Beginneling met veel vragen ^^

tja...misschien niet té veel vreemde woorden op een beginner loslaten.

Ik ben zelf absoluut geen fan van reason maar ik denk dat het voor een beginneling best wel een overzichtelijk pakket is. Ik gebruik zelf Ableton wat ik véél simpeler vind en waar je veel meer mogelijkheden mee hebt maar ik snap best dat -als je begint zoals topicstarter- Ableton voor een eerste keer opendoet, tja, dan zie je dus ongeveer niks en is het misschien moeilijk om te beginnen ...hoewel er een pak lessen bijzitten en je kan youtuben etc etc en niet te vergeten een Manual :-) (maw zet je er twee dagen aan om die lesjes te doen, eventueel wat te youtuben en je bent vertrokken met ableton)
Maar bon, als je Reason opendoet zie je alvast een sampler en drumbox etc zitten dus als beginner is dit misschien net iets minder abstract dan een lege session view van Ableton
Ach en voor je als beginneling aan de grenzen van zo'n reason zit en de behoefte voelt om te gaan Rewiren etc ben je alweer een jaar verder en weet je tenminste al een béétje waarover je praat, dus qua investering vind ik het een prima oplossing.

Toen ik ongeveer 1,5 jaar geleden het muziek maken weer oppikte ben ik ook begonnen met Reason en ik gebruikte toen een interne geleuidskaard, want de pc die ik toen had was gewoon een standaard pc en helemaal niet toegesneden op muziek maken. Sterker nog ik had er op het moment van beginnen niet eens bij stilgestaan dat ik wel eens een andere kaart nodig zou hebben. Het was meer een impuls aanschaf nadat ik de demo had uitgeprobeerd. Niet heel doordacht dus.

Maar goed. Ik heb toen zeker een half jaar normaal kunnen werken met de interne kaart en natuurlijk de ASIO 4all-drivers. In het prille begin loop je niet echt tegen problemen aan. Zeker niet met Reason. En met Reason is uiteindelijk ook heel veel te doen. Bekijk de tutorials en de site van hydridd (heet hij geloof ik) maar eens. (Youtube gewoon even zoeken op tutorials reason).

Het is meer door het lezen op dit forum dat ik op zeker moment ook Cubase heb aangeschaft en daar me weer in te gaan verdiepen. Toen nog steeds met een interne kaart. Ook dat geeft als beginner (en dat ben ik ook nog) geen echte problemen. Maar toch (ook weer door dit forum te lezen) ben ik op zeker moment overgegaan op een normale geluidskaart. Een eenvoudige EMU weliswaar, omdat ik die hier aangeboden zag worden en weer in een impuls besloot deze aan te schaffen, want het ophalen was heel simpel in de buurt.

Ik merk niet echt verschil in werken. Ik werk dan ook niet met externe apparaten (alleen een master keyboardje van Novation) en ben nog steeds beginner. Het afluistergeluid is minimaal beter, want zo goed is een EMU natuurlijk ook weer niet. Het voordeel is alleen dat er eigen ASIO drivers zijn voor de kaart. Alhoewel ik daar ook nog geen verschil in heb gemerkt.

Mijn slotsom is dus, dat een beginner best met een interne geluidskaart aan de slag kan. De probelemen komen pas na enige tiojd en dan is je pc toch al weer verouderd en koop je dus meteen een goeie op de muziek toegesneden pc.

Verder zou ik,als je niet in de wereld van Ableton (of Reaper welke je al geadviseerd is) wilt duiken en op korte termijn iets wilt kunnen laten horen, toch die 375,- voor Reason op tafel leggen. Volgens mij ben je nog redelijk jong (zit nog op school?) en dus heb je alle gelegenheid om een bijbaantje te nemen. Doe dat voor een paar maanden en je hebt Reason bijelkaar gespaard. Dan heb je daar de komende jaren veel plezier van. En ook als je dan de overstap naar een sequencer zoals Cubase wilt overstappen kun je nog altijd Reason samen met die sequencer gebruiken (rewire). Maar neem alsjeblieft de tijd om dingen uit te zoeken. Kost soms een paar uur, off een paar dagen of nog langer. Maar er is zoveel online info te vinden dat je er vrijwel altijd uit kunt komen. En die kennis kun je altijd weer in het vervolg traject van je muzikale carriere gebruiken.

