[Logic] Gaps aan einde van stukje audio

Javascript

Amsterdam West
Hoi

Ik hoop dat ik het goed uitleg, ik heb dit probleem zowel met de MPC2000XL en MPC1000.
Ik sync mn mpc met Logic, met logic als master, dus zet de tempo in logic, klik op play en mn mpc doet vrolijk mee.

Alleen als ik alle tracks wil gaan recorden en dat doe ik steeds in 4 bars, gaat er iets mis met het afspelen...
Als ik de opgenomen 4 bar beluister en daarachter dezelfde 4 bar weer plak, dan hoor je een soort van tik/gap ofzo. Ik weet niet hoe ik dit moet voorkomen. Het lijkt er ook op alsof de swing van de mpc in de weg zit omdat de kick niet helemaal begint waar ie moet beginnen en eindigt waar ie moet eindigen. Maar ik weet niet zeker of dit de oorzaak is.

Als ik het te dom uitleg wil ik wel wat screenshotjes en fragmentjes online gooien, maar ik probeer het voorlopig hiermee 8~

Waarom doe je dat in stukjes van vier maten? Maak je allemaal verschillende stukjes van vier maten en neem je deze op om vervolgens van al die verschillende stukjes een nieuw arrangement te maken? Waarom maak je dat arrangement niet in je MPC en neem je dan gewoon de hele song van begin tot eind op?

probeer eens de eerste 4 maten over te slaan en neem de volgende 4 maten op

veel (pakweg alle) midi interface hebben moeite om de eerste 4 maten perfect te syncen.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je doet.

Heb je in je DAW een midi file die je via je Drumcomputer als audio opneemt of heb je wat geprogrameerd in de drum computer en neem je dat op als audio.

In beide gevallen zou er geen probleem moeten zijn.

Groeten
Wim

Dit komt door de latency van midi als ik het zo hoor. Neem een iets langer stukje op, en zet de sample marker in logic precies op de eerste sample(in de sample editor kan je dit nauwkeurig doen), dan is het waarschijnlijk weg. Wat je nu hoort is dat je mpc sample niet stop op "nul". Hierdoor schiet de de audio van niet "nul" naar "nul" in 1 sample, hierdoor ontstaat een click.

Een andere optie is je loop te openen en de stilte tot de 1e tel van je loop weg te halen.

MIDI latency is irritant, ik moet opgenomen tracks altijd wel iets bijwerken om het strak te laten beginnen. Vooral met loops is dit in de vorm van clicks goed te horen.

Waarom doe je dat in stukjes van vier maten? Maak je allemaal verschillende stukjes van vier maten en neem je deze op om vervolgens van al die verschillende stukjes een nieuw arrangement te maken? Waarom maak je dat arrangement niet in je MPC en neem je dan gewoon de hele song van begin tot eind op?

Dat doe ik zodat ik niet van elke track de hele song hoef te recorden. Is ook een beetje omslachtig. Gewoon loopen eigenlijk. Scheelt een hoop tijd

Rvooh & Jelle: Thx, ik zal de 1e 4 bars lekker leeg laten een een punch in op de 5e bar doen...zal idd wel met latency te maken hebben...toch heel erg vaag (lees: kut)

Fender: Ik heb wat geprogrammeerd in mn MPC en neem dat op als audio in Logic

Dat doe ik zodat ik niet van elke track de hele song hoef te recorden. Is ook een beetje omslachtig. Gewoon loopen eigenlijk. Scheelt een hoop tijd

Ik lees het de laatste tijd wel vaker dat men veel eerder in het proces MIDI al omzet in audio en dan met de audio bestanden de song verder uitwerken. Tja, als je heel handig met wave editors bent, dan kan ik me wel iets bij deze werkwijze voorstellen. Ik vind het zelf te definitief eigenlijk. Ik werk liever de hele song in MIDI uit en zet het dan pas om naar audio. En als je een MPC met 8 outputs hebt en een audio interface met 8 inputs, dan kost dat bouncen van een hele song toch niet zoveel tijd en moeite?

Maar goed, een deel van jouw probleem is MIDI latency. Bij Cubase kun je per MIDI track de timing instellen, dus dan laat je de MIDI een fractie van een seconde eerder versturen zodat je daarmee de MIDI latency compenseert. Is dat met Logic ook niet mogelijk?

Ik heb dat ook in Logic. Maar ik neem wel hele tracks op, laat altijd iets langer doorlopen en knip daarna het einde eraf en weg is je klik. Dus die 4 maten 1 maatje extra laten doorlopen en dan de laatste maat er weer af knippen.

Misschien interessant om de oorzaak even uit te leggen: Als je op Start drukt in Logic, stuurt Logic een MIDI START commando naar de MPC en meteen daar achteraan de eerste MIDI CLOCK. Pas als de MPC de eerste MIDI CLOCK binnenkrijgt, begint ie met playen.

Maar MIDI is traag; ongeveer 4000 bytes per seconde en dus 0.25ms per byte. MIDI START en MIDI CLOCK zijn samen 2 bytes en het duurt dus 0.5ms vanaf het moment dat Logic de MIDI START en de MIDI CLOCK verstuurt totdat de MPC begint met spelen. Maar Logic verstuurt MIDI START en MIDI CLOCK natuurlijk in 1 keer en begint waarschijnlijk meteen met opnemen.

Omdat de tweede MIDI CLOCK wat meer op tijd is (die MIDI START zit daar niet voor), zal de MPC het vervolgens een beetje inlopen. De MPC loopt in het begin dus even iets te snel, vandaar het idee om de eerste maat of paar maten te skippen. Na die eerste maat loopt ie op zich even snel als Logic, maar hij loopt wel iets achter. De MIDI CLOCK wordt immers zo'n 0.25ms later ontvangen dan Logic hem verstuurt. Maar die delay kun je waarschijnlijk dus instellen in Logic.

De reden dat je sample te kort is, is waarschijnlijk dan ook dat de MPC in de eerste maat even moet inlopen, en dus heel kort te snel loopt.

Nou ken ik de MIDI implementatie van Logic niet (ik ken Logic helemaal niet:P), maar eigenlijk moet de MIDI master na het versturen van de MIDI START even die 0.25ms wachten voordat ie de eerste MIDI CLOCK verstuurt. Dan loopt de MPC nog steeds zo'n 0.25ms achter, maar dan hoeft ie tenminste niet de initiele vertraging veroorzaakt door het "wachten" op het MIDI START commando meer in te lopen.

Edit: En ik vergeet nog iets: de MIDI Master stuurt om de zoveel tijd een MIDI CLOCK byte die de MPC gebruikt om mee te syncen. De MPC weet dus pas na de tweede MIDI CLOCK ongeveer wat het tempo is (door de tijd tussen de MIDI CLOCKs te berekenen). Omdat MIDI dus altijd een kleine afwijking heeft, zal het tempo waar de MPC op draait een beetje fluctueren; soms is de MIDI CLOCK een fractie van een milliseconde eerder of later. Maar zolang de tweede MIDI CLOCK nog niet ontvangen is, moet de MPC een goeie gok doen over het tempo. Ik gok dat ie daarvoor naar zijn eigen tempo instelling kijkt. Dat kan dus ook nog eens voor afwijkingen zorgen.

Laatst gewijzigd:
Back