Ik zit aan en Nord Rack te denken...

ik zie niet in waarom een nord2 of nog beter een 3 niet geschikt zou kunnen zijn voor trance.... de 3 vind ik zelf iets warmer klinken dan de 2.
600/700 voor een nord rack 3 zou ik denken en 1000 voor de toetsen versie...

Uiteindelijk ben ik van mening dat "je moet die en die synth voor dit en dat genre gebruiken" ook een onzin verhaal is...
Als je achter de meute aan wilt lopen dan ga je supersaws op de JP8080 lopen raggen maar een originele insteek levert vaak een leuker te beluisteren resultaat op.

O ja?...dus jij versteld trimpotjes aan je DAC voor een beter geluid? Of rauwer?
Die trimpots zijn er natuurlijk om het zuiverder en vervormloos te krijgen, maar je kunt ze natuurlijk ook anders draaien. :) Dit kan alleen bij de originele NordLead. De 2 en de 2X hebben een schakeling die haast niet te verstellen is, of er moet iets stuk zijn...
Een goeie scope is wel een handig hulpmiddel hierbij!

Wout

Nou om echt eerlijk te zijn die 'over used' supersaw geluiden die uit en JP komen worden nu en beetje gezien als cheesy. In moderne trance klinken de supersaws tog en tikje anders. Ik heb nog en leke video van leon bolier moet je is luisteren naar die lead dat hij er uit heb gehaald, das tog heel mooi? skip ff naar 4:02 dan kan je luisteren.

Grappig, maar toch moeilijk om precies the horen wat er gebeurt...
Natuurlijk staan de knoppen altijd verkeerd: die Patch is echt veel eerder gemaakt.
Mar als het Filter wordt opengedraaid, dan verandert alleen de baspartij maar, dus horen we de Lead wel? Alleen de LEDjes laten iets van de Patch zien.
Trouwens, dat scherm, dat is toch een Audio programma en geen Midi, of heb ik dat verkeerd? Ik werk te weinig met dat spul...

Kortom, mij zegt dat YouTuppie niet zo heel erg veel :)

Wout

@Wout, in het Cubase project wordt zo te zien gedeeltelijk audio gebruikt en gedeeltelijk midi.

De Nord is in ieder geval aangestuurd door midi. En hij klinkt zeker vet. Er zitten volgens mij wel aardig wat effecten over heen (delay en reverb). Volgens mij zitten deze niet op de Nord, toch wel een puntje van aandacht, aangezien ze het geluid sterk dragen. Maar de Nord Lead 2x blijft ook zeker op mijn verlanglijstje staan!

Zou wel twijfelen tussen de 2 en de 3. Had ergens gelezen dat ze door twee verschillende programmeer teams gemaakt zijn en daarom ook qua klank (sterk) van elkaar verschillen. Dit zou ik dan zelf zeker eens moeten uitproberen. Maar het rood trekt altijd nog behoorlijk aan mij.

... Had ergens gelezen dat ze door twee verschillende programmeer teams gemaakt zijn en daarom ook qua klank (sterk) van elkaar verschillen.
NordLead1/2(X) door Marcus Zetterquist and Pelle Jubel (de jongens die later Propellorhead oprichtten) en NordLead3 door Magnus Kjellander, Bjorn Lejander (beide nog steeds Clavia) en de Nederlander Rick Verbruggen (nu 2Box opvolger van dDrum).

Nord Modular Classic door het Lead3 team, zo ook de G2 met toevoeging van de Nederlander Rob Hordijk en Palle Dahlstedt (beide veel van het concept en nawerk, Rob vooral de Manual, maar programmeerde niets :)

En dat alles onder de bezielende leiding van Hans Nordelius en Bengt Lija

Let wel: de NordLead is een synthesizer die al zo'n 15 jaar wordt geproduceerd en op de markt is en dat is behoorlijk lang voor een synth...

Trouwens, de NordLead heeft een delay, de echo functie in de Arpeggiator, maar zo te zien staat die niet aan in de betreffende Patch.

Wout

NordLead1/2(X) door Marcus Zetterquist and Pelle Jubel (de jongens die later Propellorhead oprichtten) en NordLead3 door Magnus Kjellander, Bjorn Lejander (beide nog steeds Clavia) en de Nederlander Rick Verbruggen (nu 2Box opvolger van dDrum).

Nord Modular Classic door het Lead3 team, zo ook de G2 met toevoeging van de Nederlander Rob Hordijk en Palle Dahlstedt (beide veel van het concept en nawerk, Rob vooral de Manual, maar programmeerde niets :)

En dat alles onder de bezielende leiding van Hans Nordelius en Bengt Lija

Let wel: de NordLead is een synthesizer die al zo'n 15 jaar wordt geproduceerd en op de markt is en dat is behoorlijk lang voor een synth...

Trouwens, de NordLead heeft een delay, de echo functie in de Arpeggiator, maar zo te zien staat die niet aan in de betreffende Patch.

Wout

Is bij de NL3 dan de software helemaal opnieuw geschreven?