Succes ermee!

Paul

als je nog op school zit kan je kijken of je ergens een educatie versie kan regelen, dat scheelt je als snel 150 euro. (225 euro).

Voor wat betreft werken met interne moederbord geluidskaarten, ik weet niet wat voor kaart ptaurus gebruikt maar zowel mijn laptop als mijn desktop kunnen niet fatsoenlijk omgaan met asio4all drivers.

ik ben ook nog steeds met een laptop en een interne geluidskaart bezig. werkt wel, maar toch merk ik dat hij soms lastig doet met Ableton. als je een minuutje je track laat lopen, wilt hij nog wel eens haperen.... denk niet dat het aan mijn laptop ligt, moet het qua specs aankunnen en 2gig geheugen aan boord, maar dat het dus komt door de ASIO4ALL drivers en standaard interne geluidskaart.

heb al rond gekeken naar een externe, en ben wel geintresseerd in de Tascam US122L. zou daarmee het haperen opgelust kunnen worden? en kan iemand het bevestigen dat die Tascam wat is om mee te beginnen?

Denk niet dat een nieuwe geluidskaart heilig is, het ligt maar net aan de situatie. Mijn Pro Tools-geluidskaart (Mbox2) heeft bv. helemaal geen processor die rekentaken van de computer over kan nemen. Met mijn core2duo met 1gig kan ik prima audio afmixen en een paar plugins gebruiken, maar als ik hele zware plugins draai zoals een Grand Piano, dan begint de boel te stotteren. In dat geval is voor mij de enige oplossing een dikke computer.
En een paar jaar terug had ik een EMU-0404 in een Pentium 3 hangen. De Emu nam veel van de computer over, maar mijn P3 bleek nog steeds de boosdoener bij veel muziektaken.

Even om aan te geven dat de combinatie krachtige pc <-> goede geluidskaart belangrijk is.

als je nog op school zit kan je kijken of je ergens een educatie versie kan regelen, dat scheelt je als snel 150 euro. (225 euro).

Voor wat betreft werken met interne moederbord geluidskaarten, ik weet niet wat voor kaart ptaurus gebruikt maar zowel mijn laptop als mijn desktop kunnen niet fatsoenlijk omgaan met asio4all drivers.

Tsja daar vraag je me wat.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat er op dat motherboard voor geluidschip zit en zat, want ik ben indertijd begonnen met een laptop (ook zonder problemen met Asio4all)

Ik zeg natuurlijk niet dat het ideaal is, maar om het wat te nuanceren: als je geluk hebt is een geluidschip op het moedrboard in het begin voldoende i.s.m. asio4all.

Paul

.

heb al rond gekeken naar een externe, en ben wel geintresseerd in de Tascam US122L. zou daarmee het haperen opgelust kunnen worden? en kan iemand het bevestigen dat die Tascam wat is om mee te beginnen?

tascam is ideaal, ik sluit m zelfs aan op mijn minilaptop (acer apire one).

je moet misschien ook je xp? wat tunen, om het optimale eruit te halen.

*ughe* XP? mag het ook Vista zijn ;)
maar wat bedoel je met tunen? het gewoon vlot laten draaien van je hele systeem? mijn Vista draait al lekker soepel, en heb voor 3 weken terug nog een schone installatie gedaan zodat Ableton lekker vlot kon draaien.

beatz

beatz

Ik zou inderdaad gewoon verder gaan met Reason als je dat prettig vind om muziek mee te maken
als je het uiterste er voor jouw gevoel heb uit gehaald dan kan je altijd nog verder kijken en dan heb je de basis van het muziek maken wel een beetje door.

Ik ben zelf begonnen met een 3.86 pc met fasttracker,toen Madtracker daarna fruityloops en heb me nu gewaagt aan cubase moet dus weer een hoop leren en daar gaat weer een berg tijd in zitten.
Ben al 16 jaar bezig en schud de muziek nog steeds niet uit m,n mouw moet er nog moeite voor doen en dat zal altijd wel blijven dat is juist het leuken het moet allemaal niet te makkelijk gaan.

