Formant modular revisie + uitbreiding

Welja, we kunnen wel uren leuteren over of Serge dan wel Buchla het meest puriteins is, maar als down-to-earth informatie zoals het eenvoudig toevoegen van zelfoscillatie aan een filter ons nog niet boeit, zitten we op het verkeerde forum he. :) Ik zal zeker mijn bevindingen laten weten, dan heeft de rest van de wereld er ook iets aan. Als het goed werkt is het wel leuk om een paar van je 12dB'ers om te bouwen naar zelfoscillatie en een paar standaard te houden.

Ik denk dat de kabellengte lang genoeg is om toe te laten die module gewoon even los te schroeven en het zo te proberen zonder dat ik heel het cabinet moet demonteren. Dus bij gelegenheid waag ik me eraan. Met oordopjes en veiligheidsbril op. ;)

Degenen die denken dat er niks meer met dit project gebeurt, hebben ongelijk. :)

Waar staan we nu?

De gele Formant werkt terug 100%!!!

De RFM module was het laatste wat hersteld moest worden. Ik heb er terug het juiste type IC's ingezet (niet altijd even evident :)) en een kapotte condensator vervangen, et voila.

Nu ga ik nog even de interne bedrading (hardwired gedeelte) heel licht aanpassen om hem naast zijn hardwired mogelijkheden ook 100% modulair te maken zoals het eigenlijk hoort. Dit is een heel kleine afwijking tov het bouwplan die bijna iedereen uitvoert, namelijk de RFM module uit de hardwiring halen zodat ze om het even waar al dan niet gebruikt kan worden.

Daarna ga ik de loop van de gate signalen doorheen de gele nog ietwat aanpassen zodat hij ook qua gate 2 voice wordt. Nu is het namelijk een volledig 2 voice modular met maar 1 gatekanaal. Beetje zinloos. :) Het is weerom een heel kleine ingreep, maar wel een heel nuttige.

Dus de gele Formant krijgt een tweede (ahum, zesde? :)) leven, met respect voor het origineel maar functioneler dan ooit! En hij zal deugd hebben van gebruikt te worden, die potjes en klaviercontactjes voelen zich dan fris, de condensatortjes lekker vol en alles af en toe eens op temperatuur houdt het boeltje wakker. Hij had enkele maanden geen stroom gezien, en moest toch weer even 5 minuutjes denken over de zin van het leven. Maar nu doet hij het weer meteen na inschakelen. :)

Daarna staat de topkast op het schema en er zijn nog alweer een paar uitbreidingen onderweg. Dit systeem wordt lekker sick. :)

Foto's? Ik zit midden in een verbouwing. Mijn muziekkamer ziet er momenteel zo angstaanjagend uit dat ik er zelf bang van word. :D

Had ik al gezegd dat mijn monitors nog niet opnieuw aangesloten zijn vanwege het kaalplukken van de muur? :)

Als het boeltje hier bij gelegenheid wat meer afgewerkt is, dan zal ik wel weer eens wat opnemen.

Eigenlijk heeft mijn mengpaneel ook nog een reparatie nodig, dan mag ik dus wéér heel de studio overhoop halen om 1 C'tje te vervangen, snik...)

lol, doe maar rustig aan heur, volgens mij lukt 't dan het best!

Vind het iig supergaaf dat je deze modular soundwise in originele staat weet terug te brengen! :okdan:

Lekker he zo'n Formant :-) Ik heb die van mij nu ook weer een paar maanden tot leven gewekt en het is zeer inspirerend om er mee te spelen. Ik droom stiekum wel eens van een polyfone Formant. Totaal onhaalbaar natuurlijk, maar een mens mag dromen...

Polyfoon CV bakje of CV keyboard kopen, en indien je dan meerdere VCO's hebt, is hij alvast parafoon of hoe heet dat dan.

Ik heb mogelijkheid tot 3 voices tegelijk, dus ik kan in principe hem 3voudig polyfoon maken met het juiste CV keyboard/converter bakje. Dan kunnen de patches natuurlijk wel niet meer gruwelijk complex zijn, ik heb bv geen 3 24dB filters liggen. :)

Zo, de 1 voice/ 2 voice switch met aanhorigheden is in de gele Formant ingebouwd. Alle draden zijn netjes bij elkaar gebonden, en de achterkant staat er terug in. De Gele Formant zijn revisie & uitbreiding is hierbij voltooid! OKok, het klavier moet nog een beetje terug ingespeeld worden (=contacten reinigen), er moeten nog 4 labeltjes bij de switch geplakt worden, en ik moet nog eens kijken hoe ik het ga doen wat betreft stroomvoorziening voor beide kabinetten. Eventueel met een doorlussysteem.

Dit was het kleine werk; nu komt het grote werk: het tweede kabinet in elkaar zetten. Dat wil zeggen de voeding erin bouwen, bestaande modules erin zetten + ombouwen naar minijack en hier en daar een modificatie, en dan nog een hele hoop modules van nul af maken. Dit gaat nog een hele tijd duren...Iets voor de winteravonden. :) Tegen die tijd moet ik een goed soldeer-en-boorplaatsje inrichten, en dan moet het lukken.

Binnenkort krijgt de modular het gezelschap van een Roland 100M 184 polyfoon klavier, dus dan wordt de Formant polyfoon! Voor uitgebreide voices kan ik hem tweestemmig polyfoon maken (volwaardige 2 osc 2 adsr 1VCF 1 VCA voices); voor simpelere voices (1 adsr ipv 2) driestemmig; en als je de nootlengte met het filter gaat bepalen ipv een vca, dan kan ik zelfs vierstemmig gaan.

