Hoe verschuif je in Cubase alle faders ineen keer?

vercetti

Ingeburgerd
Hoi,

Je kent het denk ik wel,in een mix staat na een paar uur opeens alles te hard en wil je gewoon even alle kanalen net wat zachter hebben.
Maar is daar nou een shortkey voor of een truukje om dus alle faders in een keer te kunnen bedienen?

In Protools heb ik het eens gezien met (ik dacht) Control + een fader bedienen en ze gaan allemaal.

Maar kan dat dus in Cubase (4 studio) en zo ja ..hoe??

alle kanalen selecteren en dan CTRL-G

je bedoelt ze eerst allemaal aan elkaar plakken ?

dan ben je wel even bezig met 80 + kanalen,toch?

is er dan geen shortkey en dan gewoon een fader bewegen zodat ze allemaal gaan?
dat gaat toch veel sneller.

Selecteer alle betreffende kanalen, klik in je mixer met rechts op een kanaal en selecteer 'link channels'. Corrigeer de volumes naar gewenst, klik weer met rechts op een kanaal in je mixer en selecteer 'unlink channels' en klaar is Henk :)

Wat is het verschil tussen:

Alle faders naar beneden doen en het master volume omlaag?

Paul

Staat dat niet in de manual, trouwens?

Selecteer alle betreffende kanalen, klik in je mixer met rechts op een kanaal en selecteer 'link channels'. Corrigeer de volumes naar gewenst, klik weer met rechts op een kanaal in je mixer en selecteer 'unlink channels' en klaar is Henk :)

Dat is de eerste reply van mij op zijn vraag ;) maar daar is hij te lui voor

dan ben je wel even bezig met 80 + kanalen,toch?

is er dan geen shortkey en dan gewoon een fader bewegen zodat ze allemaal gaan?

Ga gewoon over op subgroepen, het is gewoon erg amateuristisch om 80+ kanalen apart te behandelen.

zo moeilijk is het nou ook weer niet, maak gewoon 8 subgroepen aan, en route alles daarnaar toe, dus bijvoorbeeld :
- drums basis
- drums addon
- bass
- melody
- pads
- addon parts
- FX
- Vocals

zet die subgroepen in een folder, zet daarna die folder bovenin je project
en klaar, vooraan in je mixer staan nu altijd de 8 faders van je subgroups die je simpel kan bedienen en linken.

dan koppel je daarna de eerste 8 faders aan een midi controller, en hoppa, hardwarematige bediening van je 80+ kanalen.

Maar als je alle kanalen in 1 keer zachter zet,veranderd de hele balans van je mix toch ? Moet je toch alles nog apart gaan veranderen om de zelfde balans te krijgen...

Dus idd,alles naar subgroepen routen,en die apart bedienen...

Hoi allemaal!
Bedankt voor alle reacties!!
Het is inderdaad het beste om met sub groepen te werken,dat weet ik,en het voorbeeld van Quifster is erg goed,bedankt daarvoor.
Ik werk in mijn tracks met veel gelaagde melodie parts en gebruikt voor een chorus vaak weer andere sounds dan voor de verse etc. en dan loopt de track count flink op.
Nieuwe seizoen van Lost? haha helaas nog niet maar mischien over een paar jaartjes wel.;)

Hyde, ik weet inderdaad dat je de tracks kan linken maar ik zocht dus juist een heel snelle manier, zoals dat in protools kan,met gewoon een shortkey en een fader bewegen,maar dat bestaat blijkbaar niet in Cubase.
Ik kon er ook niks over vinden in de manual.

Dan maar inderdaad een beter group systeem maken.
Dat kon toch al geen kwaad:D

Ga gewoon over op subgroepen, het is gewoon erg amateuristisch om 80+ kanalen apart te behandelen.

Het enige wat amateuristisch kan zijn is een amateuristisch klinkende mix. En daar zijn het wel of geen gebruik van groepen niet van invloed op zolang je een groep alleen maar gebruikt om het volume van een aantal tracks tegelijk te bedienen zoals in jou voorbeeld. Dus ik vind dat "erg amateuristisch" van jou maar een denigrerende opmerking zonder inhoud.

Maar verder heb je wel helemaal gelijk dat groups handig zijn en je workflow kunnen vergemakkelijken. Ik heb ook wel eens het probleem zoals TS dat omschrijft maar dan eerder dat het geheel een beetje te ZACHT de master fader binnen komt. Da gooi ik wel eens alle track faders weer op nul en begin weer opnieuw. Ik wil best een beetje werken voor een mix, ben al lang blij met m'n totall recall...

:doei:

Zelf heb ik nu ook zo'n punt in mijn mix bereikt dat alles net aan het clippen is als ik de master op 0 dB laat staan. Om verder te kunnen werken heb ik de master nu op -2 dB staan. Nu wil ik de master weer op 0 dB zetten om optimale summing te hebben zonder overbodige gain-staging. De outputs van mijn ASIO kanalen worden echter buiten Cubase gemixt, dus is alles tijdelijk in Cubase groeperen bij mij geen optie, anders creëer ik weer een extra gainstage. ik moet dan buiten Cubase per kanaal alles met een gelijk aantal dB's reduceren om dezelfde balans te behouden. Als het goed is, heb je bijvoorbeeld een fader die op -2 dB staat en een fader die op -24 dB staat. Als je alle faders met bijv. 7 dB zachter zet, dus als ze respectievelijk op -9 en -31 dB staan, zullen ze precies in dezelfde verhouding qua luidheid staan als daarvoor. Vanavond of morgen ga ik dit maar eens toepassen :)

Back