Ik heb zelf ook een studiootje gebouwd in een schuurtje en heb het volgende gedaan.
Buitenmuren stonden er al en is halfsteens. Ik heb de deur vervangen door een zelfbouw deur van 1 laag MDF, 1 laag multiplex 18mm en 1 laag vuren schroten (voor het zicht). Aan de binnenkant zit een stalen U profiel tegen het kromtrekken. verder er een dubbele sponning in gezet zodat ik twee tochtstrippen heb inplaats van de gebruikelijke 1.
Binnen in heb ik een frame gebouwd van vuren 45*69 mm en dat frame rust op een stuk of 30 wasmachine-anti-tril-rubbers en staat helemaal los van de muren. Verder steenwol tussen het frames en 2 lagen dunne gipsplaat op het frame. Kieren met kit dicht gewerkt. Ook hier zit een aparte dikke zelfbouw deur in. Plafond is zelfde als muren (frame, steenwol en 2 lagen dunne gipsplaat). De vloer ligt op een of andere hele massive piepschuim wat ze gebruiken voor isoleren van platte daken (kwam ik bij een bouwmarkt tegen). Op de vloer spaanplaat en als afwerking een mooi parket-motied zeil.
Al met al werkt dit echt fantastisch en zit regelmatig tot diep in de nacht lekker muziek te maken of te draaien zonder dat je het buiten hoort (en je hoort dan ook echt niets).
Ik heb echter wel 2 problemen: Ventilatie (om de 2 uur moet de deur open voor zuurstof en afvoer van warmte) en staande golven. Mijn ruimte is 2,5 bij 2,5 meter en het geluid is niet 'regelmatig'. als ik mijn hoofd van links naar rechts beweeg klinkt het laag behoorlijk anders. Ben al bezig met bass-traps en het wordt iets beter.
Maar effe terug naar de topic: Steenwol is alleen warmte isolatie. Massa is geluidsisolatie. Maakje niet druk om het hoog, want dat dempt wel en stoort niet echt. De bass is in dit geval niet je vriend. Dikke zware materialen is het enige wat echt werkt.