LFO op Blofeld werkt niet zoals verwacht.

Naar man.. niks is zo frustrerend als tig jaar ervaring en dan tegen zoiets als dit oplopen.. en dan blijkt het achteraf iets heel lulligs te zijn (hoe vervelend ook)

Misschien mailtje naar Walfdorf of dit een bekend iets is? (je hebt vast andere fora afgestruind..)

:eureka:

Ik denk dat ik weet waar het door komt, de lfo begint opnieuw als ik een noot aansla, dit in combinatie met de startphase van de lfo die op 'free' staat veroorzaakt dit volgens mij.

Ik ga de handleiding is even doorzoeken, want ik wil een lfo die op zich zelf draait en niet overnieuw start als ik een noot aansla, dan kan ik net zo goed een envelope gebruiken toch?

:eureka:

Ik denk dat ik weet waar het door komt, de lfo begint opnieuw als ik een noot aansla, dit in combinatie met de startphase van de lfo die op 'free' staat veroorzaakt dit volgens mij.

juist.. dat zei ik ;) Global / single.
Maar gefeliciteerd!

Ik ga de handleiding is even doorzoeken, want ik wil een lfo die op zich zelf draait en niet overnieuw start als ik een noot aansla, dan kan ik net zo goed een envelope gebruiken toch?

Waarschijnlijk was dit retorisch, maar ik wil er toch ff antwoord op geven.
Een LFO loopt voordurend en heeft verschillende shapes. (SIN / SQR /TRI / SAW /etc.)
Een Envelope heeft slechts 4 ankerpunten en herhaalt zich op de meeste
synths niet.

maar hoe wil je dan pcies een 16 bars overspan maken met een LFO, gaat niet lukken zonder sync...
wat je dus moet doen is het syncen door iets anders laten triggeren dan een note-on (als dat kan)...
Een Envelope heeft slechts 4 ankerpunten en herhaalt zich op de meeste
synths niet.
op de meeste synths heeft een Env slechts 3 ankerpunten...
1. het punt waarop de Attack begint is het 0 level
2. het punt waarop de Decay begint is het Peak level
3. het punt waarop Release begint is het Sustain level
(MITS de Attack/Decay helemaal is afgemaakt anders start de Release op het punt waar de Attack/Decay nog was)

Laatst gewijzigd:
Ik weet nu zeker wat ik fout doe. En ik kan het nu ook beter verwoorden als in mijn vorige post, dus hier nogmaals mijn probleem:

Mijn LFO wordt enkel getriggerd door een note-on, waardoor deze dus telkens opnieuw start als ik een nieuwe note naar de Blofeld stuur. Daarbij staat de Start Phase standaard op 'free', waardoor het startpunt van de LFO bij iedere note anders is. Hierdoor krijg je dus min of meer het effect van een random lfo.

Kun je de manier van triggeren van de LFO ook instellen? Ik zou graag willen dat deze wordt getriggerd bij het starten van mijn midiclock of anders een freerun mode, waarin de lfo constant aanstaat. Iemand een ideetje of dit erop zit? Ik kan het niet terugvinden in de manual.

Als er een andere manier is om de cutoff te moduleren over tijd, al dan niet met LFO, dan hoor ik het graag! Ik kan het ook automatiseren in mijn sequencer, maar dat vind ik echt overdreven veel werk.

Dit probleem is ontstaan door een denkfout van mij, ik ben niet gewend dat een LFO getriggerd wordt door een noot. Ik zag een LFO als een opzichzelfstaande modulator die je direct aan bijvoorbeeld de cutoff hangt en eventueel gesynced kan worden aan je midiclock. Vandaar mijn opmerking dat ik dan net zo goed een Envelope kan gebruiken als ik een lfo wil triggeren met een note.

Laatst gewijzigd:
Free run is juist wat je wilt. Je moet alleen zorgen dat de periode van de LFO via midi wordt gesynced op 16 bars.

Of een LFO blijft vrij rond....eh...golven
Of een LFO triggert vanaf start punt (eventueel vanaf offset als de synth dat ondersteund) elke keer dat een noot wordt aangeslagen. Iets anders is er niet.

(Misschien wil jij een LFO die alleen maar z'n periode doorloopt op het moment dat er een noot klinkt en even stopt zodra er geen noten klinken? Ik ken geen voorbeelden van synths die dat hebben, maar dat zegt niets ;))

En of die LFO nou global of single is doet er geen :kont: toe. Free is free, reset is reset.

