Hoe krijgen ze een track zo hard? en waarom?

ik merk het nu ook aan verzamel mp3 cd,s die ik voor in de auto ed wil maken..
bv progressive rock vanaf eind jaren 60 tot nu zit soms een wereld verschil in volume..
zeker de nieuwe releases maar ook vaak de geremasterde heruitgaves.
ik trek het volume dan vaak bij met mp3direct cut, een gratis mp3 editor die het geluid niet opnieuw gaat omzetten of op een andere manier gaat aantasten
http://dutch.toggle.com/lv/group/view/kl36648/MP3_Direct_Cut.htm

met de gain veranderen moet je dan niet vergeten lock sliders te doen, anders doet ie niet de hele track
meestal kun je wel tot +6 db gaan maar beter is de hardere tracks weer wat zachter maken

ik merk het nu ook aan verzamel mp3 cd,s die ik voor in de auto ed wil maken..
bv progressive rock vanaf eind jaren 60 tot nu zit soms een wereld verschil in volume..
zeker de nieuwe releases maar ook vaak de geremasterde heruitgaves.
ik trek het volume dan vaak bij met mp3direct cut, een gratis mp3 editor die het geluid niet opnieuw gaat omzetten of op een andere manier gaat aantasten
http://dutch.toggle.com/lv/group/view/kl36648/MP3_Direct_Cut.htm

met de gain veranderen moet je dan niet vergeten lock sliders te doen, anders doet ie niet de hele track
meestal kun je wel tot +6 db gaan maar beter is de hardere tracks weer wat zachter maken

of op sommige stukjes van het nummer een limiter plaatsen?

Goed? naar de klote gemixed zul je bedoelen. Beetje jamme. Ben een Metallica fan in hart en nieren (sinds kill em all.... god I'm old:P)

Toen ze nog goeie muziek maakte en nog geen Itunes nazi's waren....!

Alles is kapot gemaxed tegenwoordig. Doet Justice ook HEEL KNAP! Net als Deadmou5... ik vind er geen kut meer aan zo, de muziek.

zal deze eens proberen (had hem laatst in mn group buy pakket zitten dus dat komt goed uit!)
Lees ook goede dingen over de Voxengo Elephant en PSP Xenon

ik zal izotope ook eens bekijken, niet gek duur en er zit alles in. Het is misschien niet de ALLER beste kwalitiet, maar je zet hem gewoon op je stereo out terwijl je bezig bent en dan ben je zo klaar... Ideaal voor post productie... net als een finalizer.

*edit* ik bedoel natuurlijk ozone van izotope

Laatst gewijzigd:
het antwoord is eigenlijk heel simpel.

Beetje compressie, vaak echt NIET veel. L2 word niet gebruikt maar men clipt het als de nete met bepaalde hardware vaak. Software gebeurd ook maar ik had het over de grotere amerikaanse artiesten (een buddy van mij werkt samen met o.a de producers van The Saturdays en dat soort figuren en studio's. Heeft ook een deal met EMI records lopen. vandaar)

Oftewel ros je shit gewoon kei hard in het rood dat klinkt beter als -80 db comp en L2 haha.

willyoss heeft ergens wel gelijk: soms werkt clipping beter dan limiting, maar lang niet altijd. in de regel niet zelfs, want enkel de echte highend a/d's clippen fatsoenlijk en die heeft niet iedereen.

wat goed werkt is de hoeveelheid 'luidheid' die je wil bereiken, spreiden over verschillende stadia. meerdere compressors, meerdere limiters in serie. ze allemaal een beetje laten doen, doet wonderen. de ene compressor doet meer met het mid, dan ander meer met laag, de ander weer meer met je mid dan je side. de l2 is typisch zo'n limiter die heel goed is tot max 1.5 a 2 db limiting, daarna klinkt ie crap. de meeste limiters doen dat sowieso ;)

en vergeet de massey L2007 niet. waanzinnig werkpaard en heel goedkoop. de combinatie met een sonnox limiter is een supercombo, maar zo zijn er heel veel goede combi's te vinden.

