Noisereductie (free)

Purno

Stamgast
Hoi,

ik vroeg mij af of iemand een noisereductie vst plugin weet, het liefst gratis.
Ik heb een hele goede gevonden, voxengo redunoise (http://www.voxengo.com/product/redunoise/), maar ik vind 100 dollar te duur voor zo'n plugin. Ik dacht dat het freeware was (ik loop direct op download knop te rammen), maar dat is het dus niet. De demo versie kapt om de 5 seconden :)

Aangezien ik het als hobby zie en de plugins al zo pokke duur zijn, ben ik op zoek naar een freeware plugin om de noise uit vocals te halen! Zou top zijn als iemand mij kan adviseren.

Gegroet.

Mja,.. in audacity zit ook wel zo'n "effect", maar of 't een goede is, weet ik niet..nooit gebruikt.
Kan 't altijd even proberen, niet?

Mja,.. in audacity zit ook wel zo'n "effect", maar of 't een goede is, weet ik niet..nooit gebruikt.
Kan 't altijd even proberen, niet?

Dat kan gewoon echt niet hoor... Ik hoor op het moment bijna 0 ruis meer! Thanks voor de gouden tip. Dit werkt echt geweldig, in de hele vocal geen ruis!

Dat kan gewoon echt niet hoor... Ik hoor op het moment bijna 0 ruis meer! Thanks voor de gouden tip. Dit werkt echt geweldig, in de hele vocal geen ruis!

Ehm, maar de hele vocal klinkt waarschijnlijk ook niet beter dan een mp3. Die audacity plugin reduceert namelijk meer dan alleen noise, dus goed zou ik hem niet willen noemen...

maar wel gratis ;)

Uiteraard kan je er geen DTS-HD opnames mee maken, maar ZELF vind ik 't niet echt een slecht programmaatje. Als je er goeie kwaliteit in gooit en 't als .WAV er weer uit laat komen, zal 't allemaal best wel meevallen. 't Zal niet ineens naar 64kbps MP3-sound gaan klinken, wel?

Ehm, maar de hele vocal klinkt waarschijnlijk ook niet beter dan een mp3. Die audacity plugin reduceert namelijk meer dan alleen noise, dus goed zou ik hem niet willen noemen...

De kwaliteit is goed genoeg voor een release bij het label Scantraxx Records. Frontliner gebruikte namelijk dezelfde vocal in een nummer dat recentelijk gereleased is.

Het resultaat klinkt verbijsterend goed, dus ik zou het wel goed willen noemen.

Daarbij komend, ik ben een hobbyist (zoals reeds vermeld), who cares als de vocal 1% kwaliteitsverlies heeft? Met de nodige effecten kun je het alsnog opvijzelen en er iets leuks van maken.

Als het uitgebracht is dan moet het idd wel top top klinken. Sorry, maar dat is natuurlijk een non-argument (denkt even terug aan bv. paul elstak, rode schoentjes, ...). Maar het mooie van muziek is: whatever suits you purno!

@zoid: tuurlijk is het gratis, en dus moet je niet zeuren want voor gratis is het best goed, maar als iemand het in reactie zo goed vindt moet ik het toch even wat nuanceren. Can't help it I'm affraid :)

Daarbij komend, ik ben een hobbyist (zoals reeds vermeld), who cares als de vocal 1% kwaliteitsverlies heeft?

Ja, maar je zou ook kunnen denken: wie geeft er om een beetje ruis? Ik zou me daar niet blind op staren. Er zijn muzikale miljonairs zat die nog nooit een ruisvrije track gemaakt hebben.

@purno. nu ben ik intussen wel erg benieuwd geworden. zou je een stukje before & after willen plaatsen van vocal met en zonder noise? misschien is het algoritme intussen wel zo aangepast dat ik mijn mening moet herzien?

@purno. nu ben ik intussen wel erg benieuwd geworden. zou je een stukje before & after willen plaatsen van vocal met en zonder noise? misschien is het algoritme intussen wel zo aangepast dat ik mijn mening moet herzien?

