Nu op Arte tv: synths!

Klopt, Depeche Mode kwam er onder andere in voor.

De naam van het programma weet ik niet, heb geen gids, ben een zapper.

Opvallend was dat menige geïnterviewde tot de conclusie kwam dat synths in eerste instantie onwennig werden gebruikt (geen polyfonie, geen presets, geen autotuning) om vervolgens via eenheidsworsten van sounds in de jaren 80 (Yamaha DX7 bijvoorbeeld schijnt met bepaalde sounds bij meerdere bands herkenbaar te zijn) volwassen te worden.

Aandoenlijk was te zien hoe mensen die in het vak zijn gebleven nu terugkeken op het materiaal waarmee ze indertijd toch echt hits scoorden. Zelfs appregiators waren niet voorhanden.

Even los van die uitzending van Arte merk ik dat zelf ook wel een beetje. Synths zonder presets nodigen veel meer uit tot experimenteren, zijn eigenlijk veel leuker dan die met. Ik moet bijvoorbeeld alles zelf doen bij een Korg Delta die ik heb, maar dat maakt de pret er niet minder om. Krijg soms alleen een beetje pijn in de polsen van het vele spelen. Ga ik even zitten voor een kop koffie, blijkt dat ding toch op een curieuze manier een zodanige aantrekkingskracht te hebben dat ik later bemerk dat de koffie koud is geworden.

Synths zonder presets nodigen veel meer uit tot experimenteren, zijn eigenlijk veel leuker dan die met.
dat ligt niet echt aan de synth maar eerder aan de gebruiker...

je kan eerder stellen dat synths met veel parameters eerder uitnodigen tot expirimenteren...

Helemaal gelijk natuurlijk, meer parameters impliceert meer mogelijkheden. Als is het wel zo handig als die mogelijkheden direct in te stellen zijn door knoppen en/of schuiven.

Heb een Micron van Alesis en die klinkt weliswaar heerlijk, maar moet erkennen dat het instellen van de parameters toch wel heel wat lastiger gaat. Onder die ene draaiknop zit een grote relatief platte boom. En al gaat het draaien nog zo snel, het is wel onhandiger dan de Korg Delta of de Waldorf Micro Q Keys die ik daarnaast ook nog heb. Heb je wel eens zo'n grote Q gezien? Goedemorgen, die heeft me een knoppen (maar ook een prijs...).

Een goede interface met veel logisch gegroepeerde knoppen vergemakkelijkt het gebruik van een synth inderdaad wel. De Andromeda lijkt mij helemaal super wat dat betreft. En naar verluidt is de Little Phatty ook goed in elkaar gezet.

Back