microfoon voor vocoder

Sutur

Stamgast
Ik gebruik een Novation A-Station als vocoder met een zelfgemaakt condensator microfoontje die ik nog ergens had liggen. Nu wil ik een nette microfoon aanschaffen maar ik weet eigenlijk niet precies wat ik als beste aan kan schaffen. Dynamisch? Condensator?
Ik ben geen zanger (kan niet zingen) dus het is voornamelijk voor gebruik met vocoder ("spraak"). Ik wil er maximaal zo'n 100 euro voor uitgeven.

Wie heeft er tips?

Voor een vocoder heb je geen dure mic nodig...gewoon 1 van een paar knaken en je bent er al.

Het ligt niet zozeer aan de microfoon maar wat je met het signaal doet voordat het de A-Station in gaat, en aan de karakteristiek van de vocoder zelf.

Wil je verstaanbare spraak, dan moet je een EQ gebruiken om alles buiten het bereik (boven de 5 kHz, onder de 200 hz) weg te gooien, een compressor om het volume gelijk te trekken, een beetje distortion om wat detail in het hoog terug te brengen en de s- en t-klanken te benadrukken en een fatsoenlijke carrier gebruiken (een paar zaagtandjes, al kunnen sommige FM-synthesizers het nog beter omdat die harmonisch nog rijkere klanken kunnen maken).

Dan nog kan de A-station zelf roet in het eten gooien; de ene vocoder is gewoon de andere niet, en als 't ding niet klinkt als die peperdure Sennheiser waar er maar 3 van gemaakt zijn gaat het ook verder nergens naar toe. Dan kun je beter naar iets als http://www.eiosis.com/elsvocoder kijken.

Zelf heb ik pas geleden een Behringer microfoon inclusief standaard gekocht bij Thomann voor twee tientjes. Echt slechte microfoons verkopen ze niet, denk ik. Er zijn heel veel merken en fabrikanten en dus kost een mooie mic een drol.

Ooit lag er bij feedback in een grote bak een hoop microfoons voor €7,50 (inc.kabel!) ik denk nou...al is het maar voor de kabel..
Heb toch wel wat plezier met dat ding.Heb vandeweek wat geluidjes opgenomen zoals tikken op een glas en heb vanalles geklopt en geschud :D
Zo heb ik weer wat percussiegeluidjes erbij!
In combinatie met een ander loopje boeit de kwaliteit gewoon echt niet.
Het is natuurlijk ook maar net wat je eisen zijn,je doel is en of je vrede hebt met prijs/kwaliteit.
Kijk je vriendin kijkt je wel raar aan als je ineens met de halve keuken naar je kamer vliegt maar t'is leuk,origineel en kost nagenoeg niets ;)
Volgende korte loopje is dus bijv.

De ''bassdrum'' is de mic die op mijn tapijttegel kletterde (met een goedkope mic boeit dat niet,met neumann wel ;)

Shakers zijn een potje nescafe en een lunchzakje met wat oude 25 centen erin (jaja ik heb ze nog)

En dat triangel/pingel ding is dus gewoon een tikje tegen een limonadeglas.

Nu is dit misschien wat OT maar ik wil hiermee dus zeggen dat als je veel gaat bewerken je bij een duurdere microfoon het ''karakter'' toch wegneemt of dit nu dus in mijn geval voor percussief gebruik is of voor een vocoder.
Een drumstel opnemen is natuurlijk een heel ander geval (ook percussief maar dit doe je liever niet met een mic van 7,50)

Attachments

• Keuken1.mp3
    43,9 KB · Bekeken: 93
ok, bedankt voor de reacties. Ik koop wel een betaalbare condensator microfoon.

Nu is dit misschien wat OT maar ik wil hiermee dus zeggen dat als je veel gaat bewerken je bij een duurdere microfoon het ''karakter'' toch wegneemt of dit nu dus in mijn geval voor percussief gebruik is of voor een vocoder.
Een drumstel opnemen is natuurlijk een heel ander geval (ook percussief maar dit doe je liever niet met een mic van 7,50)
Dat goedkopere mics meer "karakter" zouden hebben is natuurlijk nonsens. Tenzij je ruis als karakter ziet natuurlijk.

Hoe beter je mic, hoe zuiverder je geluid. En hoe "meer" er potentieel uit te halen valt. Wegfilteren kan altijd, bijtoveren niet meer.
Wil je ruis (of karakter whatever), voeg het gewoon toe.

Mijn advies aan Satur is dus: koop jezelf lekker een goede mic van rond de 100 euro. Komt altijd van pas. Om te vocoden, te samplen, wie weet komt er toch eens iemand langs die iets wil inzingen, enz.
En als je echt stoer wil doen, buig je een ijzerdraad (van bijvoorbeeld een oude kleerhanger) om tot een cirkel, span je er nylonkous over, en hang je die voor je mic 8o)

Laatst gewijzigd:
Volgens mij bedoelt Kevin dat het karakter van een dure microfoon wellicht verdwijnt bij het bewerken met een vocoder. Daar zit denk ik wel iets in. Aan de andere kant is het ook een goed idee om een kwalitatief redelijke microfoon aan te schaffen voor, zoals Keybern suggereert. Ik wilde vooral weten welk type microfoon het beste voor mij is. Condensator?

