MIDI Setup

sni66274

Ingeburgerd
Vraagje:
Ik heb 4 midi apparaten t.w. master keyboard, synthesizer, module en een footswitch. Ik wil de keyboards en de module met de footswitch kunnen aansturen maar in verschillende setups. Dus zou ik iedere keer opnieuw moeten patchen of is er zoiets als een midi patchbay?
Kan iemand mij vertellen wat ik daarvoor zou moeten gebruiken? Het is voor een live situatie dus ik hoef geen USB connectie en het liefst ook zonder losse voeding (power via midi). Ik heb wel een aantal mergers gevonden maar zoek eigenlijk iets waarbij ik de verbindingen zelf kan bepalen van de diverse in- en uitgangen.
Alvast bedankt voor de moeite!

of is er zoiets als een midi patchbay?

Ja, die zijn er, in allerlei soorten en maten. Maar ik denk dat voor wat jij wilt je met bijvoorbeeld een Roland A880 een heel eind komt.

Je gaat ze niet midi-powered vinden. Een patchbay gebruikt veel meer stroom dan midi kan leveren. Daarnaast werkt midi-power alleen als er daadwerkelijk midi-data over de lijn gaat. Is er geen data, dan is er ook geen stroom en schakelt het apparaat uit. Da's niet handig als je op een "stil" moment wilt ompatchen...

Motu midi timepiece MTP

Mergen wat je wil
8 geheugenplaatsen (base setups)
te programeren via knopen en display
Moet even nakijken maar ik dacht 2 pedaal ingangen (gebruik ik zelf niet)
Naast kabels pathen kan je ook channels patchen
+1000 andere funties (die ik ook niet gebruik ;-))

Ik heb in m'n setup roland A880's, MTP2, en MTPav's
Allemaal zonder usb.

In jou geval zou ik voor de MPT gaan
De versies zonder usb gaan 2dehands +-€60 of soms nog minder
De interne batterij is cr2032 knoopcel en moet bijna altijd vervangen worden

gr.
vic

Ik heb zojuist zowel een Roland A880 als een Edirol UM880 gekocht, beiden gaan zowel als standalone MIDI patchbays fungeren op het moment dat ik een hardware sequencer gebruik, en de UM880 gaat voor de communicatie met de PC zorgen zo gauw ik met een DAW werk.

Die oude Motu's zijn ook zeker goed te gebruiken als MIDI patchbays, die kosten echt geen drol meer.

Bedankt, ik heb de handleiding van de A880 al eens gedownload, hiermee kom ik inderdaad een heel eind. Ik ga de ander ook eens checken en kom dan waarschijnlijk nog wel met een paar vragen. Het probleem zit in het feit dat de footswitch (behringer FCB-1010) altijd met alle apparaten verbonden moet zijn en er daarnaast nog wat commando's van de keyboards komen. Dus het is splitten en mergen op hetzelfde moment.

Dus het is splitten en mergen op hetzelfde moment.

Dan moet je inderdaad veel meer in de richting van de intelligente patchbays denken, zoals inderdaad de Motu Time Piece of de Miditemp kastjes.

Ik gebruik zelf een 15x15 Opcode Studio 5 (met 128 geheugenplaatsen en extreem veel processing-opties) naar volle tevredenheid. Uitgebreider dan de MTP, maar met als "nadeel" dat ie niet op het apparaat zelf programmeerbaar is. Dat maakt hem wat minder geschikt voor live als je onderweg nog wat wilt wijzigen.

Ik zou voorde akai me80p gaan, deze is namelijk wel programeerbaar

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]AKAI ME80P[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
me80p.jpg
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]When you have a couple of MIDI instruments to hook up, just using series connection is, of course, a simple solution. But suppose you have more instruments-say, eight-to connect and want to use different patching configurations? That's when you need the ME80P, the MIDI Programmable Patch Bay from Akai.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]The ME80P accepts up to eight inputs (from MIDI sequencers, keyboards, synthesizers, etc.) and ten outputs (for MIDI samplers, sound modules, synthesizers, mixers, etc.). You can patch any input to any output or even to a number of outputs. You can merge two inputs and send the composite to any output, while sending the original two to their respective outputs. This means you can play a single sound module on two MIDI controllers.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]To add to the convenience, up to 128 patching programs of input/ output patterns can be stored in the provided memory and recalled at a touch. The MIDI filtering function lets you selectively suppress unnecessary events in MIDI data across all channels (system messages) or channel by channel (channel messages). An optional foot switch permits hands-off bank selection, while the LED display permits real-time monitor of programmed MIDI patches.[/FONT]

Je komt ze toch nog wel tegen zo nu en dan, alleen goed blijven zoeken

Oké dan, nogmaals bedankt voor de info. Hier kom ik een stuk verder mee. Ik ga ze eens verglijken en zien wat ik op de kop kan tikken.

Hebben die apparaten dan meer opties dan een A880? Op het eerste gezicht namelijk niet.

Die hebben veeeeeeel meer opties. Die zijn bedoeld om het hart te zijn van je midi-setup. Routen van en naar wat je wilt, inkomende controller data omzetten naar andere controllers zodat je bijv met een op je masterkeyboard aangesloten expressie pedaal met elke preset change ook de functie veranderd wt ie aanstuurd en op welk onderdeel van je setup dat van toepassing is. Je kan per preset al je velocitylayers en keyzones bepalen met je Miditemp ipv alleen maar in je keyboards zelf, enz...enz...check de manual maar even. Uitgebreider bestaat niet. Nooit afgaan op hoe hij eruit ziet...die dingen zitten zijn uniek wat midi-controlling betreft.

Ik zou zelf de MidiTemp uitgebreider noemen omdat de hele UI bereikbaar is via de controller. Qua functionaliteit niet meer of minder denk ik, maar heb maar 1x metdie Opcode gewerkt

Ja, die controller is een heel groot voordeel. Aan de andere kant is controller-curves intekenen met de muis natuurlijk ook weer een verademing. Het is ook maar wat je wilt natuurlijk.

Maar belangrijkste verschillen met de Miditemp zijn denk ik de virtual controllers en instruments, support voor SMPTE en bijna het dubbele aantal poorten.

Maar voor dagelijks gebruik is de PMM denk ik inderdaad lekkerder. Dat je een oude Mac nodig hebt om 5XL te configureren is natuurlijk echt een nadeel.

Back