Motu 828

Cornerman

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Hier ben ik weer. De keuze voor mobile studio gebeuren is inmiddels gevallen in het voordeel van de pc laptop (een dell)
Welnu wat betreft de soundcard gaat het tussen een RME Hammerfall Multiface met pcmcia kaart en een Motu 828.

Over de RME heb ik veel kunnen vinden her en der en dat is een uitstekende kaart als ik het zo eens allemaal lees.

Echter is hij nog wel pcmcia. Nu is er dus de Motu 828 met firewire, persoonlijk zie ik de pcmcia slots wel gaan verdwijnen en als ik dan over een jaar of wat een upgrade doe van de laptop zit ik misschien met een waardeloos geworden kaart.

Mijn vragen:

Wat zijn jullie ervarigen met Motu (en dan de 828 in het bijzonder) ?
Wat is de meest logisch keuze in deze wat betreft de "aansluiting" ?

Alvast weer enorm bedankt.

Wat betreft de kwaliteit van beide systemen (Motu of RME) zit het wel goed, uitstekende kwaliteit. Ik heb geen ervaring met de systemen, maar de reviews die ik gelezen heb zijn lovend. Ik zal eens kijken of ik ze nog kan vinden.

Over de aansluiting: PCMCIA verdwijnt voorlopig nog niet, maar de kwetsbaarheid daarvan is veel groter dan Firewire (wat dus niks anders is dan een 'simpele' plug). Als bijvoorbeeld de kabel van je PCMCIA kaart (naar de multiface) kapot is dan zul je waarschijnlijk flink moeten dokken voor een nieuwe. Ook de card zelf is kwetsbaar...

firewire heeft wel mijn voorkeur
vooral handig als je wilt switchen tussen workstation en laptop

voordelen van de rme hammerfall is de MIDI aansluiting maar die schijnt (op macs?) nogal te haperen en z'n aantrekkelijke prijs die toch wel ver onder die van de motu 828 ligt.

(hier de topic over de rme hammerfall die onlangs gehouden werd.)

ik sta momenteel voor dezelfde keus maar mijn voorkeur gaat op het moment uit naar de motu 828
ik werk ook met motu digital performer en ik heb ook een motu midi-interface alleen maakt het verder volgens mij niet zo veel uit welke audio-interface je gebruikt.

Wat ik me nu even afvraag is hoe dat zit met een firewire audio interface en een firewire harddisk. Stel je gebruikt redelijk wat sporen vanaf die HD en die gaan naar die audiointerface. Wat is het resultaat in de praktijk?

Trouwens Maudio heeft ook een firewire interface 410 die wellicht niet zo'n pijn als die Motu doet. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik me nu even afvraag is hoe dat zit met een firewire audio interface en een firewire harddisk. Stel je gebruikt redelijk wat sporen vanaf die HD en die gaan naar die audiointerface. Wat is het resultaat in de praktijk?

Trouwens Maudio heeft ook een firewire interface 410 die wellicht niet zo'n pijn als die Motu doet. ;)

Over de Maudio heb ik nog weinig gehoord. De motu is idd niet goedkoop, maar ik kan hem dan zowel voor de thuis als de mobiele studio gebruiken.

Ik wil iig geen van de huidige usb apparaten gebruiken omdat ik vrees dat de snelheid van de interface niet goed genoeg is.

De Rme is idd wat kwetsbaarder dan de motu het vervangen van de kabel en/of pcmcia kaart is ook niet 123 geregeld, zo heb ik vernomen. Dus als het dan misgaat zit je een tijdje zonder. Maar de kwaliteit is uitstekend zo lees ik overal.

...

Wat bedoel je daar nou precies mee? Zowel een HD als een Audiointerface via Firewire aansluiten op dezelfde bak? Firewire is aardig snelle interface, ik denk niet dat het problemen oplevert, tenzij de gebruikte firewirecontroller slecht is.
20MB/s moet haalbaar zijn. Preciese gegevens heb ik niet direct, je zou eens kunnen zoeken naar reviews van externe firewire hd's.

Nou ja, je hoeft geen afgestudeerde computernerd te zijn om na te gaan dat twee dingen tegelijkertijd via een draadje nooit gaat lukken. ;)

Maar theoretisch geouwebet is hier ook helemaal niet aan de orde. Praktijk daar gaat het om. :)

Goeie vraag Fuse. Dat zou ik ook wel willen weten. :-)

Ik lees net dit op een audio-forum:

I did a session using an 828, a LaCie firewire drive and a new Mac G4 powerbook. No matter what we did, we couldn't get the 828 and the firewire drive to co-exist, either by daisy chaining or using a hub. What we ended up doing was recording to the internal drive, and then transferring to the firewire, which I used to bring the tracks home to my main computer. Don't know what the prohblem was, but nothing we did that day could make the 2 work together. Hope you have better luck.

hmmmz....

Overigens zegt MOTU zelf op hun site:

Firewire Drives and MOTU 828/896
------------------------------------------------------------------------

Assuming a FW drive has acceptable multimedia spec, there's no reason why you couldn't use it as a record and playback destination for digital audio. 7200 RPMS is the spec to look for in Firewire drives. Glyph makes high end audio drives, and we've also tested VST smart disk HDs.
The 896 provides a "passthru" for daisy chaining a firewire HD. If you have an 828 you can daisy chain it to the HD (if the HD has a passthu)... or you can use a powered firewire hub.

this record created on: 4/11/2001
this record last modified on: 6/11/2002

In de SoS stond 'n tijdje terug 'n uitgebreide test in 3 afleveringen, waarin ze 'real world' tests deden met FW interfaces (waaronder iig de 828) en Harddisks, in combinatie met de 3 grootste midi/audio sequencers als ik 't me goed herinner. Ik geloof dat ze iets van 24 sporen tegelijk afspelen allemaal wel aankonden. Zoek ff op de SoS site.

Ervaring motu

Ervaring motu

Mijn ervaring met MotU is dat het een enorm fijne recht toe recht an interface is met een zeer hoge kwaliteit. Ik heb zelf een 24i thuis en een Midi Express XT en dat werkt als een tiet.

In de studio gebruiken we 3 2408's (twee mkII een MKII) voor koppeling met de O2R en de nodig analoge lusjes en bussen. En ook daarvoor geld: Altijd weer dezelfde Vette Kwaliteit. de PCI-324 kaarten zjin onder windows wat lastig installeren, maar met firewire heb je daar geen last van.

Voor een laptop zou ik zonder twijfel voor de 828 gaan.

Back