Ik zit aan en Nord Rack te denken...

DJJANDEJONG

Ingeburgerd
Hoi ik heb laatst wat geluiden gehoord uit deze bak en ben echt heelemaal verliefd geworden op de klank van deze synth. Het klinkt allemaal zo warm en zuiver. Ik produceer zelf trance en wou weten hoe deze synth daarbij past, wat julie experiences zijn met deze synth en als ik zeg maar wat soundsetjes koop zoals de vengeance soundset hoe krijg ik deze op de nord rack?

All hulp gewardeert :)

Nou, warm zou ik 'm niet echt noemen, maar dat ligt er aan waarmee je 'm vergelijkt.

Wel een geschikt apparaat, overigens. Soundsets krijg je als MIDI files aangeleverd die je dan met iets als MIDI-OX naar het apparaat zelf kan sturen.

Soundsets - als je eenmaal een beetje uitvind hoe Vengeance dat doet kun je je het geld besparen. Verder zijn die demo's natuurlijk een hoop opgepoetst met effecten.

Om heel eerlijk te zijn zou ik je de nord niet echt aanraden voor trance. Ik heb er al aardig wat ervaring mee, maar echte dikke, warme, trancy leads krijg je er niet zomaar uit. De detuning vind ik persoonlijk vrij zwak, zeker als je in poly gaat werken (wat je vaak doet met trance pads/strings/you name it). Als je echt een machtige sound eruit wilt halen, moet je toch minstens 2/3 lagen gebruiken van de nord. Wat ik ook mis, zijn interne effecten.

Ik snap ook niet dat hij zo vaak word aangeraden, en dat mensen er zo op geilen. Ik vind hem persoonlijk echt zwaar tegenvallen als ik kijk naar wat er over werd geschreven, tegenover hoe hij eigenlijk klinkt...

Dit betreft trouwens de nord 2, ik weet niet welke versie jij wilt gaan nemen:)

Is een van mijn eerste synths, erg fijne machine, heerlijk geluid. Van trance maken heb ik geen verstand maar het lijkt me zonde van elke synth om er die smurfenmuziek mee te maken.

Is een van mijn eerste synths, erg fijne machine, heerlijk geluid. Van trance maken heb ik geen verstand maar het lijkt me zonde van elke synth om er die smurfenmuziek mee te maken.

Vind hem meer "snappy" en geschikt voor Arpeggios en snelle electro sequences..
Klinkt toch wel erg ok if you ask me

Klinkt toch wel erg ok if you ask me
Eensch, en in het laag doettie het goed. Ook kun je d'r wel aardig prodigy achtige geluiden uithalen, maar daar houd het ook een beetje bij op. Als je naar een echte "trance synth" zoekt, zou ik eens richting de jp8080/8000 of de an1x gaan kijken:)

Ik denk dat niemand er aan twijfelt dat ik een behoorlijke NordLead/Rack fan ben, maar zodra iemand vraagt of die synth iets voor hem/haar is en ook vraagt naar de geluiden die commerciïeel te verkrijgen zijn, dan antwoord ik altijd met: "Tja..."
Dit antwoord is net zo onduidelijk als de vraag die je stelt, want die zit behoorlijk vol met Internet vaagheden, zoals: "Mijn favorite producer werkt er mee..." en "Dat speciale geluid is er mee gemaakt..." of "Ik vind rood zo mooi..."

De Nords zijn ontworpen met de muzikant op het podium voor ogen en een rack versie is daarom al wat minder, al kan je er best veel mee doen. In de studio dien je terdege bewust te zijn hoe Midi werkt, want vooral de eerste versie van de Nord doet nogal vreemd met Midi. Dat is later verbeterd, maar het is onbekend welke je op het oog hebt. Terzijde, ik raad je aan om tweede-hands te kopen, dan val je niet zo'n grote buil als je weer doorverkoopt. Laat je niet ompraten om een eerste versie te nemen omdat het geluid rauwer zou zijn. Er zijn inderdaad prachtige vervormde geluiden mee te maken, maar dan moet je wel iets veranderen in het instrument...
Een NordRack komt pas echt tot z'n recht als je zelf geluiden gaat maken. Vooral die knoppen zijn ideaal. Dan moet je wel iets van synthese technieken weten... Maar de Nord is ideaal om zoiets mee te leren :)

Tot zo ver maar...

Wout

Als je een Nordrack wilt, zou ik voor de 2X gaan. Prijstechnisch denk ik het meest interessant en de meest volwassen van het stel (3 natuurlijk nog nieuwer, maar daar betaal je dan ook voor). Daarnaast heeft de 2X in tegenstelling tot de 2 zonder X veel meer opslagmogelijkheden. De heeft zonder de PCMCIA kaart geloof ik 40 plaatsen. Wel weinig. De 2X geloof ik 999 ofzow (in ieder geval veel). Ook qua klank lijkt de 2X wat voller.

Ik heb de 1, de 2 en daarna de 2X gehad. Is alweer een tijdje geleden, maar dit is wat ik me nog kan herinneren...

Ook de Nord Modular G1 rack en nu de G2 engine, allebei ook vette bakken. De moeite waard als je nog meer mogelijkheden wilt. Moet je echter wel de tijd voor nemen. Je kan ze beide als presetbakken gebruiken, omdat er gigantisch veel patches te downloaden zijn, maar leuker natuurlijk om zelf shit te bouwen. Ik zou deze beide ook in de overweging mee nemen, of misschien op een later tijdstip.

