volgorde eq compressie gating etc..

Het lijkt mij logisch dat de denoiser het eerst komt, omdat je anders eerst de ruis oppompt (compressie) om hem dan weg te halen.

Misschien slechte vergelijking, maar als je nu een maaltijd heb gekookt, dan gooi je toch ook niet je ongezoutte aardappelen + ongekruidt vlees + ongezoutte groente op 1 bord bij elkaar om vervolgens over alles zout en jus te gooien ?

Lekkerste is om alles apart te zouten/kruiden/etc.. mocht een van de gerechten nog zout/peper/kruiden nodig hebben, dan strooi je dat toch ook niet over alle gerechten tesamen?

Als individuele tracks worden gegate, op een manier zoals toepasselijk voor elke track apart, dan vallen die 'schone leegtes' automatisch ook in de totaalmix waar ze moeten vallen.

Voor individuele tracks zou ik persoonlijk de volgorde aanhouden : gaten (opschonen leegtes), pre-EQ (opschonen ongewilde frequenties met oog op compressie), compressie (oneffenheden in volume gelijktrekken, zij het met 1,2,3,4 compressors..), eventueel post-EQ (boosten gewilde frequenties), eventueel vitalizer (is toch eigenlijk stereo-enhancer + EQ tesamen ?)

En dan heb je je 'basis-afgewerkte' sounds waar je je mix mee kan vullen. Later tijdens het mixen kan je bovenstaande tools nog een keer toepassen maar dan op muzikale manier, waar je bijv. de Side-Chain van je compressor (veelvuldig) gaat gebruiken om geluiden voorrang op elkaar te laten krijgen, bijv : zang gaat voor gitaar / zang gaat voor drums / bas gaat voor drums / bas + drums gaan voor synths / etc naargelang wat belangrijk is in elk gedeelte van je mix, naargelang smaak mss zelfs

Dat is in grote lijnen hoe ik het iig vaak doe, 't is wel ff pielwerkje dat side-chainen.

+1 :okdan:

Jeetje wat een werk man!
Maar houd je met al dat ducken wel een beetje constant geluidsniveau van de individuele instrumenten in je mix? Ik neem aan dat je het allemaal redelijk minimaal doet? En hoeveel sidechains heb je dan in 1 mix voor al het ducken op de eindmix?

Klopt, allemaal heel subtiel, ik veroorzaak geen happen van 6db in m'n tracks ofzo. Naargelang de muzieksoort + tempo stel ik de attack/release in.

De moeilijkheid zit 'm in de volgorde, en daarnaast welke tracks je bij elkaar 'grouped' voor processing.. ik zorg eerst dat alles goed gegroepeerd is mbv group-channels (bijv beat/bas/begeleiding/zang/percussie/overig) ; zitten er in 1 group-channel 2 tracks die elkaar nog zouden moeten beïnvloeden, dan doe ik dat eerst voordat ik ze samen in een group gooi.. het lijkt wat omslachtig allemaal maar het valt uiteindelijk wel mee.

Als ik bijv de beat als side-chain bron gebruik, dan probeer ik alle bijgeluidjes van de beat achterwege te laten ; de hihat, of bongo/conga track heeft wmb niet veel toe te voegen als side-chain bron, de kick/snare/toms/crash zijn voor mij 't belangrijkst (tenzij bongo/conga je enige ritme instrument is natuurlijk). En vaak zijn de synth/piano/gitaar begeleidings-tracks het vaakst 'de sjaak' om door side-chain ingedamt te worden, logisch want die zitten in het gebied van de zang. Solo-partijen laat ik altijd ongemoeit.

Laatst gewijzigd:
Het lijkt mij logisch dat de denoiser het eerst komt, omdat je anders eerst de ruis oppompt (compressie) om hem dan weg te halen.

lol, you serious?. i doe altijd mijn best om wat noise in mijn tracks te krijgen. ik ga toch niet alle ruis randjes meteen wegpoetsen met een denoiser. imo

lol, you serious?. i doe altijd mijn best om wat noise in mijn tracks te krijgen. ik ga toch niet alle ruis randjes meteen wegpoetsen met een denoiser. imo

Voor de duidelijkheid dan: ALS je een denoiser wilt gebruiken, DAN zet je die eerst.

Maar echt, verdere volgorde boeit niet. De mijne is eq, eq, compressor, compressor, eq, compressor, compressor, compressor, eq, enhancer, limiter. Als het maar klinkt hé.

Zeker een interessante optie, maar dan moet je wel heel goed weten wat je doet, hoe het werkt en wat je wilt. Sidechain EQ op een compressor is een apart verhaal. Ik gebruik het bv voor de-essing (param.EQ). Voor mastering zou ik er niet zo snel voor kiezen, maar alles kan natuurlijk.
Een beginneling zou ik in ieder geval niet op deze manier in het diepe gooien. Met een klassieke setup starten (EQ na comp.) en dan later, met wat ervaring dan gaan experimenteren met andere complexere manieren van setups. Maar dat is enkel mijn eigen bescheiden mening.

eigenlijk worden zulke kuren uitgespookt om een probleem in een mix op te lossen die elders over het hoofd gezien werd, of idd als je wat s-klanken wil opsporen en dan onderdrukken via compressie op die band subtiel mogelijk. en dan gebeurd dat beter in de mixert, niet op het flamberen van het eindgerecht, wat zo mooi hierboven werd vergelijking getrokken.

Maar alles kan en niets moet of mag, dat wel. Dat maakt het eindproduct zo verschillend als men van tijd tot tijd eens mag aanhoren of.... :D

:biertje:

Back