Alternatieven voor Eminent 310?

Rikkie

Nieuwkomer
Als nieuweling hier heb ik ontdekt welke instrumenten Jean-Michel Jarre gebruikte voor Oxygène en Equinoxe. Een hele lijst welke bijna onmogelijk bij elkaar te vinden is en wellicht onbetaalbaar.
Echter de Eminent 310 geeft écht wel die klanken waar ik naar zoek! Helaas is het orgel een collector's item, niet te koppelen aan computers en zeer groot en dus moeilijk te vervoeren.
Welke hedendaagse digitale instrumenten benaderen of imiteren de klanken van dit orgel?
Groeten, Rikkie

Er is een vsti plugin genaamd 'stringer', al geeft deze je niet alle klanken van de Eminent die Jarre heeft gebruikt.

Verder wil je samples van de Korg minipops, en zoek je dan het best oa vsti 'Synthi Avs' voor fx geluiden.

Helaas is het orgel een collector's item

Dat valt volgens mij wel mee. Ze gaan vaak voor weinig of niks weg juist omdat ze zo groot en onhandig zijn. Misschien dat ze op buitenlandse sites zeldzaam en duur zijn, maar het gaat hier om een Nederlandse orgelbouwer en hij staat/stond bij veel mensen in de huiskamer.

Er staan er op dit moment twee op Marktplaats. Hoogste bod op de eerste is volgens mij fake (wijkt wel erg veel af, waarom niet maar een paar tientjes meer bieden) en die in Zeeland is nog weinig belangstelling voor.

niet te koppelen aan computers

Ja, maar als je JMJ wilt naspelen moet je hem net als JMJ ook gewoon zelf bespelen natuurlijk... geeft net dat extra stukje feel dat een harde sequence niet geeft.

Ik begin inderdaad te twijfelen

Ik begin inderdaad te twijfelen

Als beginner is één goede synth met software het meest handig om van start te gaan. Een oldtimer kopen, onderhouden en bespelen is momenteel te hoog gegrepen: mijn muzikale achtergrond is OK maar van techniek weet ik niks.

Maar: ik ben nu al zeker dat ik die Eminent hoe dan ook ooit wil hebben! Omdat jullie me zeggen dat het betaalbaar is. En begrijpelijk de enige manier is om de échte Jarre sound te spelen, wat ik mijn hele leven al wil.

Dank voor jullie tips! Nu weet ik dat het haalbaar is ooit de echte instrumenten te bezitten, iets dat ik niet voor mogelijk hield :)

Groeten, Rikkie

Eminent 310: gewoon doen.

Voorlopig besluit + vraag: wie heeft er ervaring mee?

Voorlopig besluit + vraag: wie heeft er ervaring mee?

Bij het overlopen van youtube zie ik dat alle Eminent 310 bezitters die Oxygene (of Equinoxe) spelen daarbij nog andere apparatuur gebruiken. De combinatie met Korg Minipops 7 en ARP 2600 vind ik veruit het best geslaagd.

Alvorens te kopen zou ik het leuk vinden deze toestellen zelf eens te zien. Ik ben immers een volkomen beginneling. Is er iemand die mij graag wil demonstreren hoe Oxygène met Eminent e.a. te spelen?

Ik woon in Belgisch Noord Limburg. Ook de regio Valkenswaard of Weert is vlakbij en de Antwerpse Kempen. Uiteraard zijn alle tips welkom ook van wie elders woont.

Groeten, Rikkie

(We all need oxygene!)

Dit vind ik het beste alternatief.
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=203453

PS. Maar ik verkies nog altijd mijn echte Eminent 310U. Dan de hierboven link.

Uiteindelijk zal er helaas nooit een volwaardig alternatief bestaan. Het beste en het leukste blijft toch nog altijd een echte Eminent 310. Een alternatief zal nooit de sound en het gevoel van het geluid kunnen reproduceren. Eigenlijk klinkt elke vorm van samples of analoge recreatie van de Eminent 310 tov een echte Eminent 310 flauw. Eigenaars van een eminent 310 zullen dat wel kunnen beamen.

Laatst gewijzigd:
Rikkie: op youtube vind je een boel Eminent 310 filmpjes.

YouTube - EMINENT 310U Unique DEMO - the JEAN-MICHEL JARRE ORGAN!

... en nog veel meer.

Essentiele Jarre gear in aanvulling op de 310:
-Electro Harmonix Smallstone phaser (géén alternatief)
-Electro Harmonix Electric Mistress flanger (géén alternatief)
-Tape delay (analoge delay of vroeg-digitale delay ook prima) - spelen hard links / delay hard rechts
-Korg Minipops 7 (maar een sampler/drumcomputer als bijv. de Electribe S werkt ook)

Back