Waarom je soundsets erop zou willen gooien is mij een raadsel. De nordracks zijn zo hands-on en wijzen zich vanzelf. Lekker zelf shit maken tog, er is al genoeg van hetzelfde...

....en als ik zeg maar wat soundsetjes koop zoals de vengeance soundset hoe krijg ik deze op de nord rack?

All hulp gewardeert :)

Als je een Vengeance Soundset wilt kopen, bedenk dan wel dat deze alleen verkrijgbaar is voor de Nord Lead/rack 3. Als je een Nord Lead 3 wilt kopen, zou ik ook zeker aan de Acces Virus C denken. Zeker als je Trance wilt maken en gebruik wilt maken van de commerciele soundsets.

Goedkoper kom je aan een JP8000/8080 (ook erg vet en herkenbaar) en zoals eerder gezegd is een AN1x ook een mooie keus.

Maar als je "verliefd" bent op een Nord Lead/rack, dan denk ik dat je zeker een vette synth in huis haalt, maar of hij je direct bevredigd voor Intstant Trance, dat is de vraag als je nog weinig ervaring hebt met synthese.

Mischien is een 2de hands virus idd beter op zijn plek als je trance achtige muziek wilt maken.

Wou net zeggen, Nord is leuk (al valt ie mij iedere keer weer een beetje tegen als ik 'm onder handen neem, sorry, wout..), maar heb je ook andere synth gehoord/getest?

Virus zou ik zeker even testen. En indien mogelijk bijv. de JP8000/8080 ook.

Ik vind de Nord wel een vet klinkend bakkie maar niet zo als een virus, JP8080 of zo...wat droger denk ik. Hij heeft een eigen karakter..

Die werken in trance ook best goed :). Okee, superzaagtapijten is een ander verhaal, maar die zijn toch een beetje uitgespeeld :D.

Als je een Nordrack wilt, zou ik voor de 2X gaan. Prijstechnisch denk ik het meest interessant en de meest volwassen van het stel (3 natuurlijk nog nieuwer, maar daar betaal je dan ook voor).
Zie opmerking hieronder...
Daarnaast heeft de 2X in tegenstelling tot de 2 zonder X veel meer opslagmogelijkheden. De heeft zonder de PCMCIA kaart geloof ik 40 plaatsen. Wel weinig. De 2X geloof ik 999 ofzow (in ieder geval veel).
In de studio niet zo heel erg belangrijk, want je computer staat er vast en zeker (voor de Vlamingen zeker en vast) naast. En daar gaat veel op! :) Voor op het podium zou ik nou juist voor een normale 2 gaan, want dan kan je gewoon meerdere kaarten gebruiken en dat is dan beslist veel meer dan die 4 banken RAM in de 2X! Twee PCMCIA kaarten geven er al 6!
… Ook de Nord Modular G1 rack en nu de G2 engine, allebei ook vette bakken. De moeite waard als je nog meer mogelijkheden wilt. Moet je echter wel de tijd voor nemen. Je kan ze beide als presetbakken gebruiken, omdat er gigantisch veel patches te downloaden zijn, maar leuker natuurlijk om zelf shit te bouwen. Ik zou deze beide ook in de overweging mee nemen, of misschien op een later tijdstip.
Waarom eigenlijk verwijzen naar niet meer leverbare apparaten? De Lead3 en de Nord Modulars zijn haast niet meer verkrijgbaar, ook tweede hands al moeilijk. Soms vliegt er nog een Microotje laag over, maar toch…
Waarom je soundsets erop zou willen gooien is mij een raadsel. De nordracks zijn zo hands-on en wijzen zich vanzelf. Lekker zelf shit maken tog, er is al genoeg van hetzelfde...
Volledig mee eens. Je begrijpt wel, TS, dat we je thread lekker kapen om eens over de NordLead te kunnen babbelen :)
wat dan??
Beetje de DAC’s trim pots verpielen. Dat gebeurt met oude modellen vanzelf en dan komt er soms een lekkerder geluid uit. Zit zo nu en dan weer eens te fantaseren om er twee potmeters en een schakelaar in te jassen, maar ik hou er niet van om op een printplaat te gaan solderen. Misschien maar eens hulp vragen…

Wout

in trance zitten natuurljk veel andere geluiden dan de pads waarmee het zo bekend is. De Nord lijkt me zeker wel geschikt, ook om je eigen draai te geven aan je trance (om misschien eens wat anders te doen dan de typische geluiden). vind trouwens dat ie erg organisch kan klinken (als je snapt wat ik bedoel). of ie de gebruikelijke saw pads kan maken als bijvoorbeeld een JP-8080 (nooit zelf mee gespeeld overigens) weet ik niet. met 4 lagen in multimode kom je vast een eind.

je kan er trouwen superdikke warme bassen uit halen!

ik zeg: kopen! en voor de sawpads een ander ding gebruiken en deze voor de rest (lijkt me een poging waard);)

Heb zelf de Rack 2 trouwens

Laatst gewijzigd:
Beetje de DAC’s trim pots verpielen. Dat gebeurt met oude modellen vanzelf en dan komt er soms een lekkerder geluid uit. Zit zo nu en dan weer eens te fantaseren om er twee potmeters en een schakelaar in te jassen, maar ik hou er niet van om op een printplaat te gaan solderen. Misschien maar eens hulp vragen…

Wout

O ja?...dus jij versteld trimpotjes aan je DAC voor een beter geluid? Of rauwer?

Back