TR 707 Mod's

Je kan ook de samples vervangen, had daar ooit een topic over gestart en steeds wat info van een mailinglist aan toegevoegd maar geen idee hoe dat allemaal is afgelopen.

Modden is met voorbedagde rade circuits veranderen.
Benden is meer aan klote tot je iets leuks hebt. (gewoon roekeloos verbindingen maken.)

Samengevat is modden dus voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn en is benden dus iets voor degene die dat niet weten....

Vandaar dat ik niet wist wat benden inhield :D (modden had ik dus wel goed).

Bedankt voor de info.

Ja maar als je nou de bends van iemand anders gebruikt, weet je wat je gaat doen. Is dat dan niet weer modden?:D

Er is een vage lijn tussen modden en benden. Zal binnnenkort mijn Yamaha PSS 570 project hier eens presenteren. Begon als benden maar is inmiddels wel uitgegroeid tot een modificeer verhaal.

Van Dale: mo·di·fi·ce·ren -ceerde, h gemodificeerd een enigszins andere vorm geven; aanpassen

Je kan ook de samples vervangen, had daar ooit een topic over gestart en steeds wat info van een mailinglist aan toegevoegd maar geen idee hoe dat allemaal is afgelopen.

De samples vervangen kan volgens mij nog steeds niet. Had dacht ik iets te maken met de manier waarop Roland de samples in de ROM had gebakken. Ik heb dat ook een tijdje gevolgd maar dat is ook een eindeloos project.

Volgens mij is de 707 het meest 'gebende' instrument...

Ik heb er zelf een van deze lui gekocht:
http://www.classaelectronics.com/circuit.html

Er zijn 2 verschillende verbindingen mogelijk.
Een maakt kortsluiting tussen bepaalde punten op het MoBo
(verticaal links) en de andere is om de samples door de potmeters
rechts te routen. Deze kunnen dan versneld of vertraagd worden.

Vertraagd klinken ze allemaal distorted. 't blijven natuurlijk 6 bits samples ;)
denk aan Speedy J's 'Public energy nr 1' en 'A shocking hobby'.
Versneld is de kick echt vetter dan normaal. Waarschijnlijk omdat dan de sample rate artificieel omhoog gaat.

Er zijn echt heel veel websites over de 707...

Als ik tijd heb kan ik 'm wel 's open maken en uitschrijven waar de draden aan vast zitten. Is misschien niet netjes omdat ze er geld voor vragen.

Attachments

• Picture 8.png
    Picture 8.png
    613,3 KB · Bekeken: 106
Dit is trouwens wel een heel oud draadje wat ik ooit heb opgestart. Ik heb inmiddels zelf ook het nodige aan mods voor de 707 gevonden. Zelf heb ik het niet zo op bends. Ik heb ook nog steeds geen enkele mod op mijn 707 aangebracht. Vind het toch altijd een beetje jammer om in die mooie behuizingen te gaan boren en het aanzicht van zo'n oud apparaatje te verkloten hoe netjes sommige mods soms zijn aangebracht. Persoonlijk zou ik er dan een 2e bij kopen om me daar dan op uit te leven.
Die 2 cd's van speedy j heb ik ook staan en blijven ook erg relaxt om naar te luisteren.

Ik heb een dikke hekel aan mensen die het zeldzame vintage gear volstompen met pots en switches die de hele synth/drumcomp. verkloten.
Binnenkort zit elk vintage instrument volgestompt met zo'n prul.

Waarom koop je niet gewoon iets anders dat bij bv. modden wél MIDI heeft en quasi dezelfde klanken kan maken?
Als je nu bv. een TR-606 koopt en je maakt je druk omdat je de sounds niet kunt bijvijzen, moet je toch ook geen 606 kopen?

Circuitbend vind ik nog veel erger dan modden. Wil je zo'n circuitbend-klanken, dan kun je beter zelf iets maken; als je gewoon zonder te veel nadenken een synth begint te bouwen, bekom je bijna dezelfde resultaten.

Ik begrijp het echt niet.

Dit is trouwens wel een heel oud draadje wat ik ooit heb opgestart.

oh sry, hij stond in de recente berichten...

hoeft ook niet
je hebt mensen die hun oude auto in de stalling zetten en eindeloos poetsen om 's zondags een rondje in te rijden en je hebt mensen die een auto gebruiken om naar 't werk te gaan. en sommige mensen van de laatste groep sleutelen aan hun auto om hem zuiniger, beter, stabieler te laten rijden.

mijn 707 staat in de studio, hij hangt niet aan de muur...

Ik heb een dikke hekel aan mensen die het zeldzame vintage gear volstompen met pots en switches die de hele synth/drumcomp. verkloten.
Binnenkort zit elk vintage instrument volgestompt met zo'n prul.

