sound enginering

joriz

aieto
Hoi,

mijn eerste post :)
Ik heb onlangs een Oberheim OB12 gekocht en wil mijn instrument helemaal leren beheersen voor ik er muziek mee ga maken. Het is een Virtueel Analoog met lekker veel knoppen. Nu ben ik dus de presets aan het luisteren en aan al die knoppen aan het draaien. Ik snap wel waar iedere knop voor is maar vind het toch wel moeilijk om er bruikbare geluiden mee te maken / geluiden mee te maken die ik van te voren heb verzonnen.

Nu heb ik dat document van Howard Scarr van Access Virus gelezen en dat is wel mooi, maar erg op de virus gericht. Is iemand bekend met een dergelijk document voor subtractieve synthese in het algemeen?

Of zal ik dat dan zelf maar moeten maken ? :)

Re: sound enginering

Origineel geplaatst door joriz
Hoi,

mijn eerste post :)
Ik heb onlangs een Oberheim OB12 gekocht en wil mijn instrument helemaal leren beheersen voor ik er muziek mee ga maken. Het is een Virtueel Analoog met lekker veel knoppen. Nu ben ik dus de presets aan het luisteren en aan al die knoppen aan het draaien. Ik snap wel waar iedere knop voor is maar vind het toch wel moeilijk om er bruikbare geluiden mee te maken / geluiden mee te maken die ik van te voren heb verzonnen.

Nu heb ik dat document van Howard Scarr van Access Virus gelezen en dat is wel mooi, maar erg op de virus gericht. Is iemand bekend met een dergelijk document voor subtractieve synthese in het algemeen?

Of zal ik dat dan zelf maar moeten maken ? :)

Ha Joriz en welkom....een tip van een oude, grijze synthfreak (hehe): je leert je synth het best door er muziek mee te maken of gewoon lekker te pielen. Dus gewoon lekker experimenteren en voor je het weet maak je er muziek mee (want iets is al snel muziek - even daar gelaten ofdat het ook goede muziek is ;) )

Veel plezier!

Re: Re: sound enginering

Re: Re: sound enginering

Origineel geplaatst door Hazes
Ha Joriz en welkom....een tip van een oude, grijze synthfreak (hehe): je leert je synth het best door er muziek mee te maken of gewoon lekker te pielen. Dus gewoon lekker experimenteren en voor je het weet maak je er muziek mee (want iets is al snel muziek - even daar gelaten ofdat het ook goede muziek is ;) )

Veel plezier!

Dat is idd nog het beste, zo heb ik het ook altijd gedaan

Origineel geplaatst door jrs
Een leuke site over subtractive synthese vind je hier:

http://tyala.freeyellow.com/2ansynth.htm

Dat is wel een leuk document, maar ik denk dat het iets te theoretisch is voor een beginner...
In het begin moet je vooral proberen te achterhalen wat de verschillende onderdelen zijn, wat ze doen en hoe jij ze kan gebruiken om een bepaald iets te bekomen.

Ik was al een beetje wezen googlen en had die site al gezien.

Mischien dat ik er dan zelf maar aan moet geloven. Een website die geluiden per klasse omschrijft met plaatjes van de schuif en draai knoppen en met mp3tjes. En dan eerst nagebouwde ouderwetse 'echte' instrumenten als piano gitaar etc en dan bekende pads en strings, mischien met vermelding van de source (jump van van halen bijv.) en bekende hoovers bassen etc.

Of wie weet wel een upload sectie, zodat jullie mee kunnen doen :eureka:
En een 'synth challenge' waarbij mensen met verschillende synthesizers elkaars geluiden kunnen proberen na te maken of
te overtreffen :)

Origineel geplaatst door joriz
Ik was al een beetje wezen googlen en had die site al gezien.

Mischien dat ik er dan zelf maar aan moet geloven. Een website die geluiden per klasse omschrijft met plaatjes van de schuif en draai knoppen en met mp3tjes. En dan eerst nagebouwde ouderwetse 'echte' instrumenten als piano gitaar etc en dan bekende pads en strings, mischien met vermelding van de source (jump van van halen bijv.) en bekende hoovers bassen etc.

Of wie weet wel een upload sectie, zodat jullie mee kunnen doen :eureka:
En een 'synth challenge' waarbij mensen met verschillende synthesizers elkaars geluiden kunnen proberen na te maken of
te overtreffen :)

Ik denk persoonlijk dat een OB-12 niet echt het ding is om piano's en gitaren na te bootsen. Daar zijn sound-modules voor.
Je kan met elke synth in zeker zin wel dingen maken die van ver op iets akkoustisch lijken, maar dat kost veel energie en is eigenlijk niet zo graaf.
Begin misschien best met eenvoudige dingen : basis golfvormen. Begin bvb. met een 1_Osc-pulse-klank en begin daar wat mee te prutsen.

Back