Beginneling met veel vragen ^^

Smobeatz

Ingeburgerd
ok ik ben dus een beginneling in maken van beatz .

Binnenkort (als ik voldoende geld heb ^^) ga ik me een MPC500 aanschaffen maar ik zou al wat willen maken met een of ander Software programma .
Nu ik wil er geen geld aangeven voor het moment .
Ik heb 2 programma's gedownload :
Ableton live 8 (14 day trail)
Reason Demo
Ableton vind ik persoonlijk moeilijk , ik maak wel een paar "geluidjes" maar echte beatz zitten er niet in .

In Reason had ik na 5 min al een beat met die drummachine .

Nu die Reason demo sluit af na 20 min en je kan niet een beat saven.
Dus ik dacht laten we hem kopen , 499 euro ja sorry dan liever een MPC ^^

nu men vraag is : Is er een gratis alternatief ?
Ik heb die beginnersthread gelezen http://www.kvraudio.com/get.php?mode=results&st=q&s=1 en ik zie wel software wat ik moet downloaden , maar ik weet begot niet wat ik zou moeten nemen ?

Zou er iemand me kunnen helpen ?

Als ik jou was, zou ik nog even wachten met die MPC 500. En als je 'm koopt, doe dat dan 2e hands, dat scheelt enorm veel knaken (tweedehands doen ze tussen de 250-350 en nieuw rond de 500, tel uit je winst)

Tip 1:
Imageline FruityLoops. Komt in vele smaken en is een erg leuk pakket. (sommige forumleden zweren erbij!)

Tip 2:
Cockos Reaper. Doet ongeveer hetzelfde als Fruity, maar is meer een sequencer zoals Cubase en Logic. Is gratis (er wordt je alleen na het verloop van de 30 dagenprobeer periode zeer vriendelijk gevraagd 60 dollar te betalen voor een licentie, maar de software blijft volledig bruikbaar)

Tip 3:
Zoek bij KVR naar gratis plugin's en virtuele instrumenten. Er is echt zat te krijgen, van drumsynths tot samplers, van akoestische emulaties tot echte freaky synths.

Tip 4:
Bepaal gaande weg of je binnen je pc produceren relaxed vindt, of dat je hardware synths en andere shizzl (MPC) toch mist in je workflow. Ga dan gericht op zoek.

Succes!

Als je geweten het toelaat is alles gratis verkrijgbaar.

Een MPC kopen is natuurlijk een mijlpaal in elk leven en ik raad het iedereen aan, maar eerlijk gezegd kun je met een computer en wat software veeeeeeeeeeeeel meer. Omdat je er zoveel meer mee kunt is de leercurve over het algemeen wat stijler. Als je binnen 5 minuten nog geen beat uit Ableton Live hebt kunnen krijgen moet je het niet opgeven maar uitvogelen. Het programma is niet zo kant en klaar als Reason, maar heeft een hoop te bieden. Zeker als het gaat over quasi improvisasie. Ik heb over Live bijna alles geleerd met behulp van de HELP-functie van het programma.

Er zijn veeeeel alternatieven, maar het beste is gewoon aan de gang gaan met iets en te proberen daar baas over te worden. Veel software pakketten overlappen elkaar qua functionaliteit en je kunt er vaak het zelfde resultaat mee boeken.

bedankt voor de replies mensen :)

1° die fruityloops is dat een demo of is hij gratis?
2° ik zoek eigenlijk een volwaardig REASON vervanger .
Dus met wat kan ik het best beginnen ( Gratis en geen demo) te downloaden ?

Smo

hmm niks werkt lol
AD krijg ik gewoon niet open ( geen exe)
Reaper zie ik geen enkel geluidseffect wat ik kan kiezen ( drums, whatever)

wat verder zoeken zekers =(

Je kunt voor Reaper (en ook ableton en vele anderen) een hele boel uitbreidingen downloaden: plugins. Daar zitten ook geluidsbronnen bij: drums, samplers, synths. Addictive Drums is ook een plugin. Kijk eens op KVR, daar staan heeeeel veel plugins de je kunt gebruiken.

Programma's zoals Ableton Live en Reaper hebben ontzettend veel mogelijkheden. Kijk eens in de handleiding of op forums naar welke mogelijkheden ze hebben, en hoe het werkt, en schrijf ze niet meteen af als het na 5 minuten nog niet werkt.

