Masteren

ptaurus

Ouwe rot
Hallo

Ik ga wat muziek maken voor het jaarlijkse cabaret dat wij bij ons op school altijd uitvoeren. Tot op heden gebeurde met life muziek, maar ik heb nu een sterk dance achtig nummer gemaakt dat om een erg electronische begeleiding roept.

Voordat ik mu nu helemaal stort in het maken van de muziek wil ik graag iets weten over het (laten) masteren van een track.

De zaal waarin de optredens altijd plaatvinden is bied plaats aan ongeveer
800-1000 bezoekers. Het mag dus niet te "lullig" klinken. Als ik zelf muziek maak (Cubase met VST's) dan vind ik het eindresultaat vaak wat vlak klinken. Dat is natuurlijk funest op een serieuze set voor zo'n zaal. De vragen zijn

1) kan ik een goed klinkend product krijgen met software of moet je dan echt aan hardware synth's gaan denken (want als dat het geval is moet ik er niet eens aan beginnen)

2) masteren is natuurlijk noodzakelijk. Hebben jullie tips waar ik dat kan laten doen (het zal om 1 hooguit 2 tracks gaan). Het mag wel wat kosten, maar een school is ook weer geen onuitputterlijke bron en we hebben maar een bepaalt budget. Pakweg 500,- voor het masteren kan ik wel los peuteren denk ik.

3) Moet ik in het productieproces al rekening houden met bepaalde dingen. Dus met in het achterhoofd dat het voor een middelgrote zaal is

4) Welke dingen moet ik zeker niet doen als ik het wil laten masteren. (dus bv compressie gebruiken in het productieproces wel of niet. dat soort zaken)

Ik heb hier geen ervaring mee. Tot nu toe heb ik gewoon muziek voor mezelf (voor de "lol") gemaakt. Dit is wat serieuzer, want zonder mezelf op de borst te kloppen de afgelopen jaren is het nivo van het cabaret best goed geworden en ik kan dus niet met iets echt amateuristisch aankomen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Paul

ff omhoog, want er wordt veel gepost en voor je het weet ben je dan uit beeld;)

paul

Het verschil tussen 'amateurisme' en 'serieus' zit hem naar mijn inzien niet in de mastering. Bespaar je die 500 euro en focus je op het mixen. Dat het specifiek voor 1 zaal wordt geschreven kan nog als voordeel dienen, omdat ie in principe daarop afgestemd kan worden; bijv. tussenversies checken op de PA van de betreffende zaal, en daar de mix op tweaken.

Pjotr G

Daar maak je natuurlijk een heel goed punt.
Een belabberde productie zal na de beste mastering niets worden, maar mijn gedachte was (en die is mss fout) dat de mastering zorgt voor een wat voller en bredere sound, ontdaan van al teveel dynamiek verschillen.

Ik kan overigens niet checken op de pa door het jaar heen, want de zaal waarin we spelen behoort aan de TU, daar wijken wij dit jaar naar uit vanwege verbouwingen in onze eigen school. Ik weet dan ook niet precies welke p.a. er aanwezig zal zijn.

Paul

1) soft- en hardware zijn beide goed. Het gaat er vooral om wie ermee werkt en of die persoon de apparaten beheerst.

2) masteren is een laatste poetsdoekje over een mix die van zichzelf al goed moet zijn. Als je een goede eindmix hebt voor jouw project, dan is mastering niet noodzakelijk.

3) De zaal zou eigenlijk niet uit moeten maken. Als het op je monitors goed klinkt, dan zou het overal zo moeten klinken.

4) Als je het wilt laten masteren dan moet je iig geen compressie over de eindmix gooien zodat er genoeg dynamiek overblijft voor de masteraar.

Dus: probeer de (af)mix goed te krijgen en dan is dat voor jouw project in principe goed. Je zou hier natuurlijk wat kunnen laten horen zodat je wat feedback krijgt. Als je echt teveel dynamiek hebt en een wat vollere sound wilt, dan kun je natuurlijk zelf met lichte compressie en wat EQ aan de slag zodat het eindresultaat beter klinkt.

Zorg dat je een goede track maakt die je vol en breed maakt door layers, FX, compressie, etc. etc.

Echt masteren zoek je volgens mij niet, gewoon een Master limiter/compressor die het zaakje wat op niveau pompt doet de trick volgens mij voor een cabaretavond ook al, anders wordt het een kosten-baten-verhaal.

Maar laat eens iets horen van wat jij als dance zou maken, kunnen we meedenken wat je echt nodig hebt.

1) Hardware of softsynths maakt niets uit. Het zit hem in de eindmix of iets vlak klinkt.

