Iemand ervaringen met Ardour?!?

Hans de Vries

Bob the Knob
Enige tijd geleden gaf mijn oude PC definitief de geest. Helaas OPNIEUW veroorzaakt omdat mijn anti-virus software blijkbaar niet compleet was en iets doorliet wat mijn bootsector compleet vernaggelde..

Na veel vijven en zessen besloten tot aanschaf nieuwe PC. AMD quad core, 8 gieg geheugen, 1 Tb schijf en goede geluids- en videokaart.

Omdat ik het ding bij een computershop had laten bouwen, had ik de keuze uit het te gebruiken OS. Windows XP lag voor de hand, maar nu ik toch de keuze had, besloot ik maar eens te gaan voor Linux, meer precies voor Kubuntu. Na een week zat ik al te zoeken naar de mogelijkheid van een dual-boot machine, maar nu - een half jaar later - mis ik Windows al eigenlijk helemaal niet meer. Nou... helemaal niet...
Cubase mis ik nog wél en zeker in combi met VSTi en VST plugins.

Dus maar eens driftig op zoek gegaan en uiteindelijk uitgekomen bij Ardour. Ziet er goed uit, lijkt een beetje op ProTools. Maar... geen directe mogelijkheid tot gebruik met VSTi's en/of VST plugins. Wél LADSPA plugins, maar die spreken me (tot nu toe) niet erg aan.

Nu kán VST(i) worden gebruikt in de nieuwste versie van Ardour, maar dat vergt een speciale hercompilatie van het programma. Dat wil ik best eens proberen. Na dit lange intro de volgende vragen:

• heeft er hier iemand ervaringen met Ardour die hij/zij wil delen?
  • heeft er al iemand Ardour ge-hercompileerd voor gebruik met Vst(i)? en zo ja, kun je me stap-voor-stap vertellen hoe dat precies moet? Wat zijn de ervaringen met Vst(i) binnen Ardour en Linux/(K)ubuntu?

alvast bedankt voor je moeite!

haha wat een knakkers op de Ardour site... 'k dacht ff dat ik $60 moest betalen...

kan je niet de executable direct installeren vanuit kubuntu?
uit de manual: "If you are using a "major" Linux distribution (e.g Fedora, Ubuntu, Debian, SuSe, Gentoo, Slackware etc.), then some version of Ardour is almost certainly available directly from your distribution"

heeft Kubuntu geen apt of yum?

zo niet, dan wordt 't dependency feest :)
http://ardour.org/building

je moet dan al die losse onderdelen downloaden en installeren...
dat klinkt moeilijker dan het is. meestal zit er een "readme.txt" of "INSTALL"
tekst file bij wat je precies moet doen.

het wordt pas "feest" als die onderdelen zelf weer andere onderdelen nodig hebben...

Hey,

Ik heb veel ervaring met Unix/Linux en vanzelfsprekend ook van het (her)compileren van software.
Ik wil je wel helpen, dus laten we dit stap voor stap doen. Op de Ardour site staat dat je moet zorgen dat je de volgende pakketten hebt:

Kijk via de console of je die hebt. Dat is niet altijd heel vanzelfsprekend om te controleren. Gewoon een beetje proberen en je vind dat vanzelf. Voor GCC kun je bijvoorbeeld het commando gcc en g++ proberen.
Ook kun je proberen met sudo apt-get install <package> het pakket te installeren. Als het al geinstalleerd is geeft hij een melding, zo niet dan download hij het pakket voor je. Als het pakket niet bestaat onder die naam kun je zoeken naar de correcte naam (vaak moet er lib voor of een versie achter) met dit commando: apt-cache search <naam>

Als je zeker weet dat je alles hebt, kunnen we weer verder :)

Hadie Travelan,
Ik heb Ardour al eens geïnstalleerd, kon gewoon vanuit de repositories. Je vindt meer over hercompileren op http://ardour.org/node/280 Ik ga straks thuis ff checken of de pakketten die je noemt zijn geïnstalleerd en dan kom ik bij je terug.
Uiteraard had je deze webpagina (http://ardour.org/building_vst_support) al gezien....?

Hoi Barno,
Sudo apt-get install werkt gewoon in Kubuntu, evenals een simpele installatie vanuit de repositories. Ook pakketten met een .deb (Debian) extensie kunnen simpelweg met een muisklik worden geïnstalleerd. Kubuntu is m.i. samen met Ubuntu de klantvriendelijkste distributie so far...