Is bij de NL3 dan de software helemaal opnieuw geschreven?
Nou, ze zullen wel een regeltje uit de Lead2 overgeschreven hebben, maar er is behoorlijk veel veranderd. Je kent de 3 dus niet zo heel erg goed? Het is een zeer uitgebreide synthesizer, die het helaas niet gemaakt heeft, tot verbazing van Clavia overigens. De ondergang ervan had twee oorzaken: het feit dat'ie toch wel wat moeilijk was (de Nord Modular was ingewikkelder, maar dat kon je ook eenvoudig houden als je wilde. De NL3 heeft alles aan boord en dat is er dan ook...) en omdat de DSPs niet meer gemaakt werden...
Ik heb hem staan, maar pak toch altijd liever de NL2. Dat hebben veel adepten. De eigenaar van een grote gitaar en synth winkel langs de spoorbaan in Rotterdam vertelde me eens dat hij zo'n beetje alle synths, oude en nieuwe, bij de hand heeft. Speelt voor z'n plezier op een Korg of een oude Moog, maar na een tijdje draait'ie zich toch weer naar de NordLead2 en speelt dan daar verder mee :)

Wout

Nou, ze zullen wel een regeltje uit de Lead2 overgeschreven hebben, maar er is behoorlijk veel veranderd. Je kent de 3 dus niet zo heel erg goed? Het is een zeer uitgebreide synthesizer, die het helaas niet gemaakt heeft, tot verbazing van Clavia overigens. De ondergang ervan had twee oorzaken: het feit dat'ie toch wel wat moeilijk was (de Nord Modular was ingewikkelder, maar dat kon je ook eenvoudig houden als je wilde. De NL3 heeft alles aan boord en dat is er dan ook...) en omdat de DSPs niet meer gemaakt werden...
Ik heb hem staan, maar pak toch altijd liever de NL2. Dat hebben veel adepten. De eigenaar van een grote gitaar en synth winkel langs de spoorbaan in Rotterdam vertelde me eens dat hij zo'n beetje alle synths, oude en nieuwe, bij de hand heeft. Speelt voor z'n plezier op een Korg of een oude Moog, maar na een tijdje draait'ie zich toch weer naar de NordLead2 en speelt dan daar verder mee :)

Wout

Tja...soms slaat iets niet aan ondanks dat je er hoge verwachtingen van hebt

Ik heb geen NL in bezit alleen een tijdje een NL1 keys gehad en die vond ik erg ok...Daar kon ik ook erg lang mee knoppen draaien en spelen...Er zit een soort synthetisch, plastic doch zeer stevig geluid in NL waar ik erg van gecharmeerd was.

Die ene eigenaar van die ene muziekwinkel zou dat kerkhof eens moeten aanpakken wat je moet doorploegen als je die winkel in gaat...die mooie oude vintage collectie schreeuwt om opgeknapt en bespeeld te worden.

...Die ene eigenaar van die ene muziekwinkel zou dat kerkhof eens moeten aanpakken wat je moet doorploegen als je die winkel in gaat...die mooie oude vintage collectie schreeuwt om opgeknapt en bespeeld te worden.
Daar wordt momenteel aan gewerkt...
Alleen dat bespeeld worden zal wat tegenvallen.
Maar alles draait om dat ene item...

Wout

O ja...nou die verzameling is wel veel geld waard!!! Er staan hele mooie spullen tussen!
Dat is natuurlijk een groot misverstand...
Simpel gesteld: "Hoeveel is de Nachtwacht in Amsterdam waard?" Je zult achterover slaan...
Dat is totaal berekend precies, op de kop af 'nul-komma-nul', want de Nachtwacht is niet te koop...

Even twee stories er tussen door, hoewel een beetje Off Topic...

Wat is de waarde van die 'hoop zooi' achter die étalage ruiten? Niets anders dat jij en speciaal jij, daar langs loopt en kijkt en je bewust wordt dat er muziekinstrumenten zijn en dat die ontwikkeld worden en steeds mooier worden en soms zelfs goedkoper en noem maar op. En om het nieuwste van het nieuwste te bereiken moet je nog een gang en een koffieshop zonder drugs door en dan [bazuingeschal (gesampled)] "Daar is het". Het Walhalla... "Kijk toch eens, wat mooi! En hier mag je er zelfs op spelen!" En een duiveltje achter de kassa zegt: "En hier mag je betalen!" :) In ieder geval, als er iets aan gedaan wordt, dan is het aan de presentatie, want je bent het er duidelijk wel over eens dat die opstappeling bij sommige klanten negatief werkt.
Het werkt als bij sommige kapperswinkels, die in een vitrine of zelfs in de étalage oude scharen, messen en kwasten hebben liggen, oh, zo leuk. Het straalt oud vakmanschap uit en daarmee degelijkheid. Maar ik wil niet hebben dat ze me daarmee gaan knippen… Kom zeg!

