Nieuwe DIY TSG-HMK

hmm ik ben van plan omg z'n wsg te kopen , voor wat meer kenis op te doen .
ik zie wel dat deze heel erg prijzig is .
zou het goedkooper zijn om de onderlelen appart te kopen in een electronica zaak ?

Laatst gewijzigd:
Als je kennis wil opdoen, kan je ook wat spelen met de gratis online circuit simulator van Falstad. Dan kan je dingen in werking zien, en meteen zien waar je design fout zou gaan (te grote stromen bv).

Deze simulator werkt tegenwoordig erg goed, mits enkele beperkingen. (bv noise torren werken er niet in).

hmm , ik heb mijn verwachtingen iets te hoog gezet dus ik ga kleinschaliger beginen en dan uitbouwen .
ik ga beginnen met een drones synth

Laatst gewijzigd:
Polyfone hex schmitt trigger synth met monofoon filter en monofoon envelope lijkt me wel cool en is betrekkelijk eenvoudig. En als je muzikaal (melodieën) wilt werken, handiger dan een drones synth.

die hex schmitt trigger lijkt me wel interesant , maar hoe maak je die dan polyfone ?

gewoon, per toets een oscillator, getuned op de frequentie van die toets. Kost je erg weinig, aangezien je uit 1 IC van een paar cent al 6 oscillators bouwt met 6 weerstandjes en 6 C'tjes, als ik het me goed herinner.

Volledige polyfonie zonder ingewikkelde keyboardscanners ofzo, gewoon hardcore evenveel oscillators als toetsen. Ook geen problemen met control voltages enzo meer.

Je kan wel argumenteren dat je uiteindelijk meer een orgeltje dan een synth aan het maken bent, maar het lijkt me minstens zo leerzaam als een drone synth en zoals ik zei, je kan er gewoon een monofoon filter, enveloppe enz achter hangen dus je oorspronkelijke idee grotendeels behouden.

Google is uw heel dikke vriend als je zelf een synth wil bouwen.

Schmitt-trigger-osc.png

En dan is je key in het simpelste geval gewoon een switch die de Vout van de oscillator steeds onderbreekt tenzij je de key indrukt.

Per IC zitten er 6 van deze hex schmitt dingen (de driehoek in het schema stelt hier de hex schmitter voor), dus per spotgoedkoop IC maak je 6 oscillators. En al wat je nodig hebt per oscillator is 1 weerstand en 1 condensator. Je krijgt er zelfs nog de formule bij om de frequentie te bepalen.

Mooie blokgolf. Valt lekker te filteren, want veel harmonischen. Wel ven opletten voor de DC offset; de output is nog niet symmetrissch over 0 als ik het goed heb.

Ik zou gewoon alles zelf maken, heb ik ook gedaan.
Dus geen schema's plukken van het net.

Da's heel fijn als je al die kennis al hebt...

Voor een beginner lijkt er mij echt geen andere mogelijkheid dan na-apen (en tegelijk proberen begrijpen, natuurlijk) wat anderen hebben uitgevonden. Geen reden om het wiel helemaal opnieuw uit te vinden.

Of ben jij gewoon op een dag wakker geworden en kon je plots uit jezelf een hele synth ontwerpen zonder ooit te steunen op kennis van voorgangers? Erg knap, maar dat is de meesten van ons niet gegund...

En wat betreft een hex schmitt oscillator: of je die kennis nu van het net haalt of niet, die schakeling is ZO eenvoudig van opbouw dat je sowieso op hetzelfde resultaat komt. Meer nog, ze staat zelfs in de datasheets van de IC's.

Wat de DC offset op de square wave betreft: is die hier van belang? Op zich is 0V maxV 0V ook een "veilig" audiosignaal. Maar toch zie ik liever -V/2 +V/2 -V/2, symmetrisch rond de 0 dus.

Om dat te bekomen lijkt het me best om van een voedingsrail via een spanningsdeler de juiste offsetspanning af te takken en via een summing amplifier bij de oscillatoroutput bij te tellen?

Het brobleem is niet de kennis van het net halen maar het na apen.
Ik heb ook gekeken naar moog en arp maar niet nagemaakt dus ook geen laderfilter.
Die wel goed hoor.

wohow , geen ruzie beginen maken he , ik heb nog een vraag.
bij de 555 timer komt er toch een block signaal uit maar daarvan kan je een tri maken , hoe is dat mogelijk ? ( de vellemankitejs kunnen dat)

Laatst gewijzigd:
Geen ruzie hoor wat mij betreft :). Gewoon een vraag wat er mis is met bouwen op andermans ervaring om jezelf iets aan te leren.

Maar goed, de orde van de dag: jouw vraag. Van de ene golfvorm een andere maken heet een waveshaper. Die kan je op veel verschillende manieren maken. Ik heb zelf alleen ervaring met een (geen 555) oscillator die tri en square zelf al genereert, waaruit dan via een waveshaper de andere vormen gemaakt worden.

Het makkelijkste zal zijn om in het schema van de vellemankit te kijken hoe zij de waveshaper maken.

Mijn buikgevoel zegt me dat je een zéér rudimentair square to tri waveshaper moet kunnen maken met een R,C en diode. (opgaande ramp door affilteren, sprong naar beneden door de doorlaatrichting van de diode). Maar ik zou het moeten simuleren om te bekijken of het ook werkelijk haalbaar is op deze manier. Over de DC offset zwijgen we dan nog. :)

wel ik heb naar het schema van de velleman kit gekeken voor het circuit en eens uitgetest met de falstad simulator maar hij wou niet werken, maar eum u zij dat er een waveshaper kan gemakt worden met een R,C en diode , maar wat is een R een een C

Laatst gewijzigd:
Back