Je moet niet luisteren met je ogen. Als het goed klinkt dan is het toch goed. 8o
Maar als je wel luistert met je ogen dan zie je het toch niet.

Ik denk dat het in geen enkel genre zo erg gesteld is met de loudness war als metal / hardcore.
Elektronische en synthetische muziek kan (vind ik) nog net dat beetje beter tegen een doorgeduwde squash.

Over vierkante golven gesproken: iemand de laatste van Converge gehoord (Axe To Fall)?
We zitten gemiddeld op 4 dB RMS, persoonlijk getrasht door Alan Douches van WestWestSide...

Er moet toch heel dringend wat re-educatie komen over dit onderwerp (en liefst ook een hoop ontslagen),
want mensen bekijken je voor gek aan als je erover begint.

"Oh, ik vond die net veel beter klinken dan de vorige."

Enjoy!
Deze keer is het NIET de schuld van het YouTube-filmpje!

S/R verhouding, clipping, THD perikelen.

clipping.gif

He, dit is nieuw voor me. Hoe kun je clippen opmerken vanuit bv me eigen beats? Ik dacht dat clippen een soort irritante tikgeluidjes waren.
Is dit te voorkomen om je aan de mixer meter en dergelijke te houden + goede limiter en dat soort hulpjes?
Nu maak ik vooral hip hop of iets wat erop lijkt, maar daar zal het dus sowieso een mindere rol spelen, al ben ik erg benieuwd.

Digitale clipping leidt 9 van de 10 keer tot duidelijk hoorbare vervorming of tikken. Een goeie analoge mixer met goeie pre-amps kan vaak wel wat klappen opvangen; als je op een goeie console over de 0 dB heen gaat resulteert dit lang niet altijd tot vervorming of gekraak, en het geeft in sommige gevallen zelfs net even een mooi randje aan het geluid.

die track van klaarblijkelijk -4 db rms klinkt ook wel behoorlijk slecht, terwijl juist bij dat soort metal het niet nodig is om het op die manier hard te krijgen.

het probleem van clippen is niet zozeer de 0 dbfs raken, maar de waardes die tussen de samples inzitten, de zogeheten intersample peaks. deze kunnen makkelijk +6dbFS zijn, en dan komen er problemen om de hoek kijken (*)

de belangrijkste is dat lang niet alle d/a converters genoeg headroom boven 0 dbfs hebben om intersample peaks goed aan te kunnen. consumenten cd spelers kunnen nagenoeg niks aan boven 0 dbFS, en zelfs de beste converters komen niet veel verder dan een paar db.

een ander probleem is dat lang niet elke speaker genoeg resolutie heeft om clipping die 'subtiel' is weer te geven, dus dan hoor je het niet :)

* ssl heeft een gratis intersamplepeak meter, de x-ism.

Digitale clipping leidt 9 van de 10 keer tot duidelijk hoorbare vervorming of tikken. Een goeie analoge mixer met goeie pre-amps kan vaak wel wat klappen opvangen; als je op een goeie console over de 0 dB heen gaat resulteert dit lang niet altijd tot vervorming of gekraak, en het geeft in sommige gevallen zelfs net even een mooi randje aan het geluid.

Het ligt eraan wat je clipt. Bij een piano wil je het niet maar de attack van een kick of een snare kan je gerust clippen wat in de meerderheid van de techno en drum and bass ook gebeurt. Het klinkt in die genres vaak zelfs beter dan een limiter algoritme wat clipping helemaal tracht te voorkomen. Op de voxengo elephant bijvoorbeeld zit om die reden ook een clipping mode.

Harder is gewoon beter. Let's face it.
Iets wat je harder afspeelt thuis klinkt beter ook als de mix slecht is . Volges mij gebruikt mastering tegenwoordig ook vaak dit principe. Een goede mix klinkt hard gemasterd beter als een slechte mix hard gemasterd dus het principe blijft hetzelfde..... Goed mixen.....:okdan:

voor dance / trance en alle andere top 40 vind ik een rms van 11 het mooist onder 0 natuurlijk :) en dan heb je geen clipping nodig, met sonnox oxford als laatste stap kom je dan ver genoeg

Back