Formant modular revisie + uitbreiding

Mijn inkjetprinter werkt niet meer goed, dus die betrouw ik niet echt hiervoor. Geven laserprinters op sheets voor laserprinters vaak problemen dan?

Wat de gaten betreft: ik ben niet van plan de sheets op de fronten te lijmen; de bedoeling van deze methode is dat ze lijmloos op hun plaats blijven door de schroefjes in de 4 hoeken en de componenten die er doorheen gemonteerd zitten. Misschien biedt mijn would-be Dremel met schuurkopje uitkomst; volgens mij is de maat ervan goed. Nuja, dat bekijk ik dan wel weer. Dat kan het grote probleem niet zijn. :)

Mijn inkjetprinter werkt niet meer goed, dus die betrouw ik niet echt hiervoor. Geven laserprinters op sheets voor laserprinters vaak problemen dan?

Wat de gaten betreft: ik ben niet van plan de sheets op de fronten te lijmen; de bedoeling van deze methode is dat ze lijmloos op hun plaats blijven door de schroefjes in de 4 hoeken en de componenten die er doorheen gemonteerd zitten. Misschien biedt mijn would-be Dremel met schuurkopje uitkomst; volgens mij is de maat ervan goed. Nuja, dat bekijk ik dan wel weer. Dat kan het grote probleem niet zijn. :)

ach, laserprinten gaat ook hoor, alleen heb ik wel vaker gemerkt dat toner onder sommige omstandigheden wat minder goed hecht dan inkjet.
voor de gaten kan je een setje scherpe slagponsen kopen.
of zelf maken, ....
neem een stukje staal pijp van de goeie diameter, slijp een kant vlijmscherp, even roodgloeiend verhitten, en dan snel afkoelen is water.
ik ben geen metaalbewerker, dus kijk het gedeelte over het harden even na.
:mega:

Gedeelte over het harden is correct. Waar ik zo'n dunne metalen pijp moet vinden, is een andere zaak. :) Maar dat komt wel in orde, ik vind wel een manier (op een teststukje proberen) als het zover is. Gaatjes in sheets maken kan niet *zo* moeilijk zijn he. :)

Ik kan het vanwege de synthverbouwing nu even niet testen, maar kan je op de Formant 12dB en/of 24dB filters eigenlijk de Q zover opdrijven dat ze in zelfoscillatie gaan? (modificaties buiten beschouwing gelaten, dus op een standaard afgeregeld filter)

Dat is altijd leuk voor spacey fluitgeluidjes. Als ze dat niet kunnen, dan kan je die geluidjes natuurlijk ook met bv hoogtonige sinussen uit je oscillators maken, maar dat terzijde.

Voor zover ik begrijp zijn ze standaard zo ontworpen dat ze niet zelfoscilleren.

Ik heb 3 12dB filters; eentje daarvan die wel kan zelfoscilleren zou leuk zijn. Is dat gewoon een kwestie van meer feedback te geven? Hoe doe ik dat in de praktijk? Moet ik R18 van waarde verminderen of zie ik dat verkeerd ? Hoeveel minder om een leuke zelfoscillatiefluit te verkrijgen zonder dat hij als filter onbruikbaar wordt? En kan ik die R18 (?) gewoon vervangen zonder dat ik verder heel het filter terug moet afregelen?

ik ga het even bekijken,ik heb er eens een gemodificeerd naar zelfoscillatie.
moet even het in archief afdalen.
als ik over een week niet terugben, dan het leger inzetten.:mega:

kan even duren , dus ( een hoop zoekwerk tussen de papieren)

Amuseer je! Neem een lawinebaken mee. ;)

Lijkt me wel leuk om de keuze te hebben tussen niet-zelfoscillerende en zelfoscillerende 12dB filters, aangezien ik er toch 3 heb zitten. Dus als het een kleine mod is, lijkt het me de moeite om ook meteen door te voeren nu het ding toch major op de schop gaat. Dan laat ik de 2 gele standaard en de zilveren zelfoscillerend, zodat ik nadien ook nog het verschil weet. :)

Ik was mijn Dick Best bestelling nog eens aan het nalopen, en zag dat ik BC557B als vervanging voor BC107C had staan. Dat kan natuurlijk niet! BC557B kan wel dienen als CA3084 vervanging, maar een klasse C tor moet toch echt een klasse C vervanger hebben. Dat worden dus BC560C, aangezien Dick geen BC557C in het assortiment heeft. Meteen een 50 pak, zodat ik nooit zonder zit. :)

