Parallele compressie?

Hoi,

Ik heb nog geen ervaring met parallele compressie.. klopt deze info een beetje?:

Parallel compression, of New York compression, is een techniek die veel gebruikt wordt in de studio. Bij parallel compression wordt het onbewerkte signaal (je kan eventueel een klein beetje compressie gebruiken) gemixt met het van flink wat compressie voorziene identieke signaal. Op deze manier behoudt je de dynamiek van het signaal terwijl het signaal behoorlijk staat te pompen. Het signaal krijgt een heel specifiek geluid. Deze techniek wordt met name gebruikt bij drum tracks.

Hoe kan je dit het beste doen in bijv. Cubase?
kan iemand een voorbeeld geven?
bedankt!

Er zijn al heel wat threads hierover gepost.

Stuur je droge kanaal naar een ander kanaal/group via de efx sends en zet op dat andere kanaal je compressor. Mix dit gecomprimeerde signaal met het droge kanaal en klaar is kees.
(moet je nog wel de compressor goed afstellen natuurlijk)
Voor nog meer plezier: gebruik meerdere kanalen die je met verschillende compressors comprimeerd. Dus 1 droog kanaal en 4-5 (of zo) gecomprimeerde kanalen.

Soms zit er een dry/wet knop op de compressor waarmee je de hoeveelheid parallelle compressie kan regelen. Ik las dat je de demo van The Glue van Cytomic gaat checken. Probeer daarvan de "range" knop eens, als alternatief op parallelle compressie.

Er zijn al heel wat threads hierover gepost.

Stuur je droge kanaal naar een ander kanaal/group via de efx sends en zet op dat andere kanaal je compressor. Mix dit gecomprimeerde signaal met het droge kanaal en klaar is kees.
...

Hoe kan ik precies de master fader naar een ander kanaal sturen, waardoor je dus eigenlijk 2 versies van de eindmix krijgt, zonder de masterfader te beinvloeden? ik gebruik cubase 4.

alles naar een group sturen en dat dan met pre naar verschillende fx kanalen of andere groups sturen...