aansluiting Nord Stage 88 op Leslie

ROGUE85

@wearerogue85
Ik moet toegeven dat ik me er nog niet echt in verdiept heb, maar de wereld van elektronica zegt me niet zoveel, op technisch vlak dan :). Vandaar dat ik even pols.

Nord heeft een halfmoonswitch én hun C1 (ondertussen C2) is aansluitbaar op een echte Lesliespeaker. Dit moet dus via die beruchte 11-polige aansluiting.

De zanger van mijn nieuwe band heeft nog een originele Leslie staan, nu vroeg ik me af of het mogelijk is mijn NS88 daarop aan te sluiten.

M.a.w., is het mogelijk om de halfmoonswitch van Nord én een mono audio output van de NS88 te combineren tot een vrouwelijke 11-pins, waarop ik die Leslie kan aansluiten?

Bedankt bij voorbaat.

Die halfmoon-switch kan je gebruiken op je Nord alleen zit er geen bevestiging op, is ook niets bijzonders behalve een mooi uitziende schakelaar.
Wat je nodig hebt is een Leslie combo preamp. Kan van leslie zelf zijn, of Vintage Vibe heeft een buizenversie, Speakeasyvintagemusic heeft er eentje of TrekII...
Je gaat je leslie preamp in met een jack uit je NS88 en van daaruit gaat er een kabel naar je leslie. Op die preamp zitten ook de switches om te schakelen tussen je snelheden

Cool Manu, hier had ik geen weet van. Even navragen welk type Lesliespeaker het precies is.

Wat zijn hier zo de prijzen van? Ik zie vanalle prijzen, nieuw en tweedehands, verschillend per merk.

Ja is erg belangrijk om te kijken welke leslie 't is. Is het een 6 polige kabel check dan goed of het gaat om een 122/142 of een 147/145 type. Als je ze door elkaar haalt kan je veel kapot maken.
Bedenk ook of het je waard is. Bijv een Nord C1 door een leslie van een ander type dan 122(142) of 147(145) is zonde van je geld en rug aangezien de simulatie dusdanig goed is dat je echt op het oor het er niet uithaalt. Iets iets ietsje meer ranzigheid/onregelmatigheid met een goed gemic'de leslie maar verder voegt het niets toe behalve de ervaring op het podium (maar ook daar moet je rekening houden met of het kan op de podia waar je staat. Wat die krengen zijn HARD en dat is niet overal gewenst ook ivm overspraak bijv.)
En een transistor leslie (meest voorkomende: 760/770/822 enz) voegt niets toe en neemt zelfs af aan de sound van een C1, Stage weet ik ff niet, simulatie is anders maar ook erg goed.

Die preamps vershillen heel erg in prijs Nieuwe vanaf een euro of 300/400 tot aan 1000,-, 2e hands don't know...

Back