motu 828 vs mixtafel.

mush

Ingeburgerd
ik zie dat iemand een gelijkaardige topic heeft gestart, maar mijne verschilt een klein beetje.

ik ben aan 't twijfelen om een mengtafel te kopen om wat analoog te pushen met de eq's.
ik heb echter ook een motu828 momenteel. maar daarop vind ik nergens hoe ik mijn tracks moet eq'en.
ik gebruik de motu dus enkel om synths op aan te sluiten en rechtstreeks in ableton te gebruiken. dus eq'en doe ik met ableton.
maar aangezien die motu, een geluidskaart met acht ins en outs is, is er dan geen eq dat ergens kan gedaan worden op de motu, of met soft de motu aansturen voor eq?
't is misschien een domme vraag, maar alvorens te investeren in een externe tafel wil ik toch weten of ik geen domme investering zal doen.

en stel dat eq'en op de motu niet kan, dan zou ik met veel plezier enkele tips in ontvangst willen nemen van mensen die me goede merken van mengtafels kunnen tippen.
ik ga sowieso tweedehands kopen, ik geloof in oude robuuste merken, analoog.

alvast bedankt voor de hulp!

jan

Als je geen (ooit) dure mengtafel neemt klinkt hij niet beter dan software. Dus je zit of met een bakbeest als een Dayner, of je zit met zo'n lekker goedkope compacte mixer als een Spirit die niet zo bijzonder goed klinkt.

ja, ik heb een mk2
en daar zie ik in de cuemmix toch geen eq staan.
enkel een boost functie en nog wat basics.

kan een software update van een mk2 naar mk3? zodat er eq op zit ofzo?
dat zou feest zijn... maar ik vermoed dat dit niet tot de mogelijkheden behoort?

ik heb in de musicstore in duitsland een paar héél redelijke allen & heaths gezien van prijs, maar ik weet niet goed of deze ook met een goedkope en een dure serie werken zoals de meeste merken en of 't dus wat voorstelt.

maar nogmaals als ik 't met de motu kan eq'en, dan voorlopig (puur om financiele redenen uiteraard) liever zo...

thanx!

wat houdt die uad2 precies in?
ik ben 't effe aan 't googlen...
is dat een soort extra geluidskaart met bijhorende effecten ofzo?

ik zit wel met een laptop dus weet niet of ik zo'n uitbreiding kan doen.

ja, ik kan nog aan een yamaha o3d geraken voor een prijsje...250€

maar ik ben al mensen tegengekomen die daar niet zo tevreden over waren (klank dan ofzo)
daarom dat ik die koop toch betwijfel.
van motu ben ik tot nu toe enkel tevreden klanten tegengekomen.

handson mixtafel heeft absoluut mijn voorkeur, maar men kan nie alles willen hé...

kan je met de motu 828mk3 ook tracks van in ableton naar buiten sturen en terug multitrack opnemen, om zo de eq te gebruiken van de motu?
dus niet enkel met hardware synths die daar op de motu zijn aangesloten, maar ook softs vanuit de computer, of in ableton gemaakte drums?

of kan je enkel naar buiten sturen en in stereotrack terug opnemen?

kan je met de motu 828mk3 ook tracks van in ableton naar buiten sturen en terug multitrack opnemen, om zo de eq te gebruiken van de motu?

Ja dat kan. Maar dat wil je niet.
Als je tracks uit Ableton wil EQ-en dan gebruik je de EQ die in Ableton zit. Bevalt je die om een of andere reden niet, dan is er eindeloos veel keus in andere VST eq's... Zoals idd UAD2 er 1 is.
Die DSP Eq's etc. in de Motu MKIII zijn geheel nutteloos als het om ITB mixen gaat, ze zijn immers niet als VST in te zetten. ;)

Analoog EQ-en en mixen is weer een compleet ander verhaal... Ik schat zo in dat je daar beter nog even niet aan moet beginnen...

en wat ik me dan afvraag is: wat wil je winnen met hardware eq-en waarom doe je t niet met software. niet dat ik persee voor software ben. maar ik ben benieuwd naar je redenatie.

de reden waarom ik extern wil eq'en is om gewoon wat out of the box te gaan.
analoog mixen geeft volgens mij toch een betere summing, niet?

ik bedoel, als ik mijn tracks door een mackie stuur en daarmee eq, komt daar toch iets meer power uit vind ik.

ik wil meer dynamiek en denk wel dat otb mixen daarbij helpt.

gewoon optimaal kracht uit je tracks halen, daar ben ik naar op zoek.
en nogmaals, ik hoor toch verschil binnen ableton blijven of naar buiten gaan.

Dat is een ander verhaal inderdaad. Ik vind dat software erg goed klinkt omdat je het geluid enorm kunt opkrikken en het kraakhelder is, maar ik hou toch van de natuurlijke punch en samenvloeiing van een betere analoge mixer.

Ik heb laatst voor een euro of 400 een D&R Dayner gekocht, die gewoon echt wat toevoegt aan mijn geluid. Maar dat is een oude bak die je misschien best geld zou kunnen gaan kosten omdat electrolyten opdrogen, faders gaan kraken en andere ellende. En nieuwe analoge mixers zijn of erg duur of vallen in de budget categorie (Mackie, Behringer, Soundcraft, Yamaha etcetera).

de reden waarom ik extern wil eq'en is om gewoon wat out of the box te gaan.
analoog mixen geeft volgens mij toch een betere summing, niet?

ik bedoel, als ik mijn tracks door een mackie stuur en daarmee eq, komt daar toch iets meer power uit vind ik.

ik wil meer dynamiek en denk wel dat otb mixen daarbij helpt.

gewoon optimaal kracht uit je tracks halen, daar ben ik naar op zoek.
en nogmaals, ik hoor toch verschil binnen ableton blijven of naar buiten gaan.

Tsja...
Meer power EN meer dynamiek. Goed.
Mijn ervaring is toch dat deze twee dingen elkaar vaak in de weg staan. :D
Ligt er wel aan hoe je de an sich vage term 'power' intepreteerd overigens...

Maar hoe analoog (of digitaal) denk jij nu zelf dat de EQ's in de Motu 828 MKIII zijn? ;)

Hallo allen,

Even een beetje off topic, ik heb recentelijk een mk3 aangeschaft en ondervind nu het bekende groundloop probleem, voorheen ging het geluid van mijn computer uit de mbox naar mijn actieve monitors ( die dus self powered zijn ) Nu gaan ze uit mijn mk3 die een externe voeding heeft en dus niet zoals mijn mbox USB-powered is. Nu is mijn vraag wat zijn mijn mogelijkheden om deze irritante noise die nu constant uit mijn monitors komt te laten verdwijnen ?

Ik heb relatief weing verstand van groundloops en weet niet wat je er precies aan kan doen.

Alle tips en hulp is dan ook zeer welkom !!! :okdan:

Back