Expirimentele wiskundig berekende track

ik vind het qua sound interessant
de toepassing.. de muziek.. mist vind ik
ik mis het verhaal van de maker altijd bij dit soort dingen

snap de lovende reacties niet - met alle respect -

is het goed omdat het expirimenteel wiskundig berekend is?

Ik vind het slecht omdat wiskundig berekend is en me niet weet te boeien.
en omdat ik in het genre van "experimenteel berekende wiskundige" muziek veel interressantere dingen gehoord heb.

ik heb zo iets van "so what" over hoe het gemaakt is, het is het resultaat die telt.

Leuke muziek maar niet echt experimenteel. Wil je echt experimentele muziek luisteren moet je maar eens naar de muziek van Dick Raaymaakers of Alvin Lucier luisteren. 2 uitersten binnen de elektronische muziekwereld.
Ben benieuwd wat je daar dan van vindt?!

ook leuk, was zelf ook een tijdje geleden bezig met verdichten en oprekken van geluid, gaat nu wel wat makkelijker dan in die dagen. wel leuk dat iemand dat tevoren ook al had uitgeprobeerd ( zoals heel veel waarschijnlijk)

fijne treat, weer eens wat anders dan drums/bass/ rock/pop/ dance
een ander geluid

ik heb zo iets van "so what" over hoe het gemaakt is, het is het resultaat die telt.

Maar waarom geldt dat "so what" dan niet voor een 303 fetish?
Kijk ik vind deze track beter omdat hij op basis van wiskunde en de gulden snede is gecomponeerd. In iets wat op het eerste gezicht helemaal niks met kunst of schoonheid te maken kan een soort universele kunst gevonden worden. Lees er eens iets over, er gaat een wereld voor je open :)

Jij vindt tracks met een échte 303 er in fantastisch als ik je onderschrift mag geloven. Dus wat dat betreft geldt 'so what hoe het gemaakt is' dus al niet voor jou.

Ik snap de weerstand dus niet.

ik vind het qua sound interessant
de toepassing.. de muziek.. mist vind ik
ik mis het verhaal van de maker altijd bij dit soort dingen
Klopt....
Ik ben zelf ook nog zoekende hoe ik dit eigenlijk verder toe moet passen , en hoe ik het verder laat gaan in mijn muziek.
Het is zo ver experimenteel dat ik alle programmeer werk deed, en de machine verder liet rekenen [en af spelen].
Nu is iedereen de standaard muziek compositie en opbouw gewent met de "intro .. opbouw ..enz.." maar, zo ver ben ik nog niet.
En ik weet ook nog niet of ik het die kant op laat gaan.
Ik maak wel vaker experimenteel werk wat dood loopt na een tijdje
@rvooh en anderen - Het is een beetje hetzelfde als een bezoekje aan een kunst gallery.
De een vind het abstracte werk mooi..de ander vind het neo liniair nogwat werkje te gek.......maar de meesten herkennen toch het meeste in dat landschapje met die boerderij op de achtergrond ;)

En ja hoor..je mag mijn werk best niet leuk vinden..smaken verschillen.

Maar waarom geldt dat "so what" dan niet voor een 303 fetish?
omdat het EINDRESULTAAT telt..
geen insinuaties maken!
Kijk ik vind deze track beter omdat hij op basis van wiskunde en de gulden snede is gecomponeerd.
enorm kortzichtig van je.. zelfs dwaas vanuit mijn standpunt :?

Ik had zo eens een track waar de beats iets weghadden van een fibonacci rij
Is die track daarom goed? nee toch.. Kheb em zelfs weggegooid zo slecht was ie :)

Het wiskundige aspect is slechts 1 iets.. je moet er ook iets interessant mee doen.
Kijk eens naar die gasten die met impromptu bezig zijn bvb.. Enorm wiskundig/algoritmisch/zelf-genererend.. Maar soms wel enorm mooi en interessant, ongeacht de gebruikte werkwijze uiteraard.

Kilo's aan "wiskundige" muziek gemaakt sinds het ontstaan van compositie.

