Korg Triton LE 61

Gunny

Ingeburgerd
Hallo allemaal!

ik zit met een dilemma waarbij ik jullie hulp nodig he. Zelf speel ik in een commerciele coverband waarbij ik gebruik maak van een Roland RD700GX stagepiano en een Hammond XK2. De Hammond heb ik toendertijd gekocht alszijnde een 'collectors item'.

Nu wil ik mijn set graag uitbreiden met een synthesizer die mijn Hammond moet gaan vervangen. Ik kom er toch achter dat ik te weinig lekkere synthgeluiden tot mijn beschikking heb. Die haal ik tot nu toe uit mijn Roland Stage Piano.

Ik zoek puur een synthesizer met goede sounds (strings, pads, brass, trance-leads etc...), ik werk verder niet met samplers, sequencers of miditemp. Dat heb ik dus niet nodig.

Ik hoor van verschillende mensen goede verhalen over de Korg Triton LE61.

Heb em zelf nog niet geprobeerd want hij is moeilijk in de winkels te vinden. Hebben jullie ervaring met dit apparaat? Of hebben jullie een ander alternatief?

Dank jullie wel!

Groet.

Op zich wel een idee, die Triton LE. Als 'ie je Hammond gaat vervangen, wil je ook iets met een zo goed mogelijk orgelgeluid, neem ik aan. In deze categorie (light editions van synths en workstations) vind ik dat Yamaha in de regel de slechtste orgels heeft, Korg en Roland doen dat m.i. beter. Qua strings, brass, etc, is de LE ook geen gek idee.

Heb zelf een TR (nieuwere versie van de LE). Verbeteringen t.o.v. de LE (die ik ook heb getest): wat betere sounds, met name een betere acoustische piano (maar dat zoek jij op zich niet) en Rhodes (idem). Kan te maken hebben met verdubbeling ROM van 32 MB naar 64 MB. Helder (sommigen vinden misschien koud) geluid. Brass, Hammond en strings waren een verbetering t.o.v. de Yamaha S30 die ik daarvoor had (al had dié wel prach-ti-ge EPs). Moet nog wel wennen aan (en duiken in) de synthesizer engine om tweaks te maken. Ben vooral gewend aan Roland en ik mis nog bepaalde mogelijkheden die ik bij Roland wel gemakkelijk kon vinden. Kan ook liggen aan onervarenheid met Korg, niet per se aan de beperkingen van de TR.

Afhankelijk van je budget kun je misschien naar iets nieuwers zoeken (ook op de 2e-hands markt). De Korg TR of X50 (dezelfde soundset als TR, maar de X50 is minder robuust qua uitvoering) bijvoorbeeld, of misschien wel echt 'nieuw' gaan en een M50 kopen (heeft geen aftertouch en geen sampling, maar ik vermoed dat het qua geluid wel weer een stuk beter is). Bij Yamaha zou je 2e hands bijv. een Motif Classic of MO6 kunnen zoeken, bij Roland een Fantom Xa of een Fantom S. Ik schat wel in, dat alle hier genoemde 2e-hands genoemde iets duurder zijn dan een tweedehands LE, m.u.v. de X50 misschien.

Succes ermee.

Ik denk dat het je nog erg gaat tegenvallen om een Hammond geluid uit een synth te krijgen die zich gaat kunnen meten met de XK-2.

Het is essentieel dat je voordat je iets ter vervanging koopt dit apparaat ook uitgebreid hebt bespeeld en beluisterd, zowel om het geluid te proeven als de kwaliteit van het klavier - want die is m.i. op het gros van moderne synths gewoon ruk.

Daarnaast vraag ik me af of je je drawbars niet erg gaat missen?

Ik denk dat het je nog erg gaat tegenvallen om een Hammond geluid uit een synth te krijgen die zich gaat kunnen meten met de XK-2.

Dat is natuurlijk wel gewoon waar. Heb ik in mijn eerdere post niet expliciet gesteld (omdat ik aannam dat je die consequentie zelf al overdacht had).

De beste Hammond-emulatie die ik uit een ROMpler ken, is de B4Real voor de Fantoms, die downloadbaar is via Fantomized. Daar zit ook de single trigger (of hoe heet dat?) voor de percussion ingeprogrammeerd, bijvoorbeeld. Misschien dat de XS'en van Yamaha ook van dat niveau zijn, maar een goeie clonewheel (Hammond, Nord, of van Roland/Korg) zijn beter.