Maar tweestemmig zal al zéér leuk zijn, ook om straks de elektor modulaire vocoder te gaan "voeden". Een beetje polyfonie vind ik altijd leuk bij vocoders, en ervaring uit het verleden leert dat tweestemming je dan al héél ver brengt. Klinkt voor een enkelvoudige zangstem ook iets realistischer dan een 5voudig polyfone carrier.

We gaan dus olijk verder met het project! Ik moet alleen mezelf af en toe wat remmen zodat het financieel te dragen blijft.

Oh ja, voor de spacey sounds komt er ook nog een veertank bij. Moet ik oooook nog bouwen. Pffff :)

Het huidige wilde plan is om er misschien een 3 kabinet bak van te maken. Dan kan ik hem helemaal oppie toppie polyfoon maken. (en als jij hem dan ooit zou kopen ga je er helemaal kindjes mee willen maken :D)

Overigens is het heel interessant om modules te vergelijken. BV mijn 2 RFM modules: de ene is een heel pittige waarmee je bv erg goed formantenstemmen kan maken. De andere is veel minder uitgesproken, maar kan van het grofste geluid nog steeds een mooie, lieve klank maken waarin je het ingangssignaal toch nog herkent. Ook bruikbaar!

Ik merk bij de gele Formant overigens dat de gainknoppen een zeer groot bereik hebben, zodat je een doodgeknepen signaal nog luid kan maken. Daardoor moet je wel opletten als je bv oscillatorsignalen samengooit: je moet de gain dan niet verder dan halverwege zetten of hij clipt als 2 pieken samenvallen.

Anderzijds moet ik zo te horen de gain van de com module een beetje opdraaien (stelpot P5), want de output haalt momenteel niet echt niveau brulkikker. Geen probleem, eventjes draaien en done!

Overigens is het heel interessant om modules te vergelijken. BV mijn 2 RFM modules: de ene is een heel pittige waarmee je bv erg goed formantenstemmen kan maken. De andere is veel minder uitgesproken, maar kan van het grofste geluid nog steeds een mooie, lieve klank maken waarin je het ingangssignaal toch nog herkent. Ook bruikbaar!

Ik heb vandaag wat in de Formant boeken zitten lezen, en nu vind ik mijn bovenstaande bevinding vreemd. De RFM heeft immers filters met enkel gain, geen cut mogelijkheid.Wat de "lieve" module betreft: In bypass klinkt hij als bypass, in "ON" klinkt hij "lief". Lief wil imeestal toch enige vorm van lowpass filtering zeggen. En dat snap ik dus niet als ik naar het schema kijk. Zelfs met een defect zie ik niet hoe die kan lowpass filteren. Dus waar die lieve klank dan vandaan komt in 1 van de RFM's? Vreemd...Ik heb er nog niet veel mee gewerkt, maar het klonk in ieder geval bruikbaar. Verder gebruik zal uitwijzen of dit onder "handige kleuring" dan wel "op te lossen probleem" valt. Momenteel is me echt nog niet duidelijk of het een probleem of gewoon een kleuring tgv componentenkeuze is. Die analoge onzekerheden ook. :)

Verder heb ik in het tweede Formantboek nu gevonden dat de LFO's zeer eenvoudig CV gestuurd te maken zijn. Daardoor heb ik besloten om 3 van de 15 LFO's om te bouwen naar CVLFO's. Niet meteen het eerste dat op de planning staat, maar het kan dus. Die van de Gele Formant blijven origineel hoor.

Verder heb ik besloten om geen VCF's om te bouwen naar zelfresonantie omdat dat in de weg staat van polyfone patches (ik heb geen vijf VCF's :)). Vogelgeluidjes zijn ook op andere manieren te maken.

Indien dat praktisch haalbaar is zou dan een optie zijn, maar dan moet ik weer gaan boren in een origineel frontpaneel en dat doe ik ook niet graag. Ik hou de optie achter de hand, maar momenteel is zelfoscillatie op een VCF dus het laatste puntje in de restpuntenlijst geworden.

Dan die RFM. Ik heb nog wat zitten testen, en tot de conclusie gekomen dat een mens met nogal verkeerde ideeën in zijn hoofd kan zitten. Conclusie: RFM ingeschakeld werkt perfect zoals het hoort. Alleen maar gain tov het originele signaal, en ruistest met glans doorstaan. In bypass gaat het echter fout; dan klinkt hij wild en clippend.

Ik moet het schema er eens bijnemen. Veel kan het echt niet meer zijn als ik zie wat er reeds vervangen is en hoe weinig er in die bypass zit.

Ik heb zonet het schema met de werkelijke print vergeleken; het lijkt identiek aan de bouwbeschrijving gebouwd. Ik snap er niks van...

In bypass klinkt hij bij lage ES gain een beetje ruisend tov "ON"; zet je de gain hoger dan gaat hij clippen.

Door hem op "bypass" te zetten haal je het signaal van de filteringangen en hang je de filteringangen aan de massa. Verder wordt de signaalweg van bypass ook tijdens ON gebruikt, en dan is er geen probleem. Daarom zit ik dus op 2 pistes te denken:

-het signaal wordt van de filteringangen gehaald, dus is er daardoor luider signaal op de bypass signaalweg waardoor hij clipt? Maar dat zou per ontwerp toch niet de bedoeling mogen zijn, dus waar zit de fout dan...

-de filteringangen worden aan de massa gelegd. Misschien lekt het signaal ergens naar de massa waardoor er een feedbackloop gecreëerd wordt? Maar hoe dan, en waarom gebeurt het nog steeds met de filter gains (A) op 0...

IC1 en IC5 zijn al vervangen; de IC's van de filters nog niet.

Als iemand een heldere inval heeft, is die zéér welkom want ik snap echt niet meer waar het probleem vandaan kan komen.

Back