2) Ik heb eens twee tracks voor de 'gein' laten masteren bij een professioneel masteringhuis in Duitsland. Kostte me € 30,- per track. Ben zeer te spreken over het resultaat.

3) Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

4) Zorg dat het volume op de master max. -3 dB uitslaat. Dan is er genoeg ruimte over voor de masteraar. Verder geen effecten op de master gooien en bij het renderen ook geen dithering gebruiken. Compressie op individiuele sporen is uiteraard wel mogelijk.

Dank voor de antwoorden.

Nog een kleine toelichting.
Cabaret is wellicht niet een goede benaming, maar zo heet het nu eenmaal van oudher.

30 jaar geleden is de traditie ingezet en toen was het echt cabaret zoals je verwacht dat cabaret is. Zeg maar Man en Piano die de maatschappij bezingt en bespreekt met kritische ondertoon waarbij gelachen mag worden en het doel was ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding te prikkelen.

Dat is in de loop der jaren verandert in een liedjes programma. Nog steeds kritisch, maar ook af en toe gewoon om alleen maar te lachen of de gevoelige snaar te raken. Dus zeg maar liedjes met een cabaresk karakter.

@Niel: je bent in elk geval heel goedkoop in je aanbod.
@ Gijs: je kan wel eens gelijk hebben. Ik zal in elk geval zodra ik een stukje heb het posten. Nu moet ik nog beginnen en zit het idee alleen nog in mijn hoofd.
@ anderen bedankt voor de tips.

Paul

De zaal waarin de optredens altijd plaatvinden is bied plaats aan ongeveer
800-1000 bezoekers. Het mag dus niet te "lullig" klinken. Als ik zelf muziek maak (Cubase met VST's) dan vind ik het eindresultaat vaak wat vlak klinken. Dat is natuurlijk funest op een serieuze set voor zo'n zaal.
Dat weet je niet.

Heb je het al eens over de set van de zaal laten spelen? Noem het gewoon een soundcheck, want dat is het. Me dunkt dat ze je dat niet echt kunnen weigeren als het net voor sluitingstijd is of zo.

1) Ja, maar dit is de verkeerde vraag.

In de zaal gaat er niemand een hout geven om hard vs soft; dat is het exclusieve domein van synthnerds. Wat telt is het resultaat. Als je nou een goedkope gratis VST hebt met wat vioolsamples erin die net ietsje beter klinkt als de General MIDI soundset en wat je eigenlijk wil is een bombastisch orkest, ga dan vooral rondkijken naar iets als Garritan of Kontakt (met VSL).

Als het om pure dance gaat, ga dan van je publiek uit; zij zijn voornamelijk bekend met commerciële clichés, dus obscure IDM moet je er niet tussengooien, maar wellicht een sample met PUT YOUR HANDS UP FOR DETROIT wel, of een dikke knipoog naar een muzikale stijl.

Schrijf voor je publiek, en houd in gedachten dat de boodschap belangrijker is dan de muziek. Je artiesten willen een boodschap overdragen; jij wil daar begeleiding voor schrijven. Jouw begeleiding, hoe goed je 'm ook wil doen, is ondergeschikt aan de act; laat ruimte voor wat er in de act gedaan wordt.

2) Oh ja? 500 euro is overigens erg veel, een hoop online-masteraars doen 't voor 100 euro of minder.

3) De geluidsset is afgestemd op de zaal. Maarrr; daarom moet je een soundcheck doen; hoe klinken delen van jouw track als je ze in de zaal afspeelt? De akoestiek is volstrekt anders dan die van jouw studio.

Waar je beter rekening mee kunt houden zijn dingen als details. Is de zaal rumoerig tijdens je opvoering? Als dat zo is hoef je je niet druk te maken over piepkleine detailgeluidjes, want die hoort dan toch niemand; focus liever op een sterke basis. Hier is een koptelefoon niet nuttig voor (omdat je dan kleine geluidjes te goed hoort)

Verzuip de boel niet in reverb (maar dat moet sowieso niet). Denk goed na over de orkestratie. In een grote zaal betekent hard links of rechts pannen iets veel radicalers dan thuis in je kamer waar de speakers dichter bij elkaar staan; hier is een koptelefoon wel nuttig voor (omdat daar links en rechts veel meer gescheiden zijn).

4) Verkeerde vraag. Als je zegt "heb ik compressie nodig", dan weet je niet precies wat compressie doet of waar het goed voor is.

Als je wel weet waar het voor dient, dan weet je dat je, wil de masteraar er nog iets van kunnen maken, je niet alles volstrekt plat moet meppen door er 4 keer een Waves L2 op te zetten en dan door de presets te springen totdat het op Justice-achtige wijze pompt en zuigt :P.