In iets wat op het eerste gezicht helemaal niks met kunst of schoonheid te maken kan een soort universele kunst gevonden worden. Lees er eens iets over, er gaat een wereld voor je open :)
zeg jongen ik ben niet achterlijk, ik ga ook zelden hele antwoorden typen zonder dat ik tenminste wat basiskennis heb over de materie... Ik ken genoeg algoritmische/guldensnedische whatever muziek. Een dik boek algoritmen licht hier 30cm van het scherm. Naast de Thomas Calculus.
Dat "lees er eens iets over".. waarop slaat dat nou.. wat voor elitaire praat?
Nou ja forums en interpretatie natuurlijk maar je insinueert hier te veel.

Jij vindt tracks met een échte 303 er in fantastisch als ik je onderschrift mag geloven.
das een assumptie dat je maakt dat ik muzikaal gezien zo kortzichtig zou zijn.
foute assumptie.

Dus wat dat betreft geldt 'so what hoe het gemaakt is' dus al niet voor jou.

Ik snap de weerstand dus niet.

nee, je snapt het idd niet...

Nogmaals naar de track geluisterd, 3de maal.
Ik vind er nog steeds niets aan
Klinkt als een lelijke preset patch op mn TG33 waar wat in realtime met de vector gepield wordt.
edit: nee, tg33 klinkt lekkerder.. neem kawai K1!

Tot zover mijn mening :baco:

@rvooh en anderen - Het is een beetje hetzelfde als een bezoekje aan een kunst gallery.
De een vind het abstracte werk mooi..de ander vind het neo liniair nogwat werkje te gek.......maar de meesten herkennen toch het meeste in dat landschapje met die boerderij op de achtergrond ;)

o maar, er zit veel abstracter werk in mijn museum (iTunes) dat dit hoor

ik vind de geluidskwaliteit ook pijnlijk bagger.. wat is dit, 8bit 11kHz?

De berekekeningen zijn gedaan door middel van een oude computer en doorgevoerd naar een siemens p.l.c met analoge i/o .
Dit is weer omgezet via een analoge i/o can/profi midi bus converter.
En met de midi natuurlijk mijn synths aangestuurd.
Ik weet het , zulke muziek is niet voor iedereen te verhapstukken gezien de youtube reacties/sterretjes ;)

En in welk taaltje heb je dat algoritme geprogrammeerd? Hoe lang heb je over dat programma gedaan (ben zelf aan het klooien met java en lisp (common music))?

Het wiskundige aspect is slechts 1 iets.. je moet er ook iets interessant mee doen.
Kijk eens naar die gasten die met impromptu bezig zijn bvb.. Enorm wiskundig/algoritmisch/zelf-genererend.. Maar soms wel enorm mooi en interessant, ongeacht de gebruikte werkwijze uiteraard.

Kilo's aan "wiskundige" muziek gemaakt sinds het ontstaan van compositie.

Jammer dat Impromptu enkel Mac only is. Heb op die site al voorbeelden gehoord die echt wel goed zijn.

Trouwens, is muziek (en al die akoorden/toonladders/ritmes) niet gewoon wiskunde (maar dan wel wiskunde met gevoel)?

Dat is de gecomprimeerde bende van youtube.
Voordeel is wel dat youtube lekker makkelijk, en ook goed te vinden is.

hmm ik luister veel naar muziek op youtube denk niet dat dat het probleem was

heb je geen mp3 of ogg?
laat me je overigens niet beledigen met mijn kritiek, ik ben zeker geen absolute kenner, het is slechts mn mening.. en heel moeilijk te beoordelen op die geluidskwaliteit.

@kefkekeyser
alles is wiskunde..

blaat

Gast, relax even zeg. Je mag op mijn posts reageren hoor, maar een zin-voor-zin behandeling inclusief insinuatie analyse is toch wel iets te veel eer. Weet ik veel welke boeken er naast jouw computer liggen en welke tracks jij in de prullenbak mietert. Moet je allemaal lekker zelf weten.
Ik probeer aan te geven wat voor mij dit nummer goed maakt, waarom ik dat nu wel vind en een paar jaar geleden waarschijnlijk niet had gevonden.