Ik was mijn Dick Best bestelling nog eens aan het nalopen, en zag dat ik BC557B als vervanging voor BC107C had staan. Dat kan natuurlijk niet! BC557B kan wel dienen als CA3084 vervanging, maar een klasse C tor moet toch echt een klasse C vervanger hebben. Dat worden dus BC560C, aangezien Dick geen BC557C in het assortiment heeft. Meteen een 50 pak, zodat ik nooit zonder zit. :)

Uuuuuh, hou je er rekeing mee dat de bc107 een npn tor is en de 557 en 560 een pnp?

en ik kan denk ik nog wel aad de bc107 komen.
waar zit ie in?
op de meeste plaatsen kan je die zonder problemenvoor de bc547 vervangen.
:koffie:

1 spraakverwarring mijnentwege. Voor de BC107C heb ik BC547C van Dick Best. Het gaat over de BC177C die ik door BC560C vervang. (geen BC557C bij de beste man...)

Zou anders nogal vonken geven. :D

ik ga het even bekijken,ik heb er eens een gemodificeerd naar zelfoscillatie.
moet even het in archief afdalen.
als ik over een week niet terugben, dan het leger inzetten.:mega:

kan even duren , dus ( een hoop zoekwerk tussen de papieren)

Volhouden, het leger komt eraan! :P

Vanavond eens kijken waar ik dit monster ergens ga plaatsen in de studio als hij af is.

Ik heb ook een paar probeersels voor de frontjes op papier geprint, straks ook eens kijken of dat qua afmetingen klopt.

Ik zit nu in de eindfase van de voorbereidingen, daarna kan het solderen beginnen!

2930880950103382518S600x600Q85.jpg

Het 12dB VCF schema. Volgens mij -maar ik ben geen elektronicawonder :) - bepaalt R18 (27k) de hoeveelheid feedback. Dus R18 verkleinen zorgt voor zelfoscillatie indien Q (P5) hoog gedraaid wordt, redeneer ik dan. Of is dat te kort door de elektronische bocht?

Indien dit correct is, enig idee welke weerstandswaarde een olijke doch regelbare hoeveelheid zelfoscillatie geeft?

even uitproberen,
ik dacht eerder R19 verkleinen.
ik ben nog op zoek naar mijn mod, die was wat uitgebreider, met limiter.
maar wat klooien met alleen de weerstanden kan natuurlijk geen kwaad.
:koffie:

Ik bestel gewoon wat weerstanden bij en dan probeer ik het uit.

Mijn "buikgevoel" voor elektronica gaat niet ver genoeg om te weten of het nu (voornamelijk) R18 dan wel R19 is die de truc doet...

In eerste instantie kan ik zelfs proberen zonder te solderen, gewoon door er een weerstand in parallel tegen te houden. Ik heb nu geen weerstanden liggen (de Bestelling met hoofdletter B moet nog geplaatst worden), dus voorlopig moet ik het antwoord schuldig blijven.

Kan ik trouwens iets verkeerd doen door enkel met de waarde van R18 en R19 te experimenteren? bv kan de zelfoscillatie gevaarlijk luid worden voor de elektronica die met de VCF verbonden is of blijft die binnen veilige niveaus door de rest van de VCF schakeling?

edit: ik bedenk me net dat ik nog wat 50k potmetertjes heb liggen waarmee ik ook kan experimenteren parallel over de originele R18 en R19 weerstanden. Maar dat ga ik dus niet doen voordat ik weet dat het veilig is.

Laatst gewijzigd:
met R18 moet je een beetje oppassen, een extreme input op de otaś zouden ze kunnen vernielen.
maar in principe zou de zaak bij oscillatie heel moeten blijven.
je kan om te beginnen kijken wat er gebeurt als je r19 overbrugt met een stukje draad.
da´s in ieder geval een weerstand die iedereen wel heeft liggen.
gewoon zelfosc. zou zo wel moeten lukken.
de reden dat ik een ontwerp had met limiter,..
dan is de oscillatie en amplitude over het hele regelgebied constant.

maar de elektuur filters zijn redelijk ¨recht¨ qua werking, dus grote kans dat je met het veranderen van een weerstand een heel aardig resutaat kan krijgen.

Dank je voor de hulp hierin!

vijf sterretjes voor "dienst na verkoop" :)

Dan zal ik gewoon een draadbrugje over die R19 plaatsen en kijkenwatiedoet. Bij gelegenheid, want dat cabinet ligt momenteel niet op de operatietafel.

Laatst gewijzigd:
Dank je voor de hulp hierin!

vijf sterretjes voor "dienst na verkoop" :)

.

hoort er MI gewoon bij, en is ook leuk.
het gaat tenslotte om synths.

Back