Formant modular revisie + uitbreiding

Maar, je hebt het toch vooral in bypass? Dan zullen het misschien eerder de opamps aan't begin en eind zijn?
Je hebt geen scoop he, of wel? Nu je het spul uitgebouwd hebt, als ie even aangestaan heeft, zijn er dan IC's die duidelijk warmer aanvoelen?

Testresultaten van het verwijderen van de TL074:

Zodra 1 van de 3 TL074 erin zit, gaat hij in bypass zelfoscilleren. Als ik ze er alledrie uithaal, heb ik geen klank meer.

Er lijkt dus geen specifiek probleem in 1 van de 3 filters te zitten als ik het goed interpreteer, maar een probleem in het bypasscircuit of een verbinding tussen bypass en de filters.

Geen idee waar ik het moet zoeken...

@SRPP: ik heb inderdaad geen scope. Het probleem is met name in bypass. IC1 en IC5 zijn dus verdacht. Deze zijn al vervangen, alsook de bijhorende C's. Maar uiteraard kan er een probleem zijn ergens in het circuit rond deze IC's. Ik heb nog niet een duurtest gedaan om te kijken of er eventueel een IC warmer wordt.

Ik blijf het een raar geval vinden, want op 1 R na wordt alles wat je in bypass gebruikt, ook in ON gebruikt.

Er wordt geen IC merkbaar warmer na een tijd aan te staan.

Wat ik wél merkte, is dat ik de frequentie van de zelfoscillatie lichtjes kan beïnvloeden door de print wat te buigen (weinig natuurlijk! :)). Wijst dit op een koude las ergens? Zoja, heel de print doorsolderen? Ik had dit nog niet gedaan omdat het huidige soldeerwerk me OK leek.

Heb ik zelf nog nooit meegemaakt, maar heb dan ook vrijwel geen ervaring met het repareren van vintage electronica, alleen van het zelf in elkaar flanzen van nieuwe dingen.

Over die ervaring gesproken, ben trouwens bezig een Formant noise module toe te takelen om hem geschikt te maken voor euro (zij het dan op 2x15v). Maar ik heb dat ding op eBay gekocht en wordt er nog niet blij van, weet jij zo wat voor transistoren er in jouw noise modules gebruikt worden Nicholas? Bij mij gaat de led een paar keer branden en daarna pruttelt ie alleen een beetje, heb de elco's al vervangen (die waren al derdehands toen de module voor 't eerst opgebouwd werd, denk ik), ben nu bezig met de transistor. Maar het handboek is daar nogal cryptisch over, er zat nu een tor in met een Hfe van 59, da's wel heel weinig, een Toshiba tor doet ook niet veel, maar eens iets proberen met een serieuzere Hfe, denk ik (hoewel je niks met die Hfe doet, omdat ie verkeerdom is aangesloten).

Ik heb 2 noise modules, beiden werken perfect. Echter is eentje te stil om bruikbaar te zijn, maar Jeroen had me eens een kleine mod doorgestuurd die ik nog moet uitproberen. Iets met een paar extra weerstandjes parallel ofzo, iets kleins.

Maar voor jouw probleem gaat dit niet helpen, omdat er in de eerste plaats al geen ruis maar gepruttel is. Torretjes proberen dus.

Ik heb geen idee welke torren in de mijne gebruikt worden. Als je hoort hoe lekker smerig die noise klinkt, denk ik dat het mesttorren zijn. ;) Maar volgens mij is niet enkel het type tor van belang, maar ook het specifieke exemplaar. De ene zal beter ruisen dan de andere. Uitproberen dus. Torvoetje monteren kan handig zijn daarvoor.

Als ik nog eens tijd heb, zal ik al eens beginnen met heel het bypassgedeelte van de RFM door te solderen. Hopelijk helpt dat.

Er wordt geen IC merkbaar warmer na een tijd aan te staan.

Wat ik wél merkte, is dat ik de frequentie van de zelfoscillatie lichtjes kan beïnvloeden door de print wat te buigen (weinig natuurlijk! :)). Wijst dit op een koude las ergens? Zoja, heel de print doorsolderen? Ik had dit nog niet gedaan omdat het huidige soldeerwerk me OK leek.

Is het echt het buigen van de print of is het de nabijheid van je handen wat de frequentie verandert?

...Als je hoort hoe lekker smerig die noise klinkt, denk ik dat het mesttorren zijn.