Laatst gewijzigd:
Hadie Travelan,
Ik heb Ardour al eens geïnstalleerd, kon gewoon vanuit de repositories. Je vindt meer over hercompileren op http://ardour.org/node/280 Ik ga straks thuis ff checken of de pakketten die je noemt zijn geïnstalleerd en dan kom ik bij je terug.
Uiteraard had je deze webpagina (http://ardour.org/building_vst_support) al gezien....?

Hoi Barno,
Sudo apt-get install werkt gewoon in Kubuntu, evenals een simpele installatie vanuit de repositories. Ook pakketten met een .deb (Debian) extensie kunnen simpelweg met een muisklik worden geïnstalleerd. Kubuntu is m.i. samen met Ubuntu de klantvriendelijkste distributie so far...

wat is je probleem dan?
alles staat toch op die pagina?

je kan beter scons gebruiken om te installeren blijkbaar en wat flags om vst mee te compilen...

wat is je probleem dan?
alles staat toch op die pagina?

je kan beter scons gebruiken om te installeren blijkbaar en wat flags om vst mee te compilen...
Kijk, als het gesneden koek voor je is, dan is het idd niet moeilijk. Ik ben een groentje als het om Linux gaat en ik brand m'n vingers liever niet aan "...dan doe je toch gewoon dit en daarna doe je gewoon dat?!?". Ik weet uit ervaring dat het geen schande is om hulp te vragen als je je ergens onzeker over voelt. Kun je de opgedane ervaring later weer doorgeven aan anderen, i.p.v. er stoer over doen dat je het allemaal al weet...

Ik lees net hier op synthforum dat Ardour 2.8 VST alleen werkt op X86 platforms en niet op AMD64...

Jammer dan... :doei:;{

Hans, weet niet of je de VST plugins, of Cubase zelf het meest mist, maar wellicht is zo'n extern apparaat wat voor je waar je alle plugins op kan draaien (a la plugzilla / receptor / die nieuwe waar ik de naam ff niet meer van weet).

Enige tijd geleden gaf mijn oude PC definitief de geest. Helaas OPNIEUW veroorzaakt omdat mijn anti-virus software blijkbaar niet compleet was en iets doorliet wat mijn bootsector compleet vernaggelde..
Da's jammer om te horen.

Maar je geeft nu een fortuin uit aan een nieuwe machine - als je toch aan het spenderen bent is het wellicht een idee om een beetje extra uit te geven aan een bescheiden netbook waar je al je internetgebeuren en browsen op doet, terwijl je je DAW gewoon niet op internet laat en patches via je netbook omlaaghaalt.

Ta-da - risico is gereduceerd :).

Maar je geeft nu een fortuin uit aan een nieuwe machine
Viel wel mee, voor € 823 was ik helemaal klaar... En ik kon toch niet zonder PC, dus die uitgave moest er toch wel komen..
- als je toch aan het spenderen bent is het wellicht een idee om een beetje extra uit te geven aan een bescheiden netbook waar je al je internetgebeuren en browsen op doet, terwijl je je DAW gewoon niet op internet laat en patches via je netbook omlaaghaalt.

Ta-da - risico is gereduceerd :).
Absoluut een goed idee. Daarom zit ik nu ook te denken aan toch maar een dual-boot systeem. Internet doe ik dan via Linux Kubuntu en Cubase via het Windows XP deel en lekker niet op het web aansluiten...
Hans, weet niet of je de VST plugins, of Cubase zelf het meest mist, maar wellicht is zo'n extern apparaat wat voor je waar je alle plugins op kan draaien (a la plugzilla / receptor / die nieuwe waar ik de naam ff niet meer van weet).
Ook een hardware kast waarin plugins draaien is een prima idee, vooral voor een live situatie.. En ook die dingen worden met de dag goedkoper. Cubase mis ik op zichzelf niet zo, want de basics zitten ook op Ardour en bijv. Rosegarden. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan?

Overigens gaat mijn voorkeur w.b. operating system zo langzamerhand toch uit naar Linux Kubuntu. Retestabiel en nooit gelazer. Dat Windows meer en wellicht betere audio alternatieven biedt, neemt niet weg dat het qua beveiliging echt sux... (en dat is geen loze of zonder ervaringen gestaafde bewering...)

