volgorde eq compressie gating etc..

dj invizible

Een blikje
Hallo!
Ik zit nu al een tijdje te twijfelen in welke volgorde ik mijn eq, compressie, gating, noise gate, vitalizer(sound enhancer) op de totaal mix best schakel...
Ik had gedacht van compressor naar gating naar eq naar vitalizer naar noise gate...
Hoe denken jullie daar over? tips?
Grtzz

waar lig jij van wakker, zorg eerst dat het genoeg goed klinkt zonder al die troep derover en post eens iets hier, kunnen we eens horen wat er ontbreekt aan het geluid, genoeg mensen hier die tips willen geven dan

:W

eenvoudige vraag, eenvoudig antwoord...,, toch?
well, dj invizible, stuur jou een pm met de nodige links
naar aanleiding van jouw vraag,
tada

@Prophet
volgens mij is dat de manier om alles wat beter te laten klinken... compressie om alles wat "onder controle" te houden, gating om kicks er goed laten door te komen en eq om wat bij te schaven(mijn mixer heeft maar een raar freq verloop naar mijn mening..)? En het gaat er mij vooral over, in welke volgorde je deze best schakelt..
@MikeJarod
ruis uit de totaal stille stukken halen? als er echt niets van geluid is... :)

trouwens..., als jij goed voor ogen houdt wat jij wilt met jouw'sound",en
al het geen standaard is of volgens de gevestigde technieken lost laat,
kan jij doen wat jij wilt, met de belangrijkste voorwaarde, dat hetgeen
via de monitoren/hoofdtelefoon te beluisteren valt "goed" klinkt. Maarrr....,
ik denk eerst dat jij jezelf eigen moet maken "wat wat doet".
Misschien doe jij het andersom, hiermee wil ik zeggen,
jij aktiveert enige vst's en luistert dan of het wel "goed" klinkt,
meestal is het beter om eerst te luisteren en te bepalen wat de nodige verandering moet
zijn en kies dan de vst's.
Ik schrijf dit, omdat sommige gevestigde producers of sounddesigners technieken toepassen die voor velen onbekend en onlogisch zijn, maar wat wij te horen krijgen
is wel heel erg interessant, geweldig en natuurlijk weerzinwekkend.
Er is een bekende producer die compressor, na compressor na compressor toepast
zonder enig gebruik van een eq, ...., dat vond ik heel erg interessant om te lezen en
natuurlijk te imiteren.
Well, wat goed is weet ik niet, en een ieder heeft wel zeer interessante meningen te
verkondigen. Ook voor mij geldt, dat ik eerst moet begrijpen "wat wat doet" om te
kunnen creeeren wat ik voor ogen heb

tada

hey,
wat welk apparaat doet weet ik vrij goed.. ik zie deze schakelingen (elektronisch, wat er met het signaal gebeurd enz) ook op school. Ik werk (bijna) niet met computer dus alles is hardware m.a.w. geen vst's.
Het doel is van deze in te stellen en niet te veel aan te veranderen nadien, ik heb mijn setup die heeft zijn eigen klankkleur en eigenschappen en ik wil die aanpassen zodat het geluid klinkt hoe ik wil.. En mijn vraag is niet wat ik moet gebruiken maar hoe je deze apparaten best in serie schakelt (welke volgorde) om dat ze mekaar niet in de weg lopen.. vb met de harmonischen spelen en nadien compressie lijkt me een slecht plan, en eq voor compressie lijkt me ook een slecht plan als je dan een freq versterkt deze toch "plat" gecompressed wordt... of ben ik verkeerd?
Grtzz

de meest gebruikte volgorde is dit :

gate > compressie > eq > vitalizer

de meest gebruikte volgorde is dit :

gate > compressie > eq > vitalizer

+1

EQ voor compressor is sowieso niet handig. Compr. doet dan weer extra werk op EQ instelling, en dan krijg je andere resultaten dan je verwacht. Lijkt meer op side-chain. Bij EQ (en Vitalizer) achter de compr. krijg je meer wat je ook verwacht te krijgen.

eq voor of na compressie is een creatieve keuze, en de een is zeker niet 'sowieso niet handig' tov de ander. het is wel degelijk zo dat een compressor wel gaat reageren als je d'r eerst keihard 50 hz in gaat rammen, maar daar kom je met sidechainen weer zo omheen. eerst eq dan comp dan weer eq is niks mis mee hoor, zolang het maar beter wordt :)

gates zou ik zeker negeren op de eindmix, als je stiltes heb in je mix die storend zijn qua ruis kan je beter heen snel in en uit faden maar in regel is het echt niet zo storend als je zou denken. in veel opnames zit 'room tone', bij film is het zelfs een must!

de EQ is volgens mij het meest logische als hij op het einde wordt gezet.. kan je de compressie etc nog wat bijregelen, toch?

Wat PMX zegt moet je niet zomaar over boord gooien.
Het is voor de hand liggend om de EQ na de compressor te zetten omdat de EQ settings dan geen invloed hebben op het gedrag van de compressor.
Maar dit kan soms juist gewenst zijn. Dan moet je de EQ voor de compressor zetten (of in de sidechain hangen, maar dan heeft de EQ enkel nog invloed op de stuurspanning van de compressor).

Gate zou ik ook niet op de eindmix zetten.

