Het is inderdaad geen "Magic"
Het is inderdaad geen "Magic"
Het is inderdaad geen "Magic" wel een hoog "Hoe doet ie dat??" gehalte!!
Echter het geheel zit hem niet in tags ofzo. Kijk euh raar misschien maar beeld/licht is ook een golf vorm met een phase , alleen bijzonder hoog frequent. Een stilstaand plaatje is dus net als geluid te analyzeren d.m.v FFT . Mijn voorbeeld bestond ook uit een zwarte achtergrond met Knalrode letters , duidelijk contrast in beeld danwel in Freq .
Het programmatje doet een soort van euh Spectrale synthese, mmm . Euh als ik het spectrum van een geluidje weet dan kan ik dat geluid ook weer 100% namaken , werkelijkwaar!.
Dit heb ik ook ooit als zijnde opdracht voor de HKU moeten doen met een opname van een gamalan Bell .Ik heb toen FFT analyze toegepast , nu had ik een beeld van mijn geluid plus alle informatie die die golf vorm heeft , hoe complex dan ook. Deze info geimplementeerd in reaktor , gewoon 8 sinus osc's met env en amp.Info ingevoerd:
resultaat geen verschil te horen!!!, behalve dat de ruis verdwenen was. Verklaring ruis omvat het hele spectrum .
(FFT :Elke willekeurige golfvorm, mits periodiek, kan worden ontrafeld in een aantal harmonisch, gerelateerde sinusgolven, elk met een eigen fase, en amplitude. Alle frequenties staan vast zodra de grondfrequentie is gegeven (harmonisch betekent dat ze zich verhouden als 1:2:3:4:...), gemeten worden alle fases en amplitudes. Die 2 hangen dusdanig van elkaar af dat ze niet afzonderlijk gemeten kunnen worden. Fase en amplitude worden indirect gemeten door het te analyseren signaal met zowel een sinusgolf, als een iets in de tijd verschoven copie daarvan (in dit geval een cosinus) te vermenigvuldigen. Zo wordt gergandeerd dat de aanwezigheid van een bepaalde frequentiecomponent altijd zal worden gedetecteerd. ) zie deze link is wat makkelijker denk ik :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fourier_analyse
Wat onze Aphex dus gedaan heeft = een foto van je zelf FFT-en (analyzeren) , dat op een manier zien te synthetiseren , in vorm van hoorbare freq's. Dit geluid (meestal behoorlijk abstract) gewoon bij je muziek mixen , tada wederom FFt-en en ja hoor een plaatje !
moeilijk moeilijk , geen Magic maar wel hele heftige truc. ps werkt ook van tape , golfvorm = golfvorm .Groeten Lecz