Synthi achtige zelfbouw synth

renepela

Ouwe rot
Al een tijdje ben ik op zoek naar een zelfbouw EMS Synthi clone of iets wat daar op lijkt. Ik vind op het internet best veel clones, maar nergens vind ik een goed gedocumenteerd project.
Ik ben niet zo handig in het omzetten van schema's in pcb's, dus ik zoek eigenlijk een project waarbij ik de pcb's kan bestellen en alleen de onderdelen nog moet solderen.
Weet iemand zo'n project?
Het gaat mij er om dat ik van die gave synthi effecten kan maken die bijvoorbeeld Jean-Michel Jarre in Oxygene en Equinoxe veel gebruikt.

Omdat EMS heel erg strikt is met z'n copyright, gok ik dat dat de reden is dat niemand anders eraan begonnen is. Yusynth mocht zelfs z'n diodeladder niet "EMS filter" noemen en moest de schema's aanpassen. En dat is niet eens 100% het originele circuit of de originele pcb. Dus laat staan als je pcb's gaat verkopen voor de originele schema's...

aan de hand van wat er op het www staat zou je toch vrij aardig een synthi moeten kunnen bouwen.
je kan dan het beeste gewoon een voor een de vcos vcfs ed bouwen en testen, en daarna pas samen smeden tot een synthi.
dat houdt het overzichtelijk.
:koffie:

Je zou natuurlijk ook een soundlab kunnen bouwen.
(musicfromouterspace.com) En dan bijv. de classic.

Analogue Systems heeft wel een paar 'echte' EMS modules in de aanbieding.
Met name de Trapezoid Generator en het Synthi filter zijn wel karaktertypisch en 'officieel gelicenseerd' ook nog.
De RS95e oscillator is niet 'echt' EMS, maar wel Engels (dus als er geen olie uit lekt, zit er geen olie in...) en heeft zo'n typisch Synthi-achtige frequentie knop (een vernier dial).

Allemaal niet 'echt zelfbouw', maar wel misschien als deel van een groter 'zelfbouw' project.
Het is in ieder geval moeilijk om dichter bij een 'echte' EMS te komen dan met deze modules.
Of je moet bij nader inzien wél ERG HANDIG zijn... http://www.jhaible.de/tonline_stuff/hj_synclon.html en http://www.strings.ph.qmul.ac.uk/~thomas/synthdiy/SynthiA.htm

Laatst gewijzigd:
Het gaat mij er om dat ik van die gave synthi effecten kan maken die bijvoorbeeld Jean-Michel Jarre in Oxygene en Equinoxe veel gebruikt.

Ik herinner me nog de video die ik had van Concert in China van Jean-Michel Jarre met rode flightcases vol synth's.
Ik had toen nog niet door dat die grote flightcase waar hij al die speciale bliebjes uitkreeg eigenlijk verschillende EMS synths waren en geen 1 grote synth :-)
Ik stel me eigenlijk vandaag nog altijd de vraag wat die EMS synth nu apart maakt en vooral
zijn die bliepjes die Jean-michel Jarre daar nu maakt alleen mogelijk met een EMS synthi of VC3??

Met name ook het patchpanel gaat een probleem zijn. Of je moet een goed alternatief vinden wat dezelfde functionaliteit biedt, namelijk patchen met verschillende weerstandswaarden, dus niet zoals in een modular. Een matrixmixer kan hetzelfde, maar eentje van dit formaat wordt ook weer onbetaalbaar.

De elektronica van de Synthi/VCS3 is op zich vrij eenvoudig. Dat zou eventueel zelfs nog op experimenteerboard kunnen.

ik dacht dat ghielmetti nog steeds patchpanels maakt.
je kan ook zelf een patchpanel maken van 3.5 of 2.5 mm jackbussen.
en idd, de elktronica kan met gemak op experimenteer print.
:koffie:

Back