LOL

Maar ik zou voor de gein toch eens 100pF over de feedbackweerstand van die eerste opamp solderen.
Het zou inderdaad best kunnen zijn dat de capaciteit van je handen iets doet, weet niet hoe gevoelig dat spul is.

Ik ben 99% zeker dat de bedrading correct is, maar ik zal het nog eens nakijken.

Ik had de indruk dat het echt de fysieke druk was die de frequentie veranderde, niet simpel de nabijheid van mijn handen zoals je dat bij radioreceptie kan hebben. Daarom dat ik aan een slecht contact of dergelijke ergens denk.

Morgen de bedrading nog eens nalopen, en als er tijd is beginnen doorsolderen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen!

je kunt bij testen het beste de filters even loskoppelen, en afzonderlijk testen.

is vrij makkelijk, van de ingangssectie bij de Apot de draden van de potmeteringang loskoppelen, en de afzonderlijke uitgangen bij de Apotmeter de lopers lossolderen.
dan heb je per filter op de potmeter gewoon een filter in en uitgang.
dan is gelijk de in en uitgangs opamp los te testen.
moet lukken op deze manier, dan kan je makkelijker localiseren wat er niet goed werkt.
:mega:

goed idee!

Gaan we bij gelegenheid in de praktijk brengen, dat kan het probleem inderdaad mogelijk al een heel eind vernauwen.

Met behulp van een heel vriendelijk forumlid is de RFM module waarschijnlijk hersteld. Bleek een filterC slecht contact te maken.

Nu ben ik Formantsysteem 1 in een nieuwe kast aan het bouwen. Door enkele hardwired verbindingen een kleine uitdaging, maar dat krijgen we ook wel voor elkaar. De alu frontjes voor de nieuwe modules zijn alvast geborsteld, nu nog bevestigingsgaten boren.

En dan nog wat huisvlijt met hout: tweede balkje monteren voor de modules van halve hoogte.

De voeding is zo goed als omgebouwd. Is het normaal dat ik +12,12V en -11,25V meet? Niet echt -12V dus, maar ik weet niet of dat -omdat de modules met deze voeding zijn afgeregeld- iets uitmaakt. Voor het ombouwen heb ik niet gemeten wat de voeding gaf, dus ik weet niet of ik eventueel iets gesloopt heb (bij het meten trok ik even een vonkje, even 2 lijnen met elkaar verbonden misschien maar ik weet niet of ik iets beschadigd heb...). :)

Meneer J.? :) Zie ook een volgende post voor veel meer details!

Laatst gewijzigd:
Zitten er trimmers op de voeding? Want meestal kun je daarmee het precies afstellen, zodat je +/- 12V hebt. Hoewel de waarden die je meet geen kwaad kunnen voor de modulen, lijkt me. Het is maar een kleine afwijking. De vraag is of de golven wel de juiste symmetrie hebben dan.

AANVULLING en CORRECTIE:

Nog even gemeten nu de voeding een tijd had uitgestaan. De + lijn is meteen +12,1V, netjes constant.

De - lijn begint op -8,5V. Na verloop van enkele minuten stijgt dit tot -11,3V.

Er lijkt dus iets kapot te zijn gegaan door het sluitinkje bij het meten (om te testen of alles OK was, o ironie...).

Waar moet ik het probleem zoeken Jeroen? Ik heb geen schema van de voeding, dus dat maakt de communicatie wat lastig. Ik zie op de voeding 2 grote spanningsregelaars 3122V en 3052V, 1 kleinere spanningsregelaar 7912, 2 grote elco's, 2 kleinere en nog 1 kleine, een collectietje C's en R's, een gelijkrichter en 2 diodes.

De -12V lijn is dus afhankelijk van de 7912. Is dat de primaire verdachte? Of moet ik ook naar de elco's kijken? Of zelfs de gelijkrichter, diodes, weerstanden en gewone condensatoren?
Roept u maar...Het zit me wel tegen zeg. *zucht*. Lichtpuntje is dat 7912 en de elco's (welke voor mijn beperkte kennis hoofdverdachten zijn) erg courant zijn.

Laatst gewijzigd:
Er hingen nu maar 2 van de 15 modules aan, dus dat zal "3 keer niks" geweest zijn qua stroom, zeker geen overbelasting.

je kan het beste eerst even kijken wat er gebeurt wanneer je de neg spanning belast met bijvoorbeeld een flinke weerstand van22 ohm, of een 12 v gloeilampje van pak um beet 6 watt.
:mega:

Back