Formant modular revisie + uitbreiding

Ik heb de module even in een tweede Formant systeem (hoezo freak?) gepatcht waarbij er geen enkele aardings/mantelverbinding tussen beide systemen was (ook niet in de patchkabels), en dan werkt alles perfect.

Dan kom ik toch terug op mijn theorietje dat in het eerste systeem ergens het signaal naar de aarding lekt wat een feedbackloop geeft in standje "bypass". Zeg het vooral als deze redenering nergens op slaat.

Dan komt nu het lastige deel: vinden WAAR in dit grote systeem lijn en aarde elkaar kussen...Nu is het wel zo dat ik momenteel computerkabels met stereo jacks gebruik als jackkabel, ipv monojacks. Zou het kunnen dat die via ring in de ene plug contact maken met mantel en in de andere met het signaal?

Een eerste "isolatietest" van het probleem lijkt me dan dus om patchkabels met enkel signaalverbinding te gebruiken; dan weet ik alvast of het lek intern loopt of via de kabels komt. In een tweede fase kan ik dan mono patchkabels gebruiken met aangesloten aarde en kijken of dat helpt tov de huidige stereokabels.

In ieder geval lijkt de oplossing nu nabij; eventueel kan ik ook gewoon de aardlayout minimaal aanpassen zodat de mantelaansluiting van de jacks in de module niet naar de aarde verbonden is.

Nog vanalles met verschillende aardingslayouts zitten testen, uiteindelijk terug bij het oorspronkelijke schema uitgekomen.

Blijkbaar is op één of andere manier de stand bypass gevoeliger voor clippen dan de stand on (ik vermoed doordat het signaal in bypass niet in 4 gesplitst wordt), ook al is voor het punt van clippen on minstens even luid als bypass (dat hoort zo, het zijn immers gain filters, geen cut).

In ieder geval, het werkt nu als je de ES gain laag genoeg houdt. Dan doet hij wat hij moet doen in ON, is hij gewoon bypass in bypass en klinkt ON inderdaad minstens even luid als bypass. Zet je ES gain te hoog, gaat hij in bypass luid clippen (op een gegeven moment in on ook). Dit is me met zilveren oscillators niet gelukt; blijkbaar kunnen de gele een hoger volume geven.

Anyway, de module werkt dus gewoon en daarmee werkt heel de gele Formant.

Ik begon het zo langzaamaan ook wel héél beu te worden, een probleem in de stand "bypass" wat eigenlijk geen functie is. :)

Op naar het uitbouwen van de zilveren modules en overzetten in kabinet 2! Als alle modules erin zitten, ga ik ze 1 voor 1 naar minijack ombouwen.

Ik had wat onderdeeltjes binnen, dus heb ik nog eens naar die RFM module gekeken want die doet toch nog niet wat ze zou moeten doen. Zonder succes...

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=51309&d=1252699726
(schema)

Ondertussen zijn alle IC's vervangen, alsook C1, C8 en C9. En het ding werkt nog steeds niet zoals het hoort. De klachten zijn wat onduidelijk, maar het komt op het volgende neer:

-in bypass met de input gain pot ver open, werkt de "bypass" zoals het hoort.
-in bypass met de input gain pot deels dichtgedraaid, begint hij te vervormen (inderdaad: als ik het stiller maakt, komt er op een gegeven moment vervorming)
-in bypass met de input gain pot nog verder dichtgedraaid, valt het geluid plots weg.
-in "ON" is er minder geluid (sommige frequenties deels weggefilterd) te horen dan in bypass, wat niet zou mogen want het zijn resonantiefilters met enkel positieve gain. Echter bij sommige standen van de filters klinkt er een soort vervorming, maar dan werken de filters wel zoals het hoort.

Ik wil niet lukraak alles gaan vervangen. Ideetjes om de zoektocht/vervangtocht wat directer te maken? Met welke componenten begin ik best?

Kan je een beetje toelichten? bv hoe brakke potmeter(s) ervoor zouden kunnen zorgen dat de resonantiefilters geluid wegnemen? Want dat zouden ze normaal gezien niet mogen kunnen; normaal gezien enkel positieve gain in de filters.

Ik heb niet naar de werking gekeken, maar naast brakke soldeerverbindingen zijn potmeters de beste kandidaat voor storingen, zeker als iemand daar ooit contactspray o.i.d. ingespoten heeft.

