Nieuwe DIY TSG-HMK

woohow , veel links .
er zitten een paar goede bij zoals René Schmitz

Laatst gewijzigd:
Hééé Iceman, je woont vlakbij mij.

Ik weet niet wat je zelf qua synths hebt of welke ervaring je ermee hebt, maar als je voor je ontwerp een beetje wilt testen welke modules een leuk geheel vormen, mag je hier altijd eens op de modular komen spelen. Onder voorbehoud dat het ding in elkaar zit en aangesloten is, want hij zit midden in een verbouwing. :)

Als je al goed weet wat je met een VCO/F/A/ADSR enzo kan, heeft dat natuurlijk weinig zin want mijn modules gaan altijd anders klinken en werken dan jouw ontwerpjes.

heel erg bedankt nicolas maar ik weet al genoeg van synths(heb een juno 1 , een dx7 , een G8 en een microkorg hier staan , die juno hoor je ook bij de distortion demo )

ik heb een verontrustende post gelezen , ik ga namelijk 555's gebruike als osc's ( velleman kitje ) maar ik heb gelezen dat deze niet zo goed zijn , moet ik mij ongerust maken ?

Met NE555's kun je best leuke dingen doen. Ik heb er ook een keer een oscillator mee gebouwd. Let wel op dat je ze goed ontkoppeld, anders veroorzaken ze erg veel storing op de voeding.

Nog beter is om de ICM7555 te gebruiken. Dit is een nieuwere versie van de 555 en heeft betere eigenschappen dan de originele.

zoals ? , ik heb gezien dat de pin layout hetzelfde is maar er inplaats van Vcc Vdd staat

maar er inplaats van Vcc Vdd staat
Dat is een schrijfwijze en maakt niet uit. Belangrijker is dat je de max. spanning van het IC niet overschrijdt.

De 'improvements' staan in de datasheet van de ICM7555.

Ik vond zelf het nadeel van de 555 in het algemeen dat de comparator weerstanden geïntegreerd zijn, waardoor je niet zoveel kan veranderen aan het uitgangsbereik van de integrator. Je zit vast aan een uitgangsbereik tussen 1/3 en 2/3 van de voedingsspanning. Dit kan een probleem zijn wanneer je de schakeling wilt uitbreiden, want dan moet je hier overal mee rekening houden. Tenzij je het uitgangssignaal ontkoppeld, maar dan krijg je weer problemen bij lage frequenties.

Wanneer je de timer zelf discreet opbouwt ipv een 555 heb je hierin veel meer flexibiliteit. Maar voor een simpele timer blijft de 555 een aardig ICtje.

Ik ben vergeten er bij te zetten dat er wel een verschil is tussen Vcc en Vdd (hangt af van de gebruikte technologie: TTL, CMOS enz.), maar bij een 555 schakeling zou dit niet zo snel een probleem moeten opleveren.

dus ik kan gewoon de 555 vervangen door de ICM7555 ?
(btw , nicolas woont gij in stekene ? zou extreem toeval zijn )

dus ik kan gewoon de 555 vervangen door de ICM7555 ?

In veel gevallen wel. Wat wordt het schema eigenlijk? je had het over een Velleman kitje?

Oke duidelijk. Ik neem aan dat je dan R1 of R7 gaat vervangen door een potmeter?

Dit schema heeft overigens wel een aantal nadelen als je het wilt gebruiken als variabele oscillator voor een muziek-synthesizer:

- Hij is niet spanningsgestuurd.
- Het frequentieverloop is niet exponentieel.
- Het frequentiebereik is niet groot.
- De waveforms kunnen gaan vervormen wanneer de frequentie wordt aangepast met de potmeter (omdat de dutycycle veranderd).

Voor een simpel geluidseffect kan hij wel leuk zijn.

Er staat trouwens een fout op de Velleman site.

Daar staat dat er o.a. gekozen kan worden uit een 'zaagtand' golfvorm, maar die is er niet in deze schakeling. Ze bedoelen triangle.

dus deze is niet aan te raden voor een osc ? is er dan een betere osc ?

Een betere oscillator voor wat? wat wil je er mee gaan doen? komt er keyboard aan te hangen? is het alleen voor het genereren van 'drones' of moet er ook (bij wijze van spreken) Bach mee gespeeld kunnen worden?

Het hangt er vanaf welke eisen je hebt.

wel er zou een keybord aan komen hangen , dus ja
ik weet dat ik nu redelijk veel vraag enz , maarja , je moet ergens beginen he

Laatst gewijzigd:
Als je later een keyboard (met CV uitgang) wilt aansluiten dan heb je een spannings gestuurde oscillator nodig (VCO). Bovendien heb je dan ook een exponentiële converter nodig, anders krijg je er geen normale toonladder uit.

Ik kan je de ontwerpen van musicfromouterspace.com zeker aanraden. Je kan daar ook van de meeste schakelingen de (niet-bestuckte) PCB's bestellen.

Wanneer je een serieuze synthesizer wilt bouwen, dan heb je daar veel meer aan dan een Velleman kitje.

oke heel erg bedankt voor al de info , ik vraag me wel nog af hoe je zelf custom PCB kunt laten maken

Eigenlijk twee mogelijkheden:

- zelf maken met belichting, ontwikkelaar en etsen.
- of tekenen in een cadprogramma en de Gerber data opsturen naar een printfabrikant zoals www.thepcbshop.com

Maar zou je je voor je eerste project niet aan ofwel voorgemaakte PCB's (onbestukte), ofwel eilandjesprint houden? (of banenprint of gaatjesprint, maar eilandjes lijkt me het simpelste). Het is al genoeg uitdaging om de synth te bouwen, dat je PCB's etsen daar niet ook nog eens bij moet hebben, lijkt me.

Back