Maak gewoon een goede DAW mix met hostcompressie op kicks of bassline al dan niet gesidechained, maak een goede eindmix en gooi er dan subtiel iets als Izotope Ozone over, dan heb je alle controle, Air, galm, tickness, platgecompresseerdheid :) (da laatste is een joke en net waar je op moet letten, zeker met de loudnessrace van tegenwoordig, moet je zien dat de transienten niet gekeeld worden)

:W

Laatst gewijzigd:
eq -> comp -> eq is heel gebruikelijk bij mastering. Maar ik blijf van bijna al me outboard af tot ik pas ga mixen.

En totaal mix compressie zou ik overlaten aan masteraars. Maar als het alleen voor de lol is niet natuurlijk.

eq, compressie, gating, noise gate, vitalizer(sound enhancer) op de totaal mix
Misschien slechte vergelijking, maar als je nu een maaltijd heb gekookt, dan gooi je toch ook niet je ongezoutte aardappelen + ongekruidt vlees + ongezoutte groente op 1 bord bij elkaar om vervolgens over alles zout en jus te gooien ?

Lekkerste is om alles apart te zouten/kruiden/etc.. mocht een van de gerechten nog zout/peper/kruiden nodig hebben, dan strooi je dat toch ook niet over alle gerechten tesamen?

Als individuele tracks worden gegate, op een manier zoals toepasselijk voor elke track apart, dan vallen die 'schone leegtes' automatisch ook in de totaalmix waar ze moeten vallen.

Voor individuele tracks zou ik persoonlijk de volgorde aanhouden : gaten (opschonen leegtes), pre-EQ (opschonen ongewilde frequenties met oog op compressie), compressie (oneffenheden in volume gelijktrekken, zij het met 1,2,3,4 compressors..), eventueel post-EQ (boosten gewilde frequenties), eventueel vitalizer (is toch eigenlijk stereo-enhancer + EQ tesamen ?)

En dan heb je je 'basis-afgewerkte' sounds waar je je mix mee kan vullen. Later tijdens het mixen kan je bovenstaande tools nog een keer toepassen maar dan op muzikale manier, waar je bijv. de Side-Chain van je compressor (veelvuldig) gaat gebruiken om geluiden voorrang op elkaar te laten krijgen, bijv : zang gaat voor gitaar / zang gaat voor drums / bas gaat voor drums / bas + drums gaan voor synths / etc naargelang wat belangrijk is in elk gedeelte van je mix, naargelang smaak mss zelfs

Dat is in grote lijnen hoe ik het iig vaak doe, 't is wel ff pielwerkje dat side-chainen.

Laatst gewijzigd:
eq voor of na compressie is een creatieve keuze, en de een is zeker niet 'sowieso niet handig' tov de ander. het is wel degelijk zo dat een compressor wel gaat reageren als je d'r eerst keihard 50 hz in gaat rammen, maar daar kom je met sidechainen weer zo omheen. eerst eq dan comp dan weer eq is niks mis mee hoor, zolang het maar beter wordt :)

gates zou ik zeker negeren op de eindmix, als je stiltes heb in je mix die storend zijn qua ruis kan je beter heen snel in en uit faden maar in regel is het echt niet zo storend als je zou denken. in veel opnames zit 'room tone', bij film is het zelfs een must!

Zeker een interessante optie, maar dan moet je wel heel goed weten wat je doet, hoe het werkt en wat je wilt. Sidechain EQ op een compressor is een apart verhaal. Ik gebruik het bv voor de-essing (param.EQ). Voor mastering zou ik er niet zo snel voor kiezen, maar alles kan natuurlijk.
Een beginneling zou ik in ieder geval niet op deze manier in het diepe gooien. Met een klassieke setup starten (EQ na comp.) en dan later, met wat ervaring dan gaan experimenteren met andere complexere manieren van setups. Maar dat is enkel mijn eigen bescheiden mening.

En dan heb je je 'basis-afgewerkte' sounds waar je je mix mee kan vullen. Later tijdens het mixen kan je bovenstaande tools nog een keer toepassen maar dan op muzikale manier, waar je bijv. de Side-Chain van je compressor (veelvuldig) gaat gebruiken om geluiden voorrang op elkaar te laten krijgen, bijv : zang gaat voor gitaar / zang gaat voor drums / bas gaat voor drums / bas + drums gaan voor synths / etc naargelang wat belangrijk is in elk gedeelte van je mix, naargelang smaak mss zelfs

Dat is in grote lijnen hoe ik het iig vaak doe, 't is wel ff pielwerkje dat side-chainen.

Jeetje wat een werk man!
Maar houd je met al dat ducken wel een beetje constant geluidsniveau van de individuele instrumenten in je mix? Ik neem aan dat je het allemaal redelijk minimaal doet? En hoeveel sidechains heb je dan in 1 mix voor al het ducken op de eindmix?

@Prophet
zoals hierboven al eens gezegd ik werk niet met pc... en ik ga niet mee in de loudness war :d
@Sander02
Op enkele kanalen staat al apparte compressie/gating/eq(notch filters..)
maar toch heb ik nog wat ruis van de mixer zelf en alles wat erna staat daarom staat er helemaal achteraan een denoiser.
Heb ondertussen gating op de totaal mix ervantussen gehaald
dus nu is het:
compressie=>compressie=>eq=>vitaliser=>denoiser
(die vitaliser speelt met harmonischen en stereo breedte :) eigen ontwerp btw)

en ik ben nu stilaan tevreden over hoe het klinkt :)

Back