Jaja, even los van het hele theoretische verhaal wat misschien iets te ver gaat voor topicstarter die met een probleempje op de korte termijn zit...

Als je het gewoon nèt wat meer wilt laten knallen (en de precieze details doen er niet veel toe en je wilt het toch niet uitbrengen, dus is masteren ook wel een beetje kanon op een mug) dan pak je daarvoor het bekende paardemiddel: de Ultramaximizer (of welke andere naam het ook heeft, eqstereoverbredermultibandcompressorlimiter). Preset iets als Dance Master of Superloud of Flatlikepancake.

Qua genoemde plugin; daar heb je al heel veel mogelijkheden voor, die amper wat hoeven kosten. Gebruik je Cubase, Sonar of weet ik wat, heel vaak zit er al standaard zo'n plugin bij. Desnoods doe je zo'n trackje als het jouwe met een demoversie van het één of ander (let op ik zei niet: gekraakt...). Knalt een berg, kost een beetje.

En dan trek je dat eroverheen. En dan ga je daarna even luisteren in de zaal of dat wat wil klinken. Ready...

Laatst gewijzigd:
zoals al veel gezegd is: het wordt alleen maar beter van masteren als het er potentie aanwezig is in de mixen.

500 euro lijkt me wat overdreven voor 2 tracks, voor 100 a 150 euro moet je er toch wel zijn bij de meeste profi masteraars.

zelf doen kan natuurlijk altijd, maar het idee van masteren is juist dat je een ander (met ervaring daarin) ernaar laat luisteren, als een soort objectiviteit.

Masteren is van oorsprong niets meer dan het maken van een master om daar vanaf meerdere geluidsdragers te produceren.

Ik snap nooit zo goed waarom (buiten dance misschien) alles altijd maar moet knallen, waarom alles breed, dik en vet moet zijn?
Dit hangt volledig af van wat voor stijl je maakt.

Masteren is van oorsprong niets meer dan het maken van een master om daar vanaf meerdere geluidsdragers te produceren.

Ik snap nooit zo goed waarom (buiten dance misschien) alles altijd maar moet knallen, waarom alles breed, dik en vet moet zijn?
Dit hangt volledig af van wat voor stijl je maakt.

Ik denk dat je als commerciele artiest bijna geen keus hebt. Je track moet niet uit de toom vallen op de radio of in een club. De koper laat je plaat dan sneller links liggen.

(Het is overigens niet de reden waarom ik denk te moeten masteren. Ik heb absoluut geen plannen mijn track uit te brengen. Ik wil gewoon een dance achtige begeleiding maken en ik dacht dat masteren dan min of meer noodzakelijk was om het uiteindelijk echt leker te laten klinken. Natuurlijk is de productie zelf het belangrijkste)

Door deze opmerking vraag ik me ineens of of er bijvoorbeeld in de jazz wereld gemasterd wordt?

Paul

Beste Paul, ik ben zelf al jaren professioneel bezig met mastering, en neem zo nu en dan dit soort klussen aan.
De prijsstelling voor dit soort projecten is meestal afhankelijk van het door de klant geleverd materiaal en zijn wensen.
En ja in de Jazz wereld wordt juist gemasterd, daar worden jaarlijks zelfs prijzen voor uitgereikt.
Maar gezien jou project moet dit echt geen probleem worden, want ik doe dit soort dingen al jaren en vraag echt geen hoofdprijzen.
Neem anders gewoon even contact met me op en we komen daar zeker uit!

Ik heb vaak genoeg een simpele thuis master gemaakt en die in grote clubs en feesten met grote pa's gedraait. Als je mix gewoon strak is dan hoef je het alleen een beetje op te krikken (in mijn geval zodat er niet teveel verschil is met "professioneel" gemasterede tracks) Ik zou die 500 euro zeker niet aan mastering uitgeven, dat is echt niet nodig.

Beste Paul,

Voor het budget kun je ook overwegen om een of twee sample CD's aan te schaffen van (bijvoorbeeld) Vengeance. Deze samples klinken gewoon voor wat jij wilt doen al erg goed en overtuigend. Door hiermee de basis van je track op te zetten (Beats, bass) staat je nummer al gelijk lekker. Dan heb jenog genoeg budget over voor te laten masteren en bijvoorbeeld ook nog een VST aan te schaffen, mocht je deze niet hebben, die erg overtuigend klinken in de stijl die je zoekt (b.v. Sylenth), maar er zijn natuurlijk ook genoeg gratis alternatieven.

En hier je track posten levert vaak ook goede kritieken op.

Back