Yamaha AN1X

'k Weet nie als midiox of bome's sendfx werkt op mac ??
Dat is nog altijd het simpelste.

Met mijn windows pc heb ik ook wel an1xedit erop staan vanwege de .an1 files/banken die gratis op het net te vinden zijn

Ik gebruik ANEditor van Yamaha, dacht namelijk dat an1Xedit niet de multiwave etc, ondersteund. En dat is toch handig met het PLG board.

Nou sinds kort een An1x in huis, mijn allerlaatste aankoop want na de verkoop van de DX7 had ik nog een leeg plekje wat gevuld moest worden :D

Na de cs1x en cs2x gehad te hebben een tijd terug was ik bang dat de an1x ook zou klinken als een rompler, maar gelukkig is het een echte VA, de bediening is niet superintuitief en daarom zijn ze ook de helft goedkoper als een jp8000 of nordlead...

nou mij kennende heb ik meteen maar een testje gedaan naar de klank door droog te spelen met wat osc en filter parameters en de synth analoog te benaderen... als je hem benaderd als analoge synth en gewoon de effecten bypassed moet ik zeggen dat hij niet tegenvalt qua sound...

hier een stukje kale test voor de benieuwden :

Attachments

• AN1Xdroog.mp3
    3,3 MB · Bekeken: 133
Voor de An1x bezitters die graag alle controller modulaties in hun klanken willen aanbrengen is er een (eigen fabricaat) tool die dit werk flink kan vereenvoudigen : An1x Matrix Control.
An1x%20MC%201.jpg

Wist je dat de AN1X een Velocity Controlled Attack Time heeft ?!
Wat dacht je van een AN1X CutOff Filtering aangestuurd met Aftertouch ?!

Deze en nog vele andere settings kunnen via de Controller Matrix ingesteld worden. Hierdoor kan elke Midi-Controller op eenvoudig wijze gebruikt worden om al die parameters van de PLG-AN of AN1X direct te veranderen. Een live performance komt daardoor pas echt tot leven : 16 verschillende parameters die real time controleerbaar worden, dat hoeft geen verdere uitleg, tenzij ... 128 voices met elks 48 instellingen ?!
An1x Matrix Control is de tool om al deze instellingen in enkele seconden aan te passen. 48 matrix controller settings die bewaard kunnen worden in presets en met enkele klikken op één, twee, drie of alle 128 voices overgebracht worden. De An1x Matrix Control werkt zowel met de an1 als de ans files. De ans Voice Files worden aangemaakt met de Yamaha 'AN Expert Editor'. An1 Voice Files worden met het welgekende programma 'AN1xEdit' aangemaakt. De An1x Matrix Control kost 20 Euro.
Voor meer info ga naar de linke pagina op m'n website (zie link onderaan).

dat yamaha niet met een opvolger komt....ik zou er zo 1 kopen

Is niet nodig, de An1x kan alles wat iedere andere VA synth kan. Destijds was de AN200 bedoeld als opvolger van de An1x, maar zonder een editor kan je vrij weinig met de AN200. Met editor kan je alles bereiken met de AN200 wat de An1x kan en meer, het is een groovebox tenslotte. Je hebt geen editor nodig voor de An1x, alles is bereikbaar met de synth zelf. Ook via een BCR2000 moet het mogelijk zijn om de parameters te besturen, zelf ik heb dat nog nooit geprobeerd. Het is een heel complete synth de An1x.

Yamaha heeft wel een opvolger gemaakt op de Cs1x, de Cs2x. Een hele vooruitgang was de Cs2x t.o.v. de Cs1x. Yamaha heeft nooit een An2x gemaakt, maar wat maakt het uit?

De AN1x is fucking cool

nou ja hij lijkt als 2 druppels op de stuk goedkoper klinkende romplers als de cs1x, mensen denken dus vaak dat deze ook zo klinkt en hij heeft weinig knoppen vandaar dat ie niet populair is..

ik dacht eerst ook dat hij heel general midi zou klinken

Ja, ze hebben precies dezelfde case! maar dat is het dan ook... Twee totaal verschillende synthesizers.

Onderschat de Cs1x alleen niet, het is een rompler met een brute technosound.

Onderschat de Cs1x alleen niet, het is een rompler met een brute technosound.
brrr, 'technosound' ?? mss :) ik vind 'l vooral goed in ambient sounds... PADS...

Ja daar heb je ook gelijk in, hij heeft heel veel verschillende sounds voor heel veel verschillende stijlen.

Maar je kan er maar 1 sound uit halen, hij is niet multi-tembraal zoals de Cs2x wel is.

cs1x of cs2x hebben wel een paar leuke presets, maar als je gaat editten klinken de oscillators en filters heel erg dun en plastic.. hiervoor was ik ook huiverig bij de an1x maar na from scratch te tweaken was dit dus ontkracht..
gearverdediging doe ik niet aan maar voor 200 euro is het gewoon een interessante VA alleen de bediening blijft toch wennen

Ja, je moet de Cs1x kopen voor het layeren van de interne sounds. Je moet hem niet benaderen zoals je een VA synth gebruikt. Je koopt een Cs1x niet vanwege filters, lfo's, envellopes etc.

cs1x of cs2x hebben wel een paar leuke presets, maar als je gaat editten klinken de oscillators en filters heel erg dun en plastic.. hiervoor was ik ook huiverig bij de an1x maar na from scratch te tweaken was dit dus ontkracht..
gearverdediging doe ik niet aan maar voor 200 euro is het gewoon een interessante VA alleen de bediening blijft toch wennen
De bediening went snel genoeg. Als je 'm wat vaker gebruikt dan weet je vrij vlug alles blind te vinden. Alleen die matrix is wat complexer, maar die gebruik ik eigenlijk weinig.

CS6x + PLG150-AN board vind ik eigenlijk wel het beste van twee werelden bij elkaar. Alleen is het board zonder editor praktisch niet te editten. Dat is dan wel erg jammer, maar qua sound erg fijn.

Dat was een geniale zet van Yamaha die verschillende boards. Zo kon je in de Cs6x rompler VA of DX synthese inbouwen. Ze brengen ze nog steeds op de markt volgens mij, ik heb er alleen nog nooit mee gewerkt.

wat ik wel apart vind is dat de AN1X nooit te zien is in videoclips of (concert) live-beelden zoals de ms2000, jp8000, moogs, tritons of clavia synths wel te zien zijn in allerlei (live) muziek-video's

Wat gek dat niet alle parameters editeerbaar zouden zijn op een AN200, gezien de hoeveelheid knoppen dat ding heeft.
Zonde in ieder geval...

Even kort terzijde, is dat met de Virus Snow ook zo ?

Back