ?

Zijn er nog speciae verfsoorten die hier geschikt voor zijn ?

hoe zit het met bepaalde houten stukken van een synth (bijv. moog) opschilderen...?
Heiligschennis.

Wil je geen waardevermindering, dan moet je doen wat deze mensen doen:

http://synthwood.com/gallery/

Goede houtsoorten uitzoeken, lekker in de olie en laten glanzen die hap.

Krijg je blanken lak een beetje strak op een behuizing? SPuiten dan wellicht wel lijkt mij. Zal het dan zeker wel eerst proberen op een onopvallend stukje i.v.m. verkleuring.

Polijsten... net als je oto. En hout in de olie zetten.

Soms is het ook zeefdruk.. de lettertjes enzo. Ben zelf lichtman, dus heb wel ervaring met vette licht tafels enzo. Soommige mensen hebben ook 'n hogere zuur waarde in hun flikker.. da doet je synth ook snel slijten.

Het is wat dat betreft erg makkelijk en niet zo'n ingewikkelt...
Het is maar een bepaald hout gedeelte. Een klein stukje hout als bijv. bij de virus Ti voorkant (net onder de toetsen hout). 8)

Ik wil dit mogelijk een lichte echte andere kleur geven. Gewoon een (speciale) goede verf of zo... niet direct beits.

De ondergrond zelf hoef denk ik niet speciaal voorbehandeld te worden, maar gewoon goed zuiver.

Na de 1-2 laagse verf wil ik er een glimmend beschermende lak overheen doen (vernis)...

Kan dit wanneer je de rest netjes afdekt en inpakt kwaad voor de synth zelf? En wat voor verf moet dit worden ? Niet op waterbasis lijkt me (hout) ?

Toch zou ik het missen op m'n Lead...
Dit euvel was alleen bij een bepaalde kleine oplage: kijk er naar en de verf spat er van af :) Ja, die Zweden geven niet zomaar iets weg, die Hollanders!

Wout

Attachments

• Little_scratched.jpg
    Little_scratched.jpg
    168,5 KB · Bekeken: 84
Back