Smaaktwisten over extreem veel muziek (goed/slecht/oud/nieuw)

Die analyseert wat je luistert en komt dan met suggesties. Bij All Music Guide naar Releated Artists kijken werkt ook.
Dit vind ik juist het probleem. Ik wil uit die filterbubbel en niet mijn historische muziekkeuze laten bepalen wat ik voorgeschoteld krijg. Daarom zijn evenementen met random bandjes en handgeselecteerde niet-commerciële playlists juist zo leuk. En natuurlijk ons jaarlijkse Synthforum-contest!

Je hebt het denk ik over AI genereren van muziek. Maar volgens mij bedoelt @Rrrobb hier dat hij ChatGPT vertelt wat hij leuk vindt, en vraagt wat er dan nog meer in de smaak zou vallen. De tips die je dan krijgt zullen niet slechter zijn dan als je het bijvoorbeeld bij een goed geinformeerde medewerker bij een platenzaak of genreliefhebber zou vragen.
Nee, ik doelde niet op AI genereren van muziek. Maar eigenlijk maakt dat niet uit, denk ik: zowel bij genereren van, en zoeken naar muziek zal AI zoeken naar overeenkomsten. En inderdaad, dat lijkt op die goed-ingevoerde medewerker/liefhebber. Maar het verschil is dat die ook kan zeggen: "Oh, hou je van dat genre? Ja, hier heb je nog wat platen die daar sterk aan doen denken. Maar wat dacht je van dit: dat is pas echt verrassend!"

(in feite wat Phontaq hierboven schreef terwijl ik dit nog intypte...)

Wel als je er om vraagt :D

Ik heb net even een testje gedaan met ChatGPT, heb 3 bands teruggekregen die ik niet kende. Van 2 al wat liedjes geluisterd, 1 vind ik wel leuk en 2 niet. Overigens aardig detail dat de bands wel bestaan maar de titels van de liedjes gehallucineerd zijn, want bestaan niet. Zal dadelijk Gemini ook eens proberen.

Gemini doet het aanmerkelijk beter, de tracks bestaan ook echt deze keer en de eerste is meteen raak.

Ach ja, de medewerker in de muziekwinkel haalt zijn kennis natuurlijk van dezelfde bronnen als AI...
Sorry, nu heb ik zelf ook een (minimale) toename van de global warming veroorzaakt. =(

Je kunt toch ook gewoon radio luisteren? En dan Shazam je als je wat leuks voorbij hoort komen.
Radio trek ik echt niet. Meeste zenders kutmuziek, jolige DJs, domme spelletjes, nieuws, verkeersinformatie, reclame en nog meer reclame. Ik zet nog wel eens Spotify radio aan, maar daar hoor je dan weer erg vaak dezelfde liedjes.

Radio trek ik echt niet. Meeste zenders kutmuziek, jolige DJs, domme spelletjes, nieuws, verkeersinformatie, reclame en nog meer reclame.

Er is wel meer radio dan dat. Soma FM, DI.fm, eindeloos veel DJ-sets op YouTube in elk denkbaar genre etc. Zoonlief wordt elke ochtend wakker met Kink Distortion. Daar draaien ze non-stop punk, hardcore en metal.

Hier nog een lijst met listener supported radio stations: Top Listener supported Radio Stations - Listen Live Online | AllRadio.Net

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ahja, ik dacht dat je de standaard FM/DAB+ autoradio ellende bedoelde. Dat is inderdaad nog weleens de moeite om uit te gaan zoeken.

Heb blijkbaar zonder ik het wist deze thread gestart. beetje rare stap van een admin, omdat de helft van de discussie die hier hoort nog in de Jarrethread staat en mijn bericht over Jarre hier als threadstarter is gezet.

Heb blijkbaar zonder ik het wist deze thread gestart. beetje rare stap van een admin, omdat de helft van de discussie die hier hoort nog in de Jarrethread staat en mijn bericht over Jarre hier als threadstarter is gezet.

De rest van de oorspronkelijke thread was ook een wat vreemde manier om te zeggen "hey bedankt voor de tip, Harry!"..

On-topic, hier althans.. Als je iets ouds voor het eerst hoort, dan is het toch nieuw voor je? En dat je dan "late to the party" bent, mag je niet kwalijk genomen worden, lijkt me. Tijd is beperkt, het muzikale aanbod niet.

Het verschil met Last.FM of Spotify als tipgever is dat ze waarschijnlijk beïnvloed worden door platenmaatschappijen of andere belanghebbenden. Hoewel daar ook zeker interessante namen tussen kunnen zitten. ChatGPT komt uiteindelijk, als je maar doorvraagt, met hele obscure namen. En zelfs dan kan je nog aan ChatGPT vragen waar je die muziek op het internet kunt beluisteren.

Back