Edit: Omdat de titel o.a. " revisie" bevatte ging ik er vanuit dat het ook allemaal om oude electronica ging, klopt dat? Zijn die potmeters inderdaad iets van 20 jaar oud?
Heb zelf een noise module liggen die ik bezig ben toe te takelen zodat ie in een eurorack past (met een dremel een stuk van de (originele) print afgeslepen, vandaag op het werk de frontplaat aan elke kant 2mm ingekort). De voeding is geen probleem, ik heb een print gemaakt met zowel +/-12 als +/-15. Maar de potmeter gaat in ieder geval vervangen worden, kost een paar euro en dan kun je er weer jaren tegen (jackchassis komen ook nieuwe in).

In dit geval gaat het om 10 potmeters, waarvan een stuk of 7 stereopots. Die blind gaan vervangen is dus niet de manier waarop ik de reparatie wil aanpakken, vooral aangezien ik niet overtuigd ben dat de klacht te wijten is aan brakke pots. Brakke pots reageren in mijn ervaring anders dan wat ik hier merk; hier is het te consequent voor mijn gevoel en het gedrag van de resonantiefilters klopt voor mijn gevoel niet logisch met wat brakke pots zouden veroorzaken. Voornamelijk omdat de vervorming én de subtractieve filtering die ik hoor volgens mij bij geen enkele waarde van de potmeters mogelijk zouden zijn. Ik kan me hierin vergissen hoor, misschien dat ze bij een quasi oneindig grote weerstand wel zo'n gedrag vertonen?

In ieder geval merk ik hier niks van het typische contact/geen contact/contact/geen contact etc van vuile of versleten pots. Het is zeer consequent boven of onder een bepaalde waarde dat de mayhem begint, vooral als ik de Amplitude van de filters open draai.

Eventueel vervang ik later potmeters indien nodig, maar ik wil eerst naar de kern van het probleem gaan.

lijkt een beetje op een filterprobleem dat ik had met de Korg Delta. Voor mij was de zaak opgelost door de condensatoren te vervangen... (maar ik ben geen electronicus en weet dus niet waarom C's zouden kunnen "flippen")

C's kunnen zeker kapot gaan, véél waarschijnlijker dan kapotte weerstanden. Dus lijkt het meest gerichte jou om de C's in de filters te vervangen? De ontkoppel C's voor de IC voeding lijken me minder relevant.

Ik ken niet genoeg van elektronica om te zien of en hoe die filter C's standje bypass ook zouden beïnvloeden indien defect.

heb je de bedrading al helemaal nagelopen?
hetgeen je beschrijft wijst er een beetje op , of er iets staat te oscilleren.
en kijk of er een opamp warmer wordt dan de andere.
:koffie:

De bedrading tussen front en print lijkt te kloppen. En op de bus zijn enkel +15, gnd, -15V aangesloten.

Alle opamps zijn vervangen; de module uit de kast halen duurt te lang om te weten of er eentje warmer wordt (alles reeds afgekoeld).

Een vorm van oscillatie kan inderdaad wel; dat komt overeen met dat drempelgedrag in de vervorming. Indien oscillatie (ook in bypass raar gedrag!), kunnen we dan weerom de C's in de filters als verdachten beschouwen of moeten we het elders zoeken?

Laatst gewijzigd:
Zijn de opamps vervangen door hetzelfde type? Niet toevallig wat high-endigere opamps gebruikt (die eerder de neiging tot oscilleren hebben)?
Denk dat je er trouwens niet onderuit komt die module uit te bouwen, zo valt er weinig te troubleshooten.

TL074 vervangen door TL084. Lood om oud ijzer en beiden toegelaten in het circuit. Maar met de TL074 deed hij quasi hetzelfde als met de TL084, dus waarschijnlijk waren de opamps nog OK. Dit is een historische synth, dus daar zou ik sowieso niet modern high end in gaan doen. Dan ga je weg van de originele klank.

Uitbouwen om te troubleshooten zou handig zijn, ware het niet dat ik geen oscilloscoop heb en dus weinig kan troubleshooten...

Maar ik denk dat ik best eens begin met de Ctjes in de filters te vervangen (C2 tem C7). Ik heb een assortimentsdoos Ctjes van Velleman gekocht, dus ik zal waarschijnlijk wel de juiste waarden in huis hebben. Nog speciale vereisten aan het soort C dat ik moet gebruiken?

Even over de te vervangen C's info opgezocht:

Elektor heeft het over polyester of polycarbonate C's. Beetje oldskool. :) Kan vervangen door keramische van dezelfde capaciteit gewoon?