Een ander verhaal over waarde…
Het ontstaan van het Van Gogh museum. Toen de erven van Van Gogh zo’n beetje alle schilderijen van de meester via hun opa Theo verkregen (Vincent heeft bij leven nooit een schilderij verkocht en Theo het een-en-ander), veerde de belastingsdienst blij op: “Even taxeren en successie rechten toucheren! We houden het aan de lage kant, maar een flink aantal miljoenen zal het wel worden…” En voor de wet is iedereen gelijk. Maar gelukkig was er een directeur van een Stedelijk museum te Amsterdam, Sandberg, en die wist de regering op een ander idee te brengen: “Laat de familie de schilderijen behouden, wij bouwen er een museum omheen en hebben het vruchtgebruik, samen met de familie. Moeten ze gaan verkopen om de belasting te betalen, dan daalt de waarde, want er komt een grote hoop werken op de markt; verdwijnt veel naar de USA en Japan en zijn wij onze nationale held kwijt.” En wat is het geval? De Nederlandse staat heeft de verloren gegane belasting allang meervoudig terugverdiend.

Dus, wat is waarde?

Wout

Dat is natuurlijk een groot misverstand...
Simpel gesteld: "Hoeveel is de Nachtwacht in Amsterdam waard?" Je zult achterover slaan...
Dat is totaal berekend precies, op de kop af 'nul-komma-nul', want de Nachtwacht is niet te koop...

Even twee stories er tussen door, hoewel een beetje Off Topic...

Wat is de waarde van die 'hoop zooi' achter die étalage ruiten? Niets anders dat jij en speciaal jij, daar langs loopt en kijkt en je bewust wordt dat er muziekinstrumenten zijn en dat die ontwikkeld worden en steeds mooier worden en soms zelfs goedkoper en noem maar op. En om het nieuwste van het nieuwste te bereiken moet je nog een gang en een koffieshop zonder drugs door en dan [bazuingeschal (gesampled)] "Daar is het". Het Walhalla... "Kijk toch eens, wat mooi! En hier mag je er zelfs op spelen!" En een duiveltje achter de kassa zegt: "En hier mag je betalen!" :) In ieder geval, als er iets aan gedaan wordt, dan is het aan de presentatie, want je bent het er duidelijk wel over eens dat die opstappeling bij sommige klanten negatief werkt.
Het werkt als bij sommige kapperswinkels, die in een vitrine of zelfs in de étalage oude scharen, messen en kwasten hebben liggen, oh, zo leuk. Het straalt oud vakmanschap uit en daarmee degelijkheid. Maar ik wil niet hebben dat ze me daarmee gaan knippen… Kom zeg!

Een ander verhaal over waarde…
Het ontstaan van het Van Gogh museum. Toen de erven van Van Gogh zo’n beetje alle schilderijen van de meester via hun opa Theo verkregen (Vincent heeft bij leven nooit een schilderij verkocht en Theo het een-en-ander), veerde de belastingsdienst blij op: “Even taxeren en successie rechten toucheren! We houden het aan de lage kant, maar een flink aantal miljoenen zal het wel worden…” En voor de wet is iedereen gelijk. Maar gelukkig was er een directeur van een Stedelijk museum te Amsterdam, Sandberg, en die wist de regering op een ander idee te brengen: “Laat de familie de schilderijen behouden, wij bouwen er een museum omheen en hebben het vruchtgebruik, samen met de familie. Moeten ze gaan verkopen om de belasting te betalen, dan daalt de waarde, want er komt een grote hoop werken op de markt; verdwijnt veel naar de USA en Japan en zijn wij onze nationale held kwijt.” En wat is het geval? De Nederlandse staat heeft de verloren gegane belasting allang meervoudig terugverdiend.

Dus, wat is waarde?

Wout

Ok alle museale vergelijkingen aan de kant..

Volgens jou heeft het tot doel de klanten op te voeden die de winkel in lopen

Je zou de collectie graag in het Haags Gemeente museum zien verdwijnen

En als de eigenaar de spullen verkoopt moet ie een hoop aan de Belasting afdragen..

Ok alle museale vergelijkingen aan de kant.. Volgens jou heeft het tot doel de klanten op te voeden die de winkel in lopen
Nee, koop geil te maken :D
Je zou de collectie graag in het Haags Gemeente museum zien verdwijnen
Het omgekeerde: alles uit het museum op de Ceintuurbaan! Daar komen geïnteresseerden! :)
En als de eigenaar de spullen verkoopt moet ie een hoop aan de Belasting afdragen..
Wordt beslist als oud vuil bestempeld!

Maar het gaat om het idee 'waarde'. Een tekening van mijn zoontje heeft voor mij een hele grote waarde, voor jou echter niet, toch?
Maar wil je echt een modulaire Moog uit 1968?

Wil je een Van Gogh aan de muur in je woonkamer?

Wout

Overigens zit er ook een hoop gear bij in de etalage van Feedback (niet zo om de naam heendraaien, guys..) die volgens mij aan reparatiekosten al meer kosten dan een versie in mint staat.. :erm:

Back