Maar misschien ben je toch beter af met gewoon de filter cutoff aan een controller te hangen en die te automatiseren in je sequencer. Da's veel minder hoofdpijn en ALTIJD in sync. Zelfs als schakel je naar een andere patch ;)

Als het toch in de patch moet dan is het meer op het juiste moment triggeren en volgens mij werkt dat pas goed als je een sequencer mee hebt lopen. Anders zit je altijd ergens tussen maat 1 en 16 te klooien met een bepaalde cutoff waarde. Lekker handig als er geen metronoom meeloopt die precies zegt "en NU beginnen we opnieuw". In de PC3x zitten een paar van die patches en ik vind het behoooooorlijk waardeloos. Edit->disable->save ;)

Free run is juist wat je wilt. Je moet alleen zorgen dat de periode van de LFO via midi wordt gesynced op 16 bars.

Bedankt voor je antwoord.

Freerun is inderdaad precies wat ik wil, van mij hoeft het niet eens gesynced te zijn. Ik had het zelf ook over Freephase en dat ik daar nergens aan had, volgens mij denk jij dat ik Freerun bedoelde met Freephase, maar dat is niet zo.

Freephase waar ik het over had is iets anders. Je kunt bij de lfo van de Blofeld instellen op welk punt (phase) hij in de golfvorm die je voor de lfo gekozen hebt begint, dus 0, 16, 280 enz. Als je Freephase kiest, dan kiest hij punt random, dus iedere nieuwe noot begint op een ander punt in de sinus, dit kan dus betekenen dat de cutoff bijna dicht staat of juist open. En dit klinkt in mijn oren als een random lfo.

[edit]Oeps, Om een lang verhaal kort te maken. Ik zie nu dat jij het over Offset hebt in jouw post, Freephase is denk ik hetzelfde als Offset.[/edit]

Freerun kan ik totdusver nergens vinden.

[edit]Oeps, Om een lang verhaal kort te maken. Ik zie nu dat jij het over Offset hebt in jouw post, Freephase is denk ik hetzelfde als Offset.[/edit]

Freerun kan ik totdusver nergens vinden.

Dat ol geen blofeld heb (maar wel wil, en een mopho en een darkenergy) helpt ook niet natuurlijk. Ik weet niet of het Free run heet ;)

Offset naar mijn weten is meestal vast. Dat stel je van te voren in op de meeste synths en dan pas begint het te lopen. Als het op de Blofeld naar believen kan beginnen op verschillende punten, dan ja, dan klinkt het redelijk random.

Freerun bedoel ik mee, de LFO blijft lopen en pas als je een toets indrukt krijg je geluid wat wordt beinvloed door de LFO waarden van dat moment. Dat klinkt ook redelijk random als je probeerd een melodietje te spelen en je hebt totaal geen notie van de tijd die de LFO nodig heeft om weer op 0 te komen. Helemaal niet als Golfvormen anders dan sin of tri worden gebruikt, maar daar gaat het hier niet over.

Het tegenovergestelde is LFO reset, ofwel: LFO begint iedere keer vanaf punt x als een toets wordt ingedrukt danwel na een delay. Eigelijk de standaard

Maar goed, we snappen nu wel waar het over gaat en waar het fout kan gaan. :)

* Indien de Blofeld zich na stap 6 niet buiten bevindt, stap 3 t/m 6 herhalen. Proost!:mega:

Hij is niet stuk hoor . . . het is een Waldorf.

Ik weet niet of het Free run heet ;)

.....

Freerun bedoel ik mee, de LFO blijft lopen en pas als je een toets indrukt krijg je geluid wat wordt beinvloed door de LFO waarden van dat moment.

Offset naar mijn weten is meestal vast. Dat stel je van te voren in op de meeste synths en dan pas begint het te lopen. Als het op de Blofeld naar believen kan beginnen op verschillende punten, dan ja, dan klinkt het redelijk random.

- Dat bedoel ik ook met Freerun. Bij de meeste synths die ik heb gehad werkten de LFO's juist op deze manier.
- Offset/Phase kun je op de Blofeld bijvoorbeeld aan je keytracking of midiviool hangen.

Back