Bedankt voor het meedenken trouwens iedereen. Als ik die keramische C's kan gebruiken, zal ik dat vanavond eens testen. Als het dan nog niet werkt, zullen de hersenen verder gepijnigd moeten worden. :)

ik denk niet dat het de condensators zijn.
je ken het beste eens beginnnen met het checken van de pcb op onderbroken banen en/of kortsluitingen.
en voor dit soort dingen is een testvoedinkje wel handig, natuurlijk.
:okdan:
:koffie:

We zullen de multimeter eens een avondje biep laten doen. Hopelijk vind ik het. Ik ben nog niet zo goed in deze dingen.

Maar goed, de C's blijven in eerste instantie dan zitten.

En keramisch is over het algemeen meer low-end dan polyester of polycarbonaat, wel gebruiken voor bypassen van voedingen e.d. maar niet in filters (tenminste als je "mooi" geluid wil ;) ). Tolerantie is vaak ook wat ruimer op die keramische dingen, niet handig voor een filter.

Edit:
Voor de pendalenbouw wordt vaak gezworen bij keramische Ctjes bij big muffen en dergelijke.

Ik heb op onderbroken banen/koude lassen/kortsluitingen gezocht, maar niks gevonden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn...

Ik heb ook nog wat verder getest, en het is inderdaad 99% zeker een oscillatie. Als ik namelijk niks in de input stop, dan krijg ik in bypass toch een toon die lijkt op een brakke oscillator te horen. Geen 50Hz brom ofzo, het is hoger. Het is geen lek vanuit een andere module; het komt uit de RFM module zelf. De frequentie van de oscillatie kan ik een beetje regelen met de input gain potmeter. Met alle amplitudes van de resfilters dicht kan ik nog steeds die oscillatie maken op een bepaald gebied van de input gainpot (rond de 70% open). Als ik de Amplitude van de filters meer open zet, dan wordt het gebied van de input gain pots waarin ik oscillatie heb groter, pakweg van 30% tot 80% van de input gainpot. De frequentie van de "smerige" oscillatie verandert dan dus een beetje met de input gainpot. Dit alles dus in stand bypass.

In stand "ON" werkt alles toch normaal; er is geen cut filterwerking te horen. De resfilters kunnen frequentiebanden versterken zoals het hoort. Enkel als het inputsignaal behoorlijk pittig wordt, gaat hij over de zeik en/of komt die zelfoscillatie er weer bij. Mijn ander Formantsysteem kan niet over de zeik gaan, maar dat kan natuurlijk gewoon liggen aan de keuze van de input gain(pot). Maar zolang het inputsignaal een beetje binnen de perken blijft, werkt hij dus zoals het hoort in stand "ON". Hij gaat in ieder geval véél minder snel in zelfoscillatie, voor zover dit al gebeurt in stand "ON".

Het probleem doet zich dus vooral in stand "Bypass" voor. Zonder aangesloten input is het in stand "ON" zelfs niet mogelijk om zelfoscillatie te maken.

Omdat alles elkaar beïnvloedt, is het erg lastig het probleem exact te omschrijven. Maar deze uitgebreide test komt overeen met een eerdere lange test, dus ik denk dat ik in deze post het karakter goed beschreven heb. Aangezien er ditmaal niks in de input zat, kunnen we dus spreken van een zelfoscillatie.

Enig idee waar ik verder kan gaan zoeken nu het bovenstaande bekend is? In stand bypass gebruiken we een paar IC's (reeds vervangen), een paar C's (reeds vervangen), enkele weerstanden en de input potmeter. De bedrading tussen front en print klopt volgens schema. Ik ken niet genoeg van elektronica om te zien in hoeverre de filtercircuits nog van invloed zijn. Ik merk dus wel dat ze een invloed op de zelfoscillatie uitoefenen. Niet als resonantiefilters want in die functie doen ze weinig, maar meer Amplitude op de filters zorgt wel voor sneller overgaan tot zelfoscillatie in bypass.

Kunnen de ontstoor C's die de input en output IC ontstoren hier voor iets tussen zitten?

Laatst gewijzigd:
Die laatste opamp ic5 is een ander type, heb je die ook vervangen? Is dat type stabiel bij gain van 1?
Je zou een Ctje parallel aan de feedbackweerstand van de ingangstrap kunnen zetten 100pF of zo.

Alle IC's zijn vervangen door het correcte type. LF356 voor IC1, LF357 voor IC5, TL084 voor de rest. Zo hoort het volgens schema, dus zo zou het moeten werken.

Wat ik eerst ga proberen, is telkens 1 van de TL084 verwijderen en kijken of ik dan nog zelfoscillatie heb. Zo kan ik checken of 1 van de resonantiefilters onstabiel is.

Back