P.S. de pc is in de loop van jaren wel mee gegroeit zal maar zeggen :D
en hier en daar wat hardware aangeschaft en weer verkocht.

iig msn messenger eraf schoppen :doei:

^^ idd, en alles wat op de achtergrond loopt uitzetten. (zoals virus scanners ect)

ben niet zo bekend met vista, maar je kunt vast wel wat googlen over het optimaal zetten van vista voor muziek productie.

Geez, fasttracker.... dat waren nog eens tijden!
heb destijds nog wel wat uurtjes versleten met screamtracker.

mag idd hopen dat je PC door de jaren is mee gegroeit. een gemiddelde Nokia is nu nog sneller :D

zal vanavond wel ff de virusscanner uitzetten tijdens Ableton, om te kijken of dan het probleem minder is...

ik ben ook nog steeds met een laptop en een interne geluidskaart bezig. werkt wel, maar toch merk ik dat hij soms lastig doet met Ableton. als je een minuutje je track laat lopen, wilt hij nog wel eens haperen.... denk niet dat het aan mijn laptop ligt, moet het qua specs aankunnen en 2gig geheugen aan boord, maar dat het dus komt door de ASIO4ALL drivers en standaard interne geluidskaart.

Geez, fasttracker.... dat waren nog eens tijden!
heb destijds nog wel wat uurtjes versleten met screamtracker.

mag idd hopen dat je PC door de jaren is mee gegroeit. een gemiddelde Nokia is nu nog sneller :D

zal vanavond wel ff de virusscanner uitzetten tijdens Ableton, om te kijken of dan het probleem minder is...

^^ ik heb nog nooit met vista gewerkt. iedereen die ik ken die werkt met pc draait xp. maar ik neem aan dat, uitvoeren , type, msconfig kan op vista. je kunt dan zien wat allemaal meekomt met opstarten.

Ten eerste ben ik op dit forum gekomen om info te krijgen en niet hoe ik juist moet typen .(ik kom niet uit Nederland en typ op zen Antwerps , men excuses daarvoor)
Is men NL niet goed ? ok live with it .
Ten tweede ik ben 38 j en heb geen kaas gegeten wat computers betreft , dus die ISO drivers , VTS, Tascam US122L termen is chinees voor me .

Ik heb me Reason aangeschaft en zal men plan ermee moeten trekken .
Als er iemand een betrouwbare website weet waar ik boeken kan kopen over Reason 4 , ik zal u zeer dankbaar zijn .

Smo

Ten eerste ben ik op dit forum gekomen om info te krijgen en niet hoe ik juist moet typen .(ik kom niet uit Nederland en typ op zen Antwerps , men excuses daarvoor)
Is men NL niet goed ? ok live with it .
Ten tweede ik ben 38 j en heb geen kaas gegeten wat computers betreft , dus die ISO drivers , VTS, Tascam US122L termen is chinees voor me .

Ik heb me Reason aangeschaft en zal men plan ermee moeten trekken .
Als er iemand een betrouwbare website weet waar ik boeken kan kopen over Reason 4 , ik zal u zeer dankbaar zijn .

Smo

:eureka: probeer eens wat video's op youtube!

Ik zou eerst met reason pielen later daar een tweedehands drumpad bij kopen en dan over een mpc na gaan denken. En dit komt van een mpc nerd lol
bloos.gif

Maar als je die mpc echt iets lijkt zou ik voor een tweedehands mpc 1000 kijken ipv een 500, zeker als je er nieuw mee bent zal je tegen beperkingen op gaan lopen. Ik vind het zelf heerlijk werken die 500 hoor maar je hebt geen individuele outputs en een beperkt scherm wat iemand die nieuw is met mpc´s de moed in de schoenen kan laten zinken en het ding dan in de hoek gooit of iets dergelijks.

Smo

Als je dit in je eerste post had aangegeven, dan hadden diverse forumleden al meer gericht advies kunnen geven. Voor de (iets) meer gevorderde forumleden is het lastig in te schatten wat de basiskennis van iemand is.

Je zegt niets van computers af te weten, maar als je er muziek uit wilt halen zul je op die specifieke functie toch kennis moeten op gaan doen. Gebruik anders ook het Synth Wiki eens.

Voor een algemene site over thuisstudio's:
http://www.tweakheadz.com/guide.htm

En deze draad is ook handig:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Succes!

Back