softsynth voor beginner

ik ga eerst wel eens met synth1 en die tutorial aan de slag. beetje bekend raken met de knopjes etc, en dan kan ik die euro's nog ff uitsparen. als ik dat dan een beetje onder de knie heb, kan ik altijd nog verder kijken naar een synth zoals jullie hierboven beschrijven.

Kijk en dat is nu wijze praat !:D
Dat zouden meer mensen moeten doen.
Je kunt met gratis VSTi's al een heel eind komen waardoor je een hoop euro's bespaard en je zelf ook wat wijzer word op synthgebied. :geslaagd:

zoals ik al zei; ik leer snel 8o)

maar ff een vraagje tussen door. en Kevin zal daar vast wel een antwoord op weten.... Als ik Ableton aan heb, hoor ik geen geluid door de Tascam... tot ik Ableton afsluit, en dan doet hij het weer. net alsof Ableton de hele Tascam voor zichzelf wil hebben. kan me voorstellen dat dit een instelling ergens van is... ASIO, Tascam, Ableton, maar kan het niet vinden...

beetje lastig als je aan het pielen bent, en een voorbeeldje wilt luisteren van bijvoorbeeld youtube.... moet telkens eerst Ableton afsluiten, en de browser opnieuw opstarten voor ik geluid heb :D

Waarom via PB? Het nut van een forum is immers dat de antwoorden publiek zijn.

Helemaal gelijk, Kalusi, dus Kevin, voor de dag er mee jong! :D

Windows moet toelaten dat meerdere applicaties je geluidskaart mogen gebruiken en in Ableton moet je instellen dat 'ie de Tascam ASIO moet gebruiken. Magoed, dat lost 't wellicht nog niet op.

Yoozer, gokje... die 2e iets met een delay gedaan?
Ja, en:
- reversed reverb
("Flatten" je spoor zonder effecten in Ableton. Draai de sample achterstevoren met de Reverse-knop. Zet er reverb op. "Flatten" je track weer. Draai 'm dan weer achterstevoren. Zo krijg je dat "aanzuigende" effect)
- filter cutoff automation (je kunt Ableton automatisch aan de knopjes laten draaien - en dat kun je intekenen. Dus, wil je dat in precies 6 seconden de cutoff van 10 naar 100 gaat, dan kan dat - en zo ook met welke andere knop op een plugin).

:D
maareh, ik heb het nu voor elkaar. kon geen instelling vinden in Ableton over het releasen van de ASIO. Dus die gebruikt gewoon de ASIO driver en Tascam. in Windows heb ik de speakers van mijn laptop als 'standaard' ingesteld, en dat schijnt ook te werken.

Ja, en:
- reversed reverb
("Flatten" je spoor zonder effecten in Ableton. Draai de sample achterstevoren met de Reverse-knop. Zet er reverb op. "Flatten" je track weer. Draai 'm dan weer achterstevoren. Zo krijg je dat "aanzuigende" effect)
- filter cutoff automation (je kunt Ableton automatisch aan de knopjes laten draaien - en dat kun je intekenen. Dus, wil je dat in precies 6 seconden de cutoff van 10 naar 100 gaat, dan kan dat - en zo ook met welke andere knop op een plugin).

oke, ga ik eens mee pielen. klinkt iig wel lekker.

kijk, nu gaan we de goeie kant op! precies wat ik nu nodig heb, een aan-het-handje tutorial met voorbeeld en zonder de 'kijk mij eens hoeveel termen ik in een zin kan gebruiken' taal :D

Vandaag de nieuwe Music Tech Magazine (issue 78, september 2009) gekocht en daarin vind je een 'synthesis masterclass' van 7 pagina's waarin beschreven wordt hoe je basic bass, pad en lead sounds maakt met voor elke soort een stap voor stap voorbeeld en wat achtergrond info. Wellicht interessant voor je om te checken!

hey thanx. zal vanavond ff bij tijdschriftenboer kijken of ze hem hebben. ik ben nu een paar uurtjes met Synth1 bezig geweest, en begin al een klein beetje door te krijgen nu wat doet :D

Synth1 had ik laatst al eens uitgetest door de signature van Niel. daarin had hij een linkje naar een aantal presets voor hardcore sounds. dus die heb ik nog op de laptop staan. alleen ziet die synth1 er behoorlijk 'old school' uit :D
dacht dat ik die dus wel kon schrappen als optie.... niet dus.

dus... verdiepen in Synth1, Circle of Alpha3 (free) ?

:D koel, ik gebruik synth1 gewoon bijna iedere keer als ik aan het muzieken ben. Ook al ziet het er oldschool uit, als de klank maar goed is. Er zijn teveel vst's die er geweldig uitzien maar klinken als een kartonnen doos.

Alpha 3 is idd ook koel, heb ik basiskicks mee gemaakt.