Sure! Ik weet wat je nu gaat zeggen en daar heb je gelijk in. De vocal zelf was al k*tkwaliteit. Maar kijk eens naar het kwaliteitsverlies tussen de 2, vind je dat groot? Ik vind dat audacity het wel goed doet...

Wat ik als argument gebruikte, is dat ik wel redelijk in de goede richting zit en dat het er niet om (at least, voor mij, en zo te horen, ook voor anderen) gaat of er een klein beetje kwaliteitsverlies is, maar wat je ermee doet. Of ben je het daar niet mee eens?

Attachments

• eshar46_-_For_You_I_Will_Be_Myself.mp3
    707,8 KB · Bekeken: 119
  • eshar46_-_For_You_I_Will_Be_Myself_no_noise.wav
    7,6 MB · Bekeken: 112
En oh, als je ook nog benieuwd bent naar wat ik ermee gedaan heb...

Hier een snippet van mijn 1e track (kale snippet nog). Ik ben nog een beginner met track opbouw, dus ik ben het één en ander aan het lezen en beluisteren mbt het plaatsen van de instrumenten e.d.
Het grootste probleem bij mij blijft dat mijn kick alles wegdrukt, terwijl er niets in het rode komt (zelfs niet oranje, ik zit rond -8db). Ik heb gezocht en vragen gesteld, het zou ook kunnen zijn dat bepaalde frequenties elkaar overlapten. Vooral de bass en synth mogen elkaar niet echt. Dus ik heb alle frequenties boven 150hz weggefilterd bij de bass. Alle frequenties beneden 150hz heb ik weggefilterd bij de synth en nog steeds heb ik het probleem.

Wellicht heb jij tips Gijs?

Attachments

• song_05_7_no_noise.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 129
Ik zou het geheel zoiezo nog ff door een gate halen...ben je in elk geval van die bijgeluidjes in de tussenpozen af.

Ik zou het geheel zoiezo nog ff door een gate halen...ben je in elk geval van die bijgeluidjes in de tussenpozen af.

Haha, da's niet lief. Die geluidjes heb ik er zelf bij gemaakt! Je bedoelt dat klapperen op 0:14 ~ 0:16 bijv?
Dat zijn fx geluiden waar ik heel lang over gedaan heb omdat ik zo min mogelijk samples wilde gebruiken haha :(

Nee ik bedoel de vocal na de noise reductie..
(en de rest ook maar da's kwestie van smaak haha :D )

Laatst gewijzigd:
Nee ik bedoel de vocal na de noise reductie..

Okay, duidelijk. Welke applicatie/free vst plugin zou je daarvoor gebruiken, ook audacity? ( ik ben namelijk een rasechte beginner met vocals, dit is de 2e keer dat ik een vocal aanraak! )

Idd, de kwaliteit van de vocal is niet super, maar weet je dat maakt voor jouw doeleind ook helemaal niet zoveel uit. Je gooit er toch zo veel modulatie op dat het minder belangrijk wordt.
Wat wel belangrijk is, is dat die noise reductie zijn werk goed gedaan heeft hier! Natuurlijk hoor je verschil, er komt zo'n irritant randje aan het geluid dat je ook hoort bij lage kwaliteit mp3's. Maarrr dat randje vind ik hier verwaarloosbaar, zeker met je doel in het achterhoofd. Dus ik ben blij verrast door dit voorbeeld.
Gelukje dat je wel had was dat de ruis hier zeer constant was en er weinig andere bijgeluiden waren. Mijn ervaring was met slechter bronmateriaal, en dan gaat de plugin ook meer dan alleen de ruis reduceren. Nogmaals, dit valt echt niet tegen!

Over die gate: ik ben daar altijd wat huiverig in, ik zou er dan voor gaan om handmatig de waveform in je DAW of in Audacity te editten. Dus gewoon stuk voor stuk die bijgeluidjes op stil zetten. Maar da's ook weer maar net hoe je het zelf wilt natuurlijk.

Back