Het valt me op dat je binnen een dag dingen download, er dan niet direct het gewenste resultaat uit krijgt en dan al meteen weer op zoek gaat naar wat anders. Toevallig hebben we van de week een discussie gehad over "snel resultaat krijgen".

Conclusie was:
Snel resultaat in de muziek bestaat (vrijwel) niet. Alles kost bloed zweet en tranen. Soms ben je dagen of weken met iets bezig. En om een software pakket goed onder de knie te krijgen veel en veel langer. De hele grote jongens als Cubase e.d. zijn zo omvangrijk dat je zelfs na jaren nog aan het leren ben.

Dus ik sluit me aan bij de vorige spreker.
Niet te snel iets afschrijven. Reaper is een zeer degelijk pakket waar veel mee kan. En met de vele gratis VST's kun je dan al lekker aanklooien de komende maanden zodat het je geen geld kost. Dan kun je over een jaar ofzo eens goed gaan bekijken waar je geld aan uit wilt (en kunt) gaan geven.

Paul

Check dit filmpje ook eens:

YouTube - Reaper Introduction

Beter nog, ga alle tutorials eens door, daarin wordt vrij eenvoudig ingegaan op hoe je start met Reaper.

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig met welk systeem en geluidskaart je aan de slag bent gegaan. Misschien is het raadzaam speciale stuurprogramma's (drivers) voor je geluidskaart te downloaden. Voor specifiek audio-bewerking, wat je met een sequencer doet, kan ik je ASIO4All aanraden.

Om je vast op weg te helpen met een goeie pluggin:

Synth1: http://www.kvraudio.com/get/214.html

Dan heb je in ieder geval al een synthesizer die goed klinkt en gratis is.
Check mijn handtekening voor meer presets voor deze vsti.
voor de overige posters: men kan hem wel gaan overvallen met lijsten vst's maar in het begin is het misschien handig als hij met één gebruiksvriendelijk, goedklinkend synthje begint

Hoe je vst's laadt in reaper staat waarschijnlijk hier:
http://www.mstrismusic.com/2009/01/how-to-load-vst-plugins-into-reaper/

Ik zou echt voor reaper gaan om je een beetje te orienteren in het wereldje van muziek 'productie' smobeats.
Mocht je meer ervaring hebben over een tijdje kun je wellicht andere pakketten nemen mocht reaper te beperkt blijken.

ik heb niet gezegd dat ik het snel opgeef , ik wil gewoon wat hulp met het opzetten van een "simpel" softwareprogramma waar ik beats mee kan maken .

Ik snapte Reason direkt en Ableton niet :)
Heb nu Rebirth geprobeerd maar het programma werkt gewoon niet (opent MIDI niet , vraagt voor te benchmarken , ik zit boven benchmark en sluit hij af ...)

zijn er soms nog programma's die ik kan checken ? :p

of simpele drumkit :)

Krijg je rebirth niet aan de praat? naja zeg :?

Maar Reaper is leuk man! :okdan: je moet er ff voor gaan zitten misschien maar het werkt wel en stabiel,
Bijna aan alle programmes moet je wennen, maar er is uiteindelijk overal mee te werken.
Misschien toch maar doorsparen voor een mpc ;)

Ik vraag me altijd af met wat er bedoeld wordt met "Beats maken".

Als ik dat letterlijk neem heb je alleen maar een drumcomputer nodig, want daar maak je tenslotte Beats mee denk ik dan.

Nogmaals zeg ik als je een uurtje iets probeert dan kan je nog geen resultaat verwachten.

En met reason heb je idd veel sneller iets dat klinkt als met Ableton. Maar door Ableton beter te doorgronden heb je (denk ik) wel een betere basis om straks makkelijker te kunnen uitbreiden.

Ik blijf bij mijn stelling om een paar maadjes met reaper aan de slag te gaan tesamen met enkele gratis VST's en over pakweg een jaar eens te kijken waar je geld aan uit wilt geven. Het voordeel is dan ook dat je dan meteen met de nieuwe soft/hardware min of meer aan de slag kunt, omdat je de basis kent.

Paul

Back