Alpha3 (free) zal ik ook v/d week wel eens gaan testen. ben wel benieuwd. Die Synth1 is wel leuk. ben er een beetje mee aan het pielen geweest, en heb er dankzij een tutorial wel een redelijke kick uit kunnen krijgen. verbaasde me wel hoeveel je over Synth1 kan vinden op het internet. populairder dan ik dacht :D

ik heb het tijdschrift 'music tech magazine' nog niet gevonden hier in apeldoorn. zal vanavond 'computer music' als PDF ff van het internet afhalen. scheelt weer een paar knaken :D

Ja, Music Tech is niet overal even makkelijk te krijgen. De AKO's op Amsterdam CS verkopen hem altijd, dus daar neem ik hem zelf altijd mee als ik in Amsterdam ben. Op de website van MTM kun je ook nog het nodige vinden over synthesis: http://www.musictechmag.co.uk/mtm/search?type=feature&topic=synthesis

Computer Music is ook een leuk blad en je krijgt er altijd wel gratis software bij. In de loop der jaren is er zelfs genoeg en diverse software door CM zelf ontwikkeld die gratis bij het blad wordt gegeven, zodat je alle basic studio tools bij elkaar hebt. Deze hele set 'tools' staat altijd op de DVD bij elke nieuwe editie. CM heeft ook een eigen gratis synth, de Dominator (http://www.kvraudio.com/get/2577.html). Ik las laatst in een interview dat Laidback Luke hem zelfs gebruikt voor zijn producties.

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=2974992&pagenumber=1

Kijk eens, deze tutorial moet ik nog steeds eens op een blog dumpen of zo, maar zo krijg je de basics in ieder geval binnen.

Goede tutorials, bedankt! Na twee jaar lang vooral veel gepield en georienteerd te hebben ben ik me nu echt aan het verdiepen in de werking van synthesizers, en dit was een goed begin. Nu ben ik de SoS artikelen aan het doornemen, zware kost is dat... Niettemin erg interessant en verhelderend. Ik beleef meerdere Aha-erlebnissen per dag zeg maar :)

Ik heb een demo van die FutureAudio Circle geprobeerd. Klinkt goed, overzichtelijke interface, lijkt inderdaad een prima "leersynth" (jammer genoeg wel erg CPU-intensief), maar als ik dan zie dat het Synth Squad pakket maar €50,- duurder is, wellicht evenzo leerzaam en daar 3 synths in zitten, begin ik toch te twijfelen...

Anyway, voorlopig kan ik nog vooruit met de Synth1, zolang ik dat ding nog niet onder de knie heb ga ik geen geld uitgeven :)

vandaag ff in de stad geweest, en nog ff gekeken naar de 2 mags... MTM nog steeds niet gevonden, maar wel Computer Music. ik heb deze alleen laten liggen omdat ik hem als PDF al op de laptop heb staan :D maar heb wel ff de Live special meegenomen. leek me wel leerzaam

haha, nee die zit er helaas niet bij. tis alleen 75mb voor de PDF. tenzij ze die 8gig heeeel goed gecomprimeerd hebben :D

Clavia G2 demo software.
Hier.
Gewoon beginnen met 1 module (oscillator) en dan uitbreiden.

Ik heb het ook geleerd op een modulaire synth en dat is echt makelijker.

En bevestigd! +1
Alleen jammer dat er geen oscilloscoop bijzit. Moet je maar je oortjes gebruiken.
Eerst neem je een 1oscillator==>Filter==>Amplifier==>Output en dan langzaam uitbreiden (en de reeks Synth Secrets van Sound On Sound lezen:http://www.soundonsound.com/search?page=3&section=/&Keyword=synth secrets) Voor je het weet ben je gescheiden - geen last meer van die kinderen- en leef je van het lokale armenfonds. Maar je zal wel weten hoe een synthesizer in elkaar zit :p

(edit: en om je leven nog zuurder te maken. Dit is een lekker gortdroge tutorial voor de G2 demo die je zal doen verlangen naar dat beetje sociaal contact...http://www.xs4all.nl/~rhordijk/G2Pages/index.htm)

(edit 2: en mocht je echt van plan zijn om een huisje te kraken op het platteland, krijg je deze er gratuit bij:http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.html :p)

Laatst gewijzigd:
LOL, nehhh dan maar kant-en-klare samples en op goed geluk aan de knopjes draaien :D

....Deze hele set 'tools' staat altijd op de DVD bij elke nieuwe editie. CM heeft ook een eigen gratis synth, de Dominator (http://www.kvraudio.com/get/2577.html). Ik las laatst in een interview dat Laidback Luke hem zelfs gebruikt voor zijn producties.

gisteravond ff aan de slag gegaan met Dominator. klinkt idd lekker, en is niet al te ingewikkeld. vind het zelfs iets makkelijker/duidelijker dan Synth1. wil niet meteen zeggen dat ik het geluid eruit krijg wat ik wou horen, wou meer laag, maar kreeg meer hoog :D, maar ging redelijk. ff de manual erbij pakken en dan moet ik er toch wel een zelfgemaakte bliepje uit kunnen krijgen 8o)

begin nu ook door dat mengpaneeltje voor die 3 oscililadinges ook de principe erachter te snappen, en hoe sommige geluiden uit meerdere lagen bestaat (zeg ik dat goed?). kan nu ook wel snappen dat sommige geeks uren bezig zijn met synths.

Back