Microkorg naar midi keyboard.

GijsH

Stamgast
Ik wil graag mijn microkorg met mijn midi keyboard verbinden zodat ik op mijn midi keyboard geluden van de microkorg kan spelen. Ik heb een midi kabel in de Midi in van mijn microkorg gestopt en in de midi out van mijn midi keyboard. Ik gebruik mijn keyboard met Garageband.

Als dat niet werkt, kunnen er een paar dingen aan de hand zijn:
- Misschien heb je op de microkorg niet dezelfde midi channel geselecteerd als op het midi keyboard,
- Wellicht heeft je midi keyboard ook een usb output en wordt de midi out uitgeschakeld als je hem op je computer aansluit,
- Misschien is de midi out aansluiting op je midi keyboard stiekem niet de midi out van het keyboard, maar is het een usb midi poort. In dat geval kun je denk ik in Garageband wel instellen dat ie het midi signaal van het midi keyboard door moet sturen naar die midi poort.
- Iets is kapot.

Er zijn al honderden topics over dit onderwerp! Zoekfunctie aub

:slotje:

Ik denk dat we (gezien de discussie van gisteren over R.t.f.m.) moeten oppassen om weer meteen ergens anders heen te verwijzen.

Wat voor MIDI keyboard heb je? Heb je de juiste midi kanalen ingesteld?

Tja, Maar hier is de echte vraag niet eens duidelijk....

Ik denk dat we (gezien de discussie van gisteren over R.t.f.m.) moeten oppassen om weer meteen ergens anders heen te verwijzen.

Wat voor MIDI keyboard heb je? Heb je de juiste midi kanalen ingesteld?
Ik heb een oxygen 49 en ik zou nie weten hoe ge daar uw midi kanalen moet veranderen. Of het werkt weet ik niet want ik weet idd niet hoe ge het met garageband moet laten werken.

O jee.... Ik durf het bijna niet te zeggen maar: Heb je gekeken in de handleiding (hoofdstuk 9) van de oxygen 49? Daarin staat stap voor stap beschreven hoe je hem moet instellen en de midi kanalen kunt aanpassen.

Hoe wil je hem gebruiken in Garageband?

(en nu maar hopen dat ik olie op het vuur van de gaande discussie heb gegooid... :bekdicht: )

Wat een enorm ontzettend ongelooflijk goede vraag!

Idd, in de handleiding staat op pagina 10 hoe je het midikanaal kan instellen op de oxygen. Dan moet je eerst nog ff opzoeken op welk kanaal de MK staat, of gewoon op basis van trial & error, het zijn toch maar 16 mogelijkheden...

Maar belangrijker is inderdaad wat je nou eigenlijk wilt doen: wil je de Oxygen op Garagaband aansluiten of wil je hem op de MicroKorg aansluiten? Want het is inderdaad waarschijnlijk dat de Oxygen zijn MIDI-data òf via de USB-poort òf via de MIDI-out verstuurd en dan kun je het dus niet allebei tegelijk. Of dat echt zo is weet ik niet, maar daarvoor zou ik zeggen: Wat een goede vraag! ;)

ik wil geluiden van mijn microkorg op mijn oxygen spelen maar ik denk dat ik dan een adapter voor die oxygen ga moeten kopen.

?

Je zegt toch dat je een midikabel van je oxygen naar je mk hebt gedaan? Daarmee moet het lukken.

Via de optionele 9V adapter lees ik.
Maar wie weet kun je het wel dat je de stroom via USB pakt en midi via midi out communiceert, maar dat mag je zelf in de handleiding even uitzoeken als je het niet erg vindt.

In de handleiding staat dat de MIDI output connector niet meer werkt wanneer je in MIDI OUT FROM USB modus staat. De output werkt dan als midi out interface van je computer. Echter kun je volgens mij nog steeds USB power gebruiken om hem van stroom te voorzien en gewoon de MIDI output gebruiken.

Dus: USB aansluiten, NIET de MIDI OUT FROM USB mode aanzetten, Midi kabel naar je KORG, Midi kanalen checken en......spelen maar.

Ok ik heb alles gedaan wat hierboven staat maar volgens mij ligt het aan garageband want het werkt nog steeds niet

Maar....als je die oxygen rechtstreeks aan je Korg hangt, dan heb je toch helemaal niks met Garageband te maken???? Wat wil je nou precies met Garageband doen?
ik heb toch een programma nodig voor mijn oxygen of moet ik gewoon een koptelefoon in mijn korg steken.

whaaaat? nou snap ik hem ook niet meer. ik dacht dat het probleem was hoe je je oxygen ging voeden met stroom zonder USB, maar nu heb je het over je koptelefoon (= audiosignaal).
ik wil je niet beledigen, maar misschien is het handig even wat audio&midi-basics te leren, zijn online best wat handige beschrijvingen over te vinden. ik vrees dat je door het hele usb-gebeuren dat zowel audio- als midi-data & voeding kan regelen niet goed uit elkaar kunt houden wat nou wat is. als je een goede algemene basis hebt, kun je dit soort problemen die je tegenkomt ook beter snappen in het vervolg.

whaaaat? nou snap ik hem ook niet meer. ik dacht dat het probleem was hoe je je oxygen ging voeden met stroom zonder USB, maar nu heb je het over je koptelefoon (= audiosignaal).
ik wil je niet beledigen, maar misschien is het handig even wat audio&midi-basics te leren, zijn online best wat handige beschrijvingen over te vinden. ik vrees dat je door het hele usb-gebeuren dat zowel audio- als midi-data & voeding kan regelen niet goed uit elkaar kunt houden wat nou wat is. als je een goede algemene basis hebt, kun je dit soort problemen die je tegenkomt ook beter snappen in het vervolg.
ja ik denk dat ge gelijk hebt want sommige dingen zijn echt chinees voor mij. Maar ik vroeg me gewoon af doorwat ik geluid ga moeten horen. (Computer of microkorg)

Als ouderwetstert zou ik zeggen door je Microkorg, dat is namelijk de synth die je wilt horen.
Maar ik heb zelf ook een X-station waarbij het audiosignaal (net als bij de laatste Virussen bv.) door een USB-kabel ook naar je computer gestuurd wordt. Of dat bij de Microkorg ook het geval is? Wat een goede vraag!

Back