Onzin om daar zo op te reageren. Je hebt in dit topic feitelijk voornamelijk de boel afgezeken, op een redelijk vaag

omdat ik in het genre van "experimenteel berekende wiskundige" muziek veel interressantere dingen gehoord heb.

na. (Zie ik nu pas)

Vandaar dat 'lees eens over'. lees eens mijn eerste post in dit topic. met je calculus boeken :doei:

Vandaar dat 'lees eens over'. lees eens mijn eerste post in dit topic.

lees hem ook nog eens...

edit: ik bedoel, je reactie op mijn post.

en ja, idd, ik had al geantwoord in deze topic
mijn punt was dat ik de indruk kreeg dat velen dit hier "geniaal" vinden omdat het wiskundig berekend is, en ik daar toch enige drijfveer in vond om alsnog te antwoorden
Mijn review-posts waren dan ook in het geheel niet aanvallend.. De reden dat ik misschien ietwat fel reageer tegen jou en quoteer (gewoonte, veel proggen, snel typen) -> is gewoon makkelijker als ik de zinnen quoteer ipv 1 lang antwoord..
.. Jij maakte bepaalde besluiten over me die niet kloppen en dan voel ik me aangevallen.
en nu hou ik er mee op.

lees hem ook nog eens...

edit: ik bedoel, je reactie op mijn post.

en ja, idd, ik had al geantwoord in deze topic
mijn punt was dat ik de indruk kreeg dat velen dit hier "geniaal" vinden omdat het wiskundig berekend is, en ik daar toch enige drijfveer in vond om alsnog te antwoorden
Mijn review-posts waren dan ook in het geheel niet aanvallend.. De reden dat ik misschien ietwat fel reageer tegen jou en quoteer (gewoonte, veel proggen, snel typen) -> is gewoon makkelijker als ik de zinnen quoteer ipv 1 lang antwoord..
.. Jij maakte bepaalde besluiten over me die niet kloppen en dan voel ik me aangevallen.
en nu hou ik er mee op.

Ja laten we er maar over ophouden. Of zullen we een topic 'maak een track op basis van een algoritme' openen? }:|

uitleg graag!

uitleg graag!

Hierbij een stukje wiskundig berekende expirimentele track van mij .
Deze track is uit 4 lagen opgebouwd ,en 4 lagen gesequenced, en vanuit de lagere frequentie zijn de hogere noten en frequenties berekend door middel van de gulden regel/snede a/b=a+b/a
Omdat je bij zulke berekeningen meestal niet op vaste frequencie waarden uitkomt en niet lekker toepasbaar is bij een getempereerde stemming , heb ik in de meeste gevallen een hogere noot gebruikt.
Dit hoor je ook in de af en toe optredende "akkoord wisselingen" in de lagere pads.
Natuurlijk heb ik mijn eigen hardware patches gebruikt wat een beetje herkenbaar is bij mijn eigen stijl .
Maar, ik kon natuurlijk ook andere patches hierbij gebruiken ,of expirimentele modular drone gebliep.

Hallo Hilltree,
Ik vind het wel iets hebben, dit klankje, en zou graag wat beter willen snappen wat je nu precies gedaan hebt.
Je zegt: "hogere noten en frequenties berekend door middel van... ".
Moet ik daaruit begrijpen dat dit een MIDI-algoritme is, waar je een synthesizer/sampler mee aanstuurt?
En wat bedoel je met "mijn eigen hardware patches"?
Kun je programma-code bijvoegen?
Wat is de relatie met de visuele deel, ik bedoel de YouTube video?

probeer het nogmaals ;)

De berekekeningen zijn gedaan door middel van een oude computer en doorgevoerd naar een siemens p.l.c met analoge i/o .
Dit is weer omgezet via een analoge i/o can/profi midi bus converter.
En met de midi natuurlijk mijn synths aangestuurd.

Ik heb dus via die computer een p.l.c geprogrammeerd dat die vanaf een bepaalde lage toonhoogte ,de gulden snede naar boven berekend en van die berekende hogere toon gaat de volgende berekening.
Dit word "gequantiseerd" naar hele en halve noten.
Misschien was dit met een p.c ook wel mogelijk, maar ik kan zelf beter in de s7 [assembler] taal dit doen, gewoon omdat ik dit gewoon ken.
Deze p.l.c heeft een converter met midi uit.
Hieraan hang ik wat synthesizers ,waar mijn eigen geluiden [patches] uitkomen.
En hup.... je hoort wat "muziek"

Back