Het (online) verkopen van presets/sample packs

Stat-X

Maar das logisch
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Ik zit namelijk met een paar vragen MBT het verkopen van presets/samples via het internet. Ik ben op het moment aardig ver qua synthese, dus daar ligt voorlopig geen probleem.

Hier zijn een aantal vragen waarmee ik zit:

- Waar kan je alles het beste aanbieden? (Eigen site, andere sites, enz enz.)
- Hoe kan je het slimst werken qua promotie werk? (Fora enz?)
- Als anderen iets van je jatten en het in hun eigen samplepacks zetten, hoe zit dat dan met m'n rechten? Moet ik me aanmelden bij Buma oid?
- Hoe heb jij het allemaal gedaan?
- Zijn er nog tips enz. voor me?

Verder spookt er nog een hele hoop rond in m'n hoofd maar dat kan ik atm even niet kwijt op papier.

Ik hoop op wat nuttige respons!

Stat-x

Altijd op een eigen site, want dan heb je er een beetje zicht op.
Buma etc, wat wou je beschermen? Het geluid van een viool of een bepaald piepje? Je levert in wezen een halfproduct: iemand anders gaat er pas creatief mee aan de slag.

De meeste forums zijn niet zo heel erg blij met commerciƫle activiteiten, al hoewel op synthforum valt dat wel mee, maar dat is dan ook een soort marktplaats, toch?

Voor je jezelf veel zinloos werk op je hals haalt: waarom zouden muzikanten jouw samples kopen? Natuurlijk zijn er lui bij die alles kopen wat ze kunnen krijgen, want ze hebben er het geld voor... Indien je kwaliteiten hebt als sound designer, dan zou je kunnen overdenken om ter plekke te gaan werken, dus in de studio op afroep. Men huurt je gewoon in. Dan heb je zo'n vijf minuten om alle geluiden die de producent nodig heeft er even uit te pompen. Je wordt dan per project betaald en dat is wel meer dan twee kwartjes... Veel muzikanten gaan geen duizenden en nog eens duizenden samples uitzoeken, dat mag jij voor hun doen.

Mijn idee: op een eigen site een aantal voorbeelden van je kwaliteiten en die samples lever je er gratis bij. Die gaat men proberen op het eigen nummer, maar dat is het natuurlijk net niet helemaal. Dus bellen ze je op, want je biedt jezelf daarvoor aan.

Denk dan ook aan alle situaties waar samples gebruikt worden, zoals film en theater. En dan maak je een mailing, die je dan het liefst NIET via internet moet versturen, maar gewoon full color via TNT... [mailing > internet site > telefoon] (een site klik je weg; een flyer blijft een paar dagen liggen op het bureau)

Maar vooral je eerste opdracht niet verprutsen, want die wereld weet alles...!

Wout

Bedankt voor de adviezen tot nu toe, ik zal ze meenemen in het proces!:okdan:

Back