x0xb0x via usb in Ableton

tom.derksen

Nieuwkomer
Beste Gearheads,

Ik heb onlangs een nette Vaio laptop gekocht, waarop ik Ableton Live 8 heb draaien.

Door middel van USB heb ik al een DSI Tetra en Waldorf Blofeld aangesloten en kunnen sequencen in Ableton.
Echter, met mijn x0xb0x is dit helaas nog niet gelukt!:S

De x0x heeft de Sokkos firmware erop, en ik heb ook de USB --> Serial driver geinstalleerd zodat mijn x0x wordt herkend door Windows (XP SP3)

Na het welbekende 'ploedoem' geluidje kan ik de x0xb0x dan ook zien in Device Manager als USB Serial Port (COM5). (Hij komt dus niet onder Sound, Video and Game controllers zoals mijn andere twee synths.)

Het probleem is dus ook dat Ableton de x0x niet herkend als ik een external instrument aanmaak in een midikanaal.

Hebben jullie een idee??? Wil de x0x graag samen met mijn andere synths kunnen aansturen vanuit Ableton 8.

Ik hoor graag jullie suggesties!!

gr. Tom

Wat je wilt kan niet. Althans niet met de x0xb0x. Je krijgt namelijk geen virtuele midi poort over USB beschikbaar en dat heb je nodig om binnen Ableton te kunnen sequencen.
De USB poort in de x0xb0x is eigenlijk vooral bedoeld om je firmware te kunnen updaten.
Je zou heb eventueel ook kunnen gebruiken om patterns op te slaan, maar dat werkt nogal buggy.
Maar USB gebruiken om midi data over heen te sturen gaat dus niet met de x0b0x.
Je kunt hem uiteraard wel via de normale midi in- en uitgang aansluiten. Dan kun je wel doen wat jij wilt.

Ok, thanks voor de reply!

Ik dacht dat het mogelijk was, omdat ik ook mijn andere synths via USB doe.

Dan hoef ik in ieder geval niet eindeloos verder te zoeken:)

Ik zal wat midikabels aanschaffen en dan de x0xb0x gewoon via de midi out van mijn Audiofire12 aansluiten. Dat moet dan gewoon lukken toch?
Zou ik dan de x0xb0x via midikabels kunnen doen, en mijn andere synths gewoon via USB blijven doen? Of krijg ik dat niet goed gesynced?
(ik lees over Ableton dat die sowieso beetje crappy midiclock heeft. Is het dan misschien beter om alles te daisychainen? Wat denken jullie?)

alvast bedankt voor nu in ieder geval:)

Volgens mij kun je je andere synths gewoon op USB gebruiken en de x0xb0x op traditioneel midi. Moet je prima kunnen syncen. Doe ik zelf ook (alleen dan met Cubase).
Eigenlijk nooit problemen.

Goed, dan morgen maar eens wat midicables halen. En dan gaan we het maar eens proberen:)

Dank Renepela

waarop moet de x0x staan (Modus) om 'm te laten meelopen (midi) met bv Sonar of ander programma ? Is het midi channel 16 dat de x0x gebruikt of kan je dit kiezen ??

Da's toch niet zo moeilijk? De modus schakelaar zet je op midi play.
En met die andere schakelaar kun je dan een van de 16 kanalen kiezen.

neen , tis maar dat het niet werkt , zal wel een instelling in Sonar zijn dan.
Bij Project staat ie nogthans op midi sync en start/stop sync.

Vanavond eens checken.

Thnx

Back