ensoniq mirage schema of service manual

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
ensoniq mirage schema of service manual

wie heeft een pdfje ofzo ...........

ik ga proberen er een flashkaart interface voor te breien.

en toevallig nog 68(09)/xx progammeurs met een berg tijd over in de zaal??8D

bedankt.
groeten,
jeroen

Hier de service manuals van zowel de gewone als de DSK. Helaas zijn die
behoorlijk karig (geen schema's...)

http://www.dompselaar.org/Ensoniq/Mirage/mirage_service.pdf

http://www.dompselaar.org/Ensoniq/Mirage/mirage_dsk_service.pdf

Ik ben zelf nog uit de hardcore assembler tijd (ik kon de Z80 programmeren in hex, uit mijn hoofd :bekdicht: ), maar da's alweer "een tijdje" geleden. Ik zat helaas wat minder aan de Motorola-kant van de processors. De 68000 was mijn eerste (in de tijd dat je gewoon nog assembler kreeg in je informatica-opleiding, ipv .NET).

Anyway, als het wat concreter wordt ga ik (weer) een Mirage proberen te regelen. Had 'm net verkocht...

Ik ben zelf nog uit de hardcore assembler tijd (ik kon de Z80 programmeren in hex, uit mijn hoofd :bekdicht: ), maar da's alweer "een tijdje" geleden. Ik zat helaas wat minder aan de Motorola-kant van de processors. De 68000 was mijn eerste (in de tijd dat je gewoon nog assembler kreeg in je informatica-opleiding, ipv .NET).

Anyway, als het wat concreter wordt ga ik (weer) een Mirage proberen te regelen. Had 'm net verkocht...

thanks, beter dan niets.
dus nu nog een schema, ( iswel handig)

ik ben helemaal uit het begin van de computers, de 8080 en de PDP8
en later de z80 , 65xxx en 68xxx processors.
en natuurlijk assembler, de programmataal voor echte pragrammeurs die de hele dag en nacht hele ouwe koffie dronken, heel veel shag rookte, en allemaal rijk zijn geworden aan het bijna niet bestaande millenium probleem 8D.
:koffie::koffie::koffie:

thanks, beter dan niets.
dus nu nog een schema, ( iswel handig)

ik ben helemaal uit het begin van de computers, de 8080 en de PDP8
en later de z80 , 65xxx en 68xxx processors.
en natuurlijk assembler, de programmataal voor echte pragrammeurs die de hele dag en nacht hele ouwe koffie dronken, heel veel shag rookte, en allemaal rijk zijn geworden aan het bijna niet bestaande millenium probleem 8D.
:koffie::koffie::koffie:

Zou je met een schema van een diskettestation, een moderne microcontroller die de datalijnen naar het diskettestation vertaalt naar instructies om van de sd kaart te lezen en daar wat schema's van niet ook een heel eind komen? Zo zou je volgens mij voor meer apparaten met zon station meteen een oplossing bedenken als het zou werken.
http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1206874649/8

Misschien een zinvol artikel?
En de arduino is in een hogere programmeertaal (c) te programmeren :D. Dus geen gedoe met assembler

er zijn al behoorlijk wat mensen bezig geweest met een virtueel diskette station.
in principe moet dat kunnen, het grote probleem zijn denk ik de vele opslag formats die er op diskettegebied zijn.
ik ga het voorlopig houden op werken aan de goeie kant van de databus, is eenvoudiger ( het blijft een bereklus), en veel meer kans op goed funcioneren.
en meestal , als het dan goed werkt , is het porten naar andere systeemen ook vaak redelijk eenvoudig.

:koffie:

er zijn al behoorlijk wat mensen bezig geweest met een virtueel diskette station.
in principe moet dat kunnen, het grote probleem zijn denk ik de vele opslag formats die er op diskettegebied zijn.
ik ga het voorlopig houden op werken aan de goeie kant van de databus, is eenvoudiger ( het blijft een bereklus), en veel meer kans op goed funcioneren.
en meestal , als het dan goed werkt , is het porten naar andere systeemen ook vaak redelijk eenvoudig.

nouja dat zou ik bij de s900 ook wel kunnen overwegen. Maar ik heb geen verstand van controllers uit de jaren 80 :D

nouja dat zou ik bij de s900 ook wel kunnen overwegen. Maar ik heb geen verstand van controllers uit de jaren 80 :D

er is op het gebied van controllers zoongeveer niets veranderd, ze zijn tegenwoordig alleen maar groter.

zou dus in principe niet echt uit moeten maken.

En met de komst van de microcontrollers (en de bijbehorende beperkingen) is eigenlijk alles weer terug bij het oude... Er zit maar bijster weinig verschil tussen zo'n Arduino bordje en een jaren '80 home computer.

En met de komst van de microcontrollers (en de bijbehorende beperkingen) is eigenlijk alles weer terug bij het oude... Er zit maar bijster weinig verschil tussen zo'n Arduino bordje en een jaren '80 home computer.

ow dat geloof ik ook wel. Maar mijn assembler ervaring is nog veel minder...
En een geschikte compiler vinden voor zon oud beest? Lijkt mij bijna onmogelijk. Al weet ik niet welke cpu de s900 gebruikt. Zover heb ik hem nog nooit bekeken.

Da's het voordeel van een gangbaardere CPU hebben, daar zijn assemblers of compilers niet zo'n probleem. Ook voor het reverse engineeren van de bestaande code is een bekende CPU met een losse (EP)ROM wel lekker. Niets zo vervelend voor hackwerk als masked ROM CPUs...

Da's het voordeel van een gangbaardere CPU hebben, daar zijn assemblers of compilers niet zo'n probleem. Ook voor het reverse engineeren van de bestaande code is een bekende CPU met een losse (EP)ROM wel lekker. Niets zo vervelend voor hackwerk als masked ROM CPUs...

als die al te lezen zijn.
met dit soort dingen heb ik altijd wel zoiets als,.... het moet wel een beetje te doen zijn, dit soort dingen zit al bijna op een punt van, je kan bijna net zo goed meteen een nieuwe 8bit sampler ontwikkelen, die wel alle moderne toeters en bellers heeft, ( zoals handsfree bellen, en drievoudige scheerkop)

S900 heeft een 8086.
De S612 is een Z80.

Maar goed te doen dus.

Wie gaat Windows 3.11 porten naar de S900? :D

die s612 is volgens mij ook goed te doen, die heeft namelijk een seriele bijna standaard IF verborgen intern ( tussen een acia chip en de diskcontraller)

S900 heeft een 8086.
De S612/S700 is een Z80.

Maar goed te doen dus.

Wie gaat Windows 3.11 porten naar de S900? :D

hmm heb nog wel wat development boards met een moderene 8051 kloon weet niet of de 8086 daar ook maar enigzins op lijkt maar dat ga ik eens uitzoeken.

Back