Dat goedkopere mics meer "karakter" zouden hebben is natuurlijk nonsens. Tenzij je ruis als karakter ziet natuurlijk.

Hoe beter je mic, hoe zuiverder je geluid. En hoe "meer" er potentieel uit te halen valt. Wegfilteren kan altijd, bijtoveren niet meer.
Wil je ruis (of karakter whatever), voeg het gewoon toe.

GOED lezen :D
Ik zeg hier namelijk NIET dat een goedkopere mic meer karakter heeft.Ik zeg juist dat dit minder van toepassing is (mede door idd de ruis)

En als je dus idd je signaal hevig wilt bewerken met bijv. een vocoder boeit het gewoon niet of je nu een Neumann neemt of een Shure.
Wil je dus idd meer met je mic en ook wat ''cleanere'' sounds zoals bijvoorbeeld een acoustische gitaar opnemen kijk dan verder en ik denk dat je dan tussen de 100 & 200 € een geschikte kandidaat vind.
Wil je echt de zaak helemaal vernaggelen pak er dan 1 van een paar tientjes.

ik vind een condensator mic toch het fijnste voor vocoder, eentje die een beetje gevoelig is voor S en T klanken, om het geheel wat verstaanbaarder te maken. een standaard sm58 oid werkt ook prima, maar een goedkope MXL, Tbone of ander redelijk huismerk ding heeft mijn voorkeur.

maar.... dan moet de vocoder zelf ook goed zijn !

ik vind een condensator mic toch het fijnste voor vocoder, eentje die een beetje gevoelig is voor S en T klanken, om het geheel wat verstaanbaarder te maken. een standaard sm58 oid werkt ook prima, maar een goedkope MXL, Tbone of ander redelijk huismerk ding heeft mijn voorkeur.

maar.... dan moet de vocoder zelf ook goed zijn !

Voordeel van een sm58 is dat je er als normale mic ook echt wat aan hebt. En ze blijven een bepaalde waarde hebben als je hem weer wil verkopen.

Oké Kevin, sorry, had me mislezen.

Wat je zegt klopt, maar er is toch altijd een minimum aan kwaliteit vind ik. Je kan ook zo'n microfoontje aansluiten dat eigenlijk bedoeld is voor te skypen/msn'en. Maar dat lijkt me echt maar niets.

Vandaag even voor een mic wezen shoppen in Alkmaar en heb, na wat microfoons geluisterd te hebben, een AKG D5 gekocht. Vergeleken met de SM58 vond ik in de D5 meer 'hoog' hebben. Bedankt allen voor het op weg helpen.

Enigszins o.t., Ik gebruik nu een Novation A-Station als vocoder. Ben er inmiddels wel achter dat de vocoder niet denderend is. Met wat klooien is er wel wat bruikbaars uit te halen, maar het blijft behelpen. Nu lees ik ook over de Microkorg, maar wat ik daarvan gehoord heb is toch een beetje van hetzelfde laken en pak volgens mij. Het klinkt allemaal zo suf en wollig.. Ik vind het sowieso lastig om fatsoenlijke demo's van vocoders te vinden..

Ik vind het sowieso lastig om fatsoenlijke demo's van vocoders te vinden..

Ik denk dat dat te maken heeft met hetzelfde probleem waar jij tegenaan loopt.
Het is helemaal niet zo makkelijk om een mooie vocoder sound te maken.
Microfoon is maar 1 schakel in de keten.
Carrier, vocoder, (microfoon), stemgeluid/articulatie

Ik zet microfoon tussen haakjes. Ik ben van mening dat je wel wat winst kan behalen met een goede microfoon.
Maar ik denk dat het niet de belangrijkste schakel is in de keten.
(ik gebruik zelf het liefst een kleinmembraan condensator)

Ik denk dat dat te maken heeft met hetzelfde probleem waar jij tegenaan loopt.
Het is helemaal niet zo makkelijk om een mooie vocoder sound te maken.

De vocoder zelf zal het belangrijkst zijn. Ik wilde gewoon een beetje knappe microfoon omdat dat pvc buisje met condensator-elementje en bungelend, vastgesoldeerd AA batterij ook onhandig was :)

Snap ook niet zo goed waarom een goede vocoder (blijkbaar) erg duur moet zijn in deze tijd waar techniek toch eigenlijk goed betaalbaar is. De vocoder in de Motif XS klinkt volgens mij best lekker en is in de XS gewoon onderdeel van de vele beschikbare effecten. Je zou zeggen dat een apparaat met alleen een (goede) vocoder toch voor een paar honder euro realiseerbaar moet zijn?

Je zou zeggen dat een apparaat met alleen een (goede) vocoder toch voor een paar honder euro realiseerbaar moet zijn?

voice-box.jpg

Back