Waarom koop je niet gewoon iets anders dat bij bv. modden wél MIDI heeft en quasi dezelfde klanken kan maken?
Als je nu bv. een TR-606 koopt en je maakt je druk omdat je de sounds niet kunt bijvijzen, moet je toch ook geen 606 kopen?

Circuitbend vind ik nog veel erger dan modden. Wil je zo'n circuitbend-klanken, dan kun je beter zelf iets maken; als je gewoon zonder te veel nadenken een synth begint te bouwen, bekom je bijna dezelfde resultaten.

Wat is dit nou allemaal voor slap gelul. Er is ook nog zo'n tijdperk voor midi. Dus midi inbouwen op een bv een Polysix, DR55 of DR110 etc. is dan wel zo handig als je hem samen met andere gear wil gebruiken(in sync).
En het modden van bv een 606 is juist vet. Je laat het apparaat juist vrij. De fabrikant heeft m toen zo opgesloten om de kosten te drukken en dat het voor veel mensen bereikbaar was. Maar eigenlijk kan het apparaat veeeeeeel meer. Dus modden dat ding. Ik ben het wel met je eens dat het zonde is om de bestaande behuizing vol te stouwen(als dat überhaupt kan...niet dus) maar een mooi breakoutdoosje is dan een uitkomst. Kijk dat Roland toen geen decay voor een BD er heeft opgezet moeten zij weten. Als het kan, erop lassen die handel. Je creeert weer nieuwe sounds en daar is waarom het gaat. Op een DR110 kan je ongeveer 13 potmeters toevoegen, dus waarom niet doen? De DR110 wordt er alleen maar beter van en de gebruiker ook(vettere sounds).
En heb je eigenlijk ooit wel eens een poging gewaagt om iets te benden?

Ik heb een hekel aan mensen die zeggen dat ze een hekel hebben aan een soort mensen.
Het is toch ook niet echt zonde van die behuizing.
Ik heb gierend van het lachen gaten in mijn 909 geboord, in de achterkant van me arp, recht voor op in mijn TB,
in het plastic zijpaneel van mijn string ensemble en in mijn mono/poly.
Omdat dit muziek instrumenten zijn en ik ze opties geef die ze nog niet hadden en die ik er wel graag op wil.
Je probeert het zo mooi mogelijk te doen en als dat niet lukt... Jammer dan.

De samples vervangen kan volgens mij nog steeds niet. Had dacht ik iets te maken met de manier waarop Roland de samples in de ROM had gebakken. Ik heb dat ook een tijdje gevolgd maar dat is ook een eindeloos project.

Volgens mij was het inmiddels al wel gelukt.

weet iemand misschien hoe je de ride decay mod doet :) ?

Van yahoo list: https://groups.yahoo.com/neo/groups/tr-707/conversations/topics/34?var=1
ride decay:
replace r73 with a pot. the biggest i had was 1m, and the decay
didn't go long enough, so i put another 1uF capacitor in parallel
with c49. i put a 10k resistor in line with the pot to set minimum
decay, but it still almost disappears, which is fine with me. on the
closed hi hat, i didn't actually put a resistor for minimum decay.
that way it is almost silent (except for a quiet snapping) and i can
have the open hi hat hissing along by itself and then slowly bring in
the closed hi hat to get busy.

ride vca input:
is the + side of c34 (NOT the side connected to r60). the easiest
thing to do is cut the trace so the + side of the capacitor is
isolated. plutonique9 suggests using normally closed jacks, which
switch when you insert a plug. i had trouble with my shitty radio
shack jacks so i wired the jack and pin 1 of ra4 (which used to go to
c49) to two sides of a spdt switch, and the middle lug of the switch
to c49. in case it's not clear, what this does is allow you to plug
an external sound into the 707, and sequence the volume of it instead
of the ride. so if you plug in a radio (tuned to a talk show), you
can use the switch to choose between:
ride:"ding...ding.......ding..ding" and
radio:"ah...ats.......ven..aying" or some such nonsense. the ride
sequence gates the external sound. a very neat effect.

crash decay:
the crash has a slightly different decay envelope for some reason,
instead of just replacing a resistor, you wire the pot between ground
and the joint of r58 and c50. again i used a 1m pot (in line with a
10k resistor) and put another 1 uF capacitor in parallel with c50.

crash vca input:
same as ride, cut trace to isolate the + side of c35, wire switch and
jack between c35 and ra3 pin 1.

i thought plutonique had one of the resistors for the hi hat wrong,
but now looking at his instructions and my wiring, everything appears
the same.

this mod is rippin' i highly recommend it to anyone who feels
comfortable with the instructions.

Back