Je kunt ook 3 planken gebruiken, of a) een clonewheel en b) een combinatieboard van de Roland stage piano en een synth. Iets als de nieuw te verschijnen Yamaha 76-gewogen-toetsen XS-synth? In 88-toetsen-land is er meer te krijgen, zoals de S90, S90ES, enzovoort, en natuurlijk alle 88-toetsen-workstations (maar dan betaal je meer voor features die je zegt niet te gaan gebruiken).

Hee mensen,

bedankt voor je reacties. Ik heb tevens met een paar andere mensen nog overlegd en mij werd afgeraden om een Korg uit de triton serie te kopen.

Men heeft aangeven naar een Roland Fantom X6 te gaan kijken. Nu ligt dit wel boven mijn budget maar ik heb vanmiddag op een X7 gespeeld en wat klinkt dat bruut!

Wat vinden jullie hiervan? Of moet ik hiervoor een apart topic openen?

Groet

Ondanks dat er wel degelijk verschillen zijn, alles-of-niets-meningen zonder onderliggende motivatie ("neem geen A, maar B") zijn moeilijk te interpreteren/hard te maken. Waarom raadde men je een Korg (of nauwer geformuleerd: een Triton) af? Waarom vond je de Fantom 'bruut' klinken? Wat sprak je erin aan, en waarom?

Ik denk dat je voor strings, blazers en diverse synthsounds geen slechte aan een Korg hebt. De oudere Korg synths (zeg tot en met de Triton LE) komen t.o.v. Roland en Yamaha m.i. wat tekort op het gebied van realistische pianosounds (AP en EP), maar voor de dingen die je zegt te zoeken denk ik dat de verschillen nou ook weer niet zó groot zijn, zeker niet als het om livegebruik gaat (waar de verschillen iets minder zullen opvallen dan in een kraakheldere studiosetting).

Zegt iemand die als belangrijkste ROMpler een volge-SRX-te Fantom X7 heeft, die t.o.v. een Triton LE (logisch, gezien o.a. het prijsverschil en leeftijdsverschil) op veel vlakken de bovenliggende synth is. Als budget geen probleem is, zou ik ook voor een (inderdaad duurdere) Fantom X6 gaan, al is het alleen maar omdat ik (en dat is ook al persoonlijk) fijn met Rolandsynths kan werken.

Als je zo breed aan het orienteren bent, dat een LE én een X6 beiden in je blikveld zitten, dan is er een hele lijst van potentiele synths voor je...
Afgezien van budget:
- vanaf de Yamaha S30 via de Motif Classic, ES, MO6 (MM6 ook, al is die qua stevigheid niet ideaal voor live) naar de XS.
- qua Roland: alles vanaf de Fantom S (dus X, Xa, Juno G, Juno Stage, Juno Di?) lijkt mij overweegbaar, als ik jouw posts lees. En er zijn ook mensen die nog steeds erg tevreden zijn met een XP30 en de juiste SR-JV-kaarten daarin.
- qua Korg ben je al bezig, maar ik denk dat de M50 erg interessant is.
- denk ook aan andere kandidaten, Kurzweil klinkt ook fijn! Heb geen ervaring met Proteus, of Alesis, of andere ROMplers.

Gebruik niet alleen de ideeen van anderen (inclusief ondergetekende en alle anderen op dit forum), maar ga vooral naar winkels en spelen/luisteren. Zonder dat zou ik een aanschaf nog niet doen.
Ik zou ook eens zoeken naar threads met als zoekterm de synth die (of het type sound dat) je op het oog hebt. Er zijn de afgelopen jaren voldoende threads op dit gebied geweest, zeker ook gericht op gebruik in een live-context.

Werk aan en in de winkel dus.
Succes ermee

Als je een Fantom X te duur vindt, kun je ook een Fantom S kopen. De geluiden zijn het zelfde, hoewel het geheugen kleiner is. Maar tweedehands zijn ze erg goed te betalen. Ik gebruik er ook een, met veel plezier. Ik moet er wel bij zeggen dat ik voor mijn hammonds een Nord Stage gebruik.