Kijk, als het gesneden koek voor je is, dan is het idd niet moeilijk. Ik ben een groentje als het om Linux gaat en ik brand m'n vingers liever niet aan "...dan doe je toch gewoon dit en daarna doe je gewoon dat?!?". Ik weet uit ervaring dat het geen schande is om hulp te vragen als je je ergens onzeker over voelt. Kun je de opgedane ervaring later weer doorgeven aan anderen, i.p.v. er stoer over doen dat je het allemaal al weet...

daar heb je helemaal gelijk in maar om direct zelf de antwoorden achter je vragen te plakken komt een beetje vreemd over, niet?

ik wil je graag helpen hoor :)

waarom heb je trouwens Linux gekozen?

Ik lees net hier op synthforum dat Ardour 2.8 VST alleen werkt op X86 platforms en niet op AMD64...

Jammer dan... :doei:;{

volgens mij kan je best x86 apps draaien op een 64bit systeem als je alle 32bit libraries maar installeert (niet dat je blij wordt van wat dat allemaal inhoudt maar toch)

daar heb je helemaal gelijk in maar om direct zelf de antwoorden achter je vragen te plakken komt een beetje vreemd over, niet?
Waarom zeg je dat? Ik heb toch duidelijk uitgelegd waarom ik hulp zocht?
ik wil je graag helpen hoor :)
Waarvoor dank!
waarom heb je trouwens Linux gekozen?
Omdat ik met de lekheid van de Windows security helemaal klaar was.
volgens mij kan je best x86 apps draaien op een 64bit systeem als je alle 32bit libraries maar installeert (niet dat je blij wordt van wat dat allemaal inhoudt maar toch)
Mijn idee en een dual boot setup is dus sowieso een beter idee. Zie ook vorige post.

Waarom zeg je dat? Ik heb toch duidelijk uitgelegd waarom ik hulp zocht?

omdat je om hulp vraagt en vervolgens nadat anderen je proberen te helpen, je zelf de pagina's geeft waar al je antwoorden staan!

Mijn idee en een dual boot setup is dus sowieso een beter idee. Zie ook vorige post.

da's misschien niet eens nodig omdat je ook 32bit libraries kan installeren in een 64 bit omgeving. zolang ze de kernel niet nodig hebben kan je ze prima gebruiken.

Als je begint met audio werk op Linux raad ik 64studio 3 aan.

www.64studio.com

Typische site van een open-source product... Waar de f*ck kun je lezen wát studio64 nu precies is??? Maak eens een pakkende index.html... *zucht*

Verder vind ik dit een heel leuk draadje... Ik stap á la minute over als VST(i)'s goed worden ondersteund door welke Linux distro dan ook!

Verder vind ik dit een heel leuk draadje... Ik stap á la minute over als VST(i)'s goed worden ondersteund door welke Linux distro dan ook!
Hoewel sommige plugins perfect schijnen te werken GRIII bijv. Is het natuurlijk nooit 100% ideaal om software wat geschreven is voor het ene OS, te gebruiken op een ander OS.

Maar er zijn tools die steeds beter worden:
FST, dssi-vst, wineasio, JOST, ardourvst

Daarnaast zijn er ook een handjevol VSTs voor Linux, o.a. Pianoteq

Meer info:
http://www.homerecording.be/forum/t9526.htm

In 64studio wordt gewerkt aan VST support als ik het goed heb.

Probeer het zou ik zeggen... En een dualboot is altijd mogelijk uiteraard.

Typische site van een open-source product... Waar de f*ck kun je lezen wát studio64 nu precies is??? Maak eens een pakkende index.html... *zucht*
64 Studio is een Linux distributie op basis van Ubuntu/Debian, waarbij de Linux Kernel "getuned" is voor gebruik met audio en video. Zero latency is daarbij het uitgangspunt, zo heb ik me laten vertellen.

Hier vind je een bespreking van 64 Studio.

omdat je om hulp vraagt en vervolgens nadat anderen je proberen te helpen, je zelf de pagina's geeft waar al je antwoorden staan!
Ik ben een sterk gelover in zelfwerkzaamheid. M.a.w., ik ga niet gewoon op m'n gat zitten en wacht tot anderen het werk doen. Dat wil echter niet zeggen dat de informatie op de pagina's die ik aandraag ook volledig door me begrepen wordt, dus hoop ik informatie te verstrekken die anderen helpen mij weer te helpen. Het is allemaal erg logisch, hoor. :eureka:

Back