Ssl Duende Vs. Uad2

djberjo

Stamgast
Ik ben opzoek naar goede Eq's en compressors en eventueel handige plugins.

Ik heb een aantal maal de mogelijkheid gehad om met een SSL Duality te mogen werken, en ik vind de eq's geweldig.

Vandaar dat ik uit kwam bij de Duende voor bij mij thuis.

Ik twijffel wat het slimste is om als eerste aan te schaffen.
Een Uad duo flexi kaart of een Ssl Duende PCIe studio pak.

Hoe goed is de channelstrip die je standaart bij de uad kaart krijgt, en hoe goed zijn de ssl plugins. Ook met elkaar vergeleken?

(ik wil voor de 500$ de masteringplugins erbij aanschaffen van Uad)

Het belangrijkste is voor mij, goede eq's en fijne compressors, want ik heb enkele hardware galmpjes dus dat is niet mijn pre.

Hoe denken jullie hier over?

Wil je de Neve en/of UA enzovoort sound. Ga dan voor UAD.

Wil je de beperken tot de SSL sound ga dan voor Duende. de X-EQ schijnt erg goed te zijn. En de busscompressor is natuurlijk sowieso top.

Maar het blijft een kwestie van smaak...

Duende voordeeltje: Duende heeft vanaf v3.x software de mogelijkheid om je CPU ook te belasten, maw: je kunt heel gemakkelijk op elk kanaal een channelstrip laten draaien als je een beetje een dikke cpu hebt (c2D of meer)

De standaard channelstrip van UAD vind ik niet geweldig. Ik denk ook dat ze wel eens met een andere zullen komen. Ik weet alleen niet of die ook 'gratis' zal zijn.

Succes met je keuze...

Ik heb zelf een UAD-2 met alle plugins en ik vind ze echt fantastisch. Het klinkt echt/natuurlijk en doet de kwaliteit van je werk veel goeds. Buiten UAD gebruik ik alleen hardware analoge synths en dat combineert perfect. Idd de standaard plugs van uad zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit maar ook de mindere zijn zeker niet slecht
De SSLS ken ik verder buiten een paar demo;s niet.

Zowel UAD als Duende hebben allebei zeer goede plug-ins die erg goed klinken. Ik heb ze allebei, maar ik heb de standaard channelstrip van UAD nog nooit gebruikt. Wel de Neve channelstrip en deze klinkt erg goed. Van de Duende maak ik veel gebruik van met name de channel strip en de mix bus compressor. Ook deze zijn erg prettig en goed klinkende plug-ins.

Een paar maanden geleden zijn er voor het UAD platform ook SSL plug-ins verschenen, een channel strip en de mix bus compressor, allebei gebaseerd op de SSL 4000G serie consoles. Enige maanden geleden ben ik overgegaan van een Mac G5 (pci kaarten) op een Mac Pro (pci-e kaarten) en heb nog geen UAD kaarten in mijn nieuwe desktop zitten. Vandaar dus dat ik deze plug-ins niet zelf heb kunnen vergelijken met die van de Duende. Uit verschillende reviews heb ik echter begrepen dat de UAD SSL emulaties eveneens erg goed klinken, maar omdat ze op verschillende SSL consoles gebaseerd zijn (de Duende channel strip is gebaseerd op de channel strip van de C200 consoles) zit er wel wat verschil in klank. De UAD channel strip schijnt daarom wat 'gekleurder' te klinken dan die van de Duende. Ook zijn de settings van de mix bus compressor iets anders. De maximale ratio van de Duende is 20:1, terwijl die van de UAD maximaal 10:1 is.

De Duende geeft je natuurlijk alleen maar de SSL sound, terwijl de UAD verschillende sounds te bieden heeft zoals SSL, Neve en natuurlijk klassiekers als LA-2A, Fairchild 670, 1176LN en Dbx 160 compressors en Pultec EQP-1A, Helios Type 69 EQ, Cambridge EQ en de Harrison 32c EQ en een heleboel andere effecten, al gaf je aan daar niet direct de voorkeur voor te hebben. Qua sound kun je met de UAD dus meer dan met de Duende, maar zoek je de SSL sound en je gaf aan de EQ's van de SSL Duality erg prettig te vinden, dan zit je met de Duende zeer zeker goed.

Laatst gewijzigd:
De UAD SSL plugins klinken totaal anders dan de DUENDE, ik heb ze naast elkaar gehoord namelijk.

Dus als ik het goed begrijp.

Klinken ze beide anders, alleen als ik snel vooruit wil met Eq en compressors zonder erg veel geld uit te geven kan ik het best voor de Duende gaan?

Is de Drumchannel en de Vocalchannel handig? (voor welke versie ik aanschaf)

En dan later een Uad kaart erbij aanschaffen.

Voor zover ik weet verschillende de meningen nogal over bijvoorbeeld de Duende busompressor en de UAD2 buscompressor.
Men claimt her en der dat de UAD2 beter klinkt omat de Duende de 9000 algoritmes gebruikt waar Univeral Audio de 4000 serie tafels heeft geemuleerd.

Wat daar van waar is weet ik niet maar ik vind persoonlijk de UAD2 een wat toekomstbestendigere keuze wat betreft diversiteit in plugins.
UAD2 is echter wel relatief duur, een standaard Duende kun je veel en veel meer plugin instances mee draaien.

Ik vind de SSL Duende echt niks.

Vooropgesteld, de Uad2 is wel top. Veel mensen hemelde de oude Uad ook erg op. Vond die niet echt indrukwekkend.

Maargoed ze klinken altijd anders.

Zelfde met de SSL plugins van waves. Die komen nieteens in de buurt bij de analoge versie.

Maar als je echt iets moois wilt ga dan lekker voor de uad :-)

echt helemaal niks die Duende? Ik val zelf namelijk meer op de DUende dan op dat consumentenproduct van een UAD

Even topicbump.

Zat dit topic te lezen en zag een claim dat de UAD een consumenten product is terwijl de Duende dit niet zou zijn.
Waar is dit op gebaseerd? Volgens mij zijn het beiden consumentenproducten.......

Nu is de opmerking dat de Duende niets zou zijn ook niet onderbouwd dus een heel waardevolle discussie was het sowieso al niet. :)

Maar brand bashing omdat we toevallig iets van merk a of b hebben heeft dit draadje weinig denk ik.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij is het zoals met alles: het hangt ervan af op wat voor track je ze gebruikt. Soms klinkt UAD beter, soms Duende. En het hangt ook af van jouw stijl/smaak van mixen of masteren.

Ik denk persoonlijk dat het beiden erg sterke producten zijn.

De Duende is ontzettend veel value for money. Goede meegeleverde plugin pack met een behoorlijke hoge instance count.
Die instance count is waar de UAD2 nog steeds moeite heeft. De UA plugins vreten DSP cycles.

Anderzijds heeft UA wel meer diversiteit kwa plugins en ben je niet gelimiteerd tot de SSL sound.

Ik zou echter persoonlijk als de SSL sound je ding is zonder enige twijfel voor een Duende gaan. De prijs is erg strak en de plugins zijn gewoon erg goed. Ik was zelf op zoek naar VEEL karakter en kleuring dus ben ik voor een UAD2 gegaan.

Back