Hoe krijgen ze een track zo hard? en waarom?

Hoi,

ik heb laatst een paar tracks van Alexander Kowalski geopend in SoundForge en het valt mij op dat de wave zo goed als vierkant is?! (zie bijlage)
Het vreemde is echter wel dat de track echt perfect klinkt!

Hoe krijgen ze een track zo hard? en waarom eigenlijk?

Attachments

• kowalski.JPG
    kowalski.JPG
    42,8 KB · Bekeken: 132
staat je verticale zoom niet te ver ingezoomed toevallig?

Dat komt door de loudness wars. Iedereen wilt winnen. Elke maand worden de winnaars bekend gemaakt en de winnaar krijgt een stukje appeltaart

Daar gaan we weer:)

Je krijgt een track zo hard door mixing en loudness enhancers.
En limiting.

Zo klinkt een track kijhard door bv een club/radio
Dit gaat wel tenkosten van je headroom.

staat je verticale zoom niet te ver ingezoomed toevallig?

als je inzoomed dan wordt het wel iets minder maar nog steeds erg "blokkerig"

Daar gaan we weer:)

Je krijgt een track zo hard door mixing en loudness enhancers.
En limiting.

Zo klinkt een track kijhard door bv een club/radio
Dit gaat wel tenkosten van je headroom.

Duidelijk. ik wil hier best eens wat mee proberen. Kan je bepaalde plugins aanraden?

Het gaat wel ten koste van de dynamiek etc. maar al deze discussie daar buiten gelaten. T-Racks heeft bijvoorbeeld de Brickwall limiter, hier zou je goed mee kunnen experimenteren, maar er zijn er natuurlijk meer.

De Waves L3-LL Multimaximizer.... Da's precies wat je zoekt. En klinkt nog goed ook!
(Mits met mate en smaak toegepast...)

Het gaat wel ten koste van de dynamiek etc. maar al deze discussie daar buiten gelaten. T-Racks heeft bijvoorbeeld de Brickwall limiter, hier zou je goed mee kunnen experimenteren, maar er zijn er natuurlijk meer.

zal deze eens proberen (had hem laatst in mn group buy pakket zitten dus dat komt goed uit!)
Lees ook goede dingen over de Voxengo Elephant en PSP Xenon

eh... in feite kan je dat bij de mastering al regelen ja, bij welke stijl muziek dan ook. of het nou goed gaat klinken of niet ligt aan hoeveel headroom je over wil houden... toch?
ik ken die kowalski niet, maar ik heb precies hetzelfde gezien bij een plaat van antracot. een grote blok herrie. het klinkt hartstikke helder, maar wel kei en keihard. zo zag onze mixdowns van vroeger ook uit (dan heb ik het wel over noise muziek, maar dan nog!) maar dat klonk lang niet hetzelfde vind ik.
dus ja, je moet wel verstand hebben van mastering, wil je het en hard laten klinken, en vol, zonder een en al clipping en distortion.
aangezien het echter een kwestie is van post-productie kan je gewoon zeggen tegen degene die je plaat laat masteren van, doe dit erbij.
da's mijn advies dan...

het is natuurljk niet alleen post
t gaat ook om mixen, soundkeuze en ook de afwisseling van sounds.. gaten opvullen ende bladiebla
van mij hoeft het niet zo'n boomstam uit je spiekers
als t harder moet is je track gewoon nog niet goed 8o)
impact vegroten omdat het dat muzikaal niet doet
uitzonderingen daargelaten, want je hebt ook lui die hier tof gebruik van kunnen maken natuurlijk
en ik wil zeker NIET impliceren dat ik er daar 1 van ben :)

nounou, wat dacht je van geluiden die pas ballen krijgen wanneer je ze op die manier op pompen, he?

heb t niet over losse geeluiden
maar t totaal
alles keihard.. vermoeiend

Het is vermoeiend als luistermateriaal maar wel uitermate geschikt voor bepaalde genres. Techno, Drum 'n Bass, alles wat moet klappen op de dansvloer eigenlijk. RMS waarden van -6 zijn zeker geen uitzondering. Het is enigszins zonde dat traditionelere muziek als rock ook wordt gesquashed.. Maar wel begrijpelijk in een competitieve industrie.

Goed? naar de klote gemixed zul je bedoelen. Beetje jamme. Ben een Metallica fan in hart en nieren (sinds kill em all.... god I'm old:P)

Het is wel goed als je je muziek op die kutplayer van myspace laadt. Ik doe het trouwens met de l2 van waves.

Goed? naar de klote gemixed zul je bedoelen. Beetje jamme. Ben een Metallica fan in hart en nieren (sinds kill em all.... god I'm old:P)

kweet niet of ze het apparatuur van nu, toen ook hadden...:P

maarja MetallicA is nog steeds 1 van mijn favo's, kill em all is wel een oud album idd:D uhmm 1983 *D

Back