Als je een Fantom X te duur vindt, kun je ook een Fantom S kopen. De geluiden zijn het zelfde, hoewel het geheugen kleiner is.

Niet helemaal waar. De Fantom X heeft inderdaad 128 MB WAVE ROM, de Fantom S 64 MB. Het verschil zit voornamelijk in de acoustische piano (Ultimate Grand, 88 toetsen gesampled op 4 velocityniveaus) die de Fantom X wel heeft en de Fantom S niet. Niet dat een grotere WAVE ROM per se betere geluiden betekent, maar in dit geval is dat wel zo. Qua acoustische piano is de Fantom X een sprong vooruit.

Maar voor praktisch alle overige geluiden bevatten de X en S dezelfde waveforms, en ik sluit me op zichzelf bij Laandodeman aan: ik denk dat een Fantom S een heel mooie prijs-kwaliteitverhouding heeft. Zeker iets om te overwegen. Stop er - voor een heel mooie piano - desnoods later nog eens een SRX-11 bij.
Als er een Fantom 'S7' was geweest, had ik mijn S61 niet voor een X7 ingeruild.

Hee mensen,

bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Het zit namelijk zo, ik speel live op de bühne en kom gewoon wat soundjes te kort. Voor de piano hoef ik het verder niet te doen, ik heb een RD700GX stage piano gekocht vorig die me waanzinnige piano sounds kan brengen.

Gister dus de fantom x7 geprobeerd en was werkelijk versteld van de vette sounds die erin zaten. Mijn vraag nu: Jullie komen nu met de fantom S op de proppen, is die grotendeels qua sounds dan echt bijna gelijk? Ik heb bijvoorbeeld (heel simpel voorbeeld) de bluesharp op de X7 geprobeerd, wauw zeg. Evenals wat accordeon soundjes (die ik live moet hebben) die erg goed klonken.

Qua prijs is ie een stuk goedkoper maar ik heb zo 1 2 3 niet de mogelijkheid om die te proberen. Werken die pads op de S serie hetzelfde? Kun je daar ook samples achter plakken?

Ik hoop dat jullie me met de 'zoektocht' verder kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Zo'n RD700 GX slikt toch ook SRX-boards? Neem dan zo'n uitbreiding!

Zo'n RD700 GX slikt toch ook SRX-boards? Neem dan zo'n uitbreiding!

Hee Daan,

daar heb je zeker gelijk in. Maar ik mis gewoon de mogelijkheden van een echte synth. Met name het editen van sounds.

Bovendien wil jij echt geen snelle trancesolo's spelen op een 88 toetsen gewogen klavier. Maar dat is uiteraard een persoonlijke mening ;)

Dank je wel voor de site. Handig!

Wellicht kan een modje de titel even aanpassen naar de Roland Fantom X of Fantom S serie?

Jullie komen nu met de fantom S op de proppen, is die grotendeels qua sounds dan echt bijna gelijk? Ik heb bijvoorbeeld (heel simpel voorbeeld) de bluesharp op de X7 geprobeerd, wauw zeg. Evenals wat accordeon soundjes (die ik live moet hebben) die erg goed klonken.

Qua prijs is ie een stuk goedkoper maar ik heb zo 1 2 3 niet de mogelijkheid om die te proberen. Werken die pads op de S serie hetzelfde? Kun je daar ook samples achter plakken?

Ja, de S is "grotendeels qua sounds echt bijna gelijk" aan de X (zie o.a. de genoemde vergelijkingssite en mijn vorige post). Er zijn dus wel wat verschillen, maar die bluesharp zit ook in de S, hoor :). Je kunt trouwens in veel synths de harmonica opleuken met een overdrive. Maar breder gesteld: de S is een prima ding.
Ook een verschil (dat voor live vaak niet veel uitmaakt) is de polyfonie: 64 in de S, 128 in de X.

Je kunt samples achter de pads plakken op de S. Weet niet 100% zeker of de pads helemaal gelijk zijn. Check even de gelijkenissen en verschillen op gebied van aanslaggevoeligheid en aftertouch, en wat je allemaal achter de pads kan plakken. Maar als er verschillen zijn, zijn ze niet groot (al hangt dat natuurlijk van de gebruiker af :) ).

Back