Yamaha AN1X

heeft an1x ook een batterijen compartiment? heb mn cs1x laaaang geleden wel es opengeschroefd en daar zit dus gewoon ruimte voor ik geloof zes van die dikke batterijen in..kan ook 4 geweest zijn
grappig
zonder dat er ook maar iets aangesloten is...

'k ben zeker dan mijn CS1X'n een clock accu hebben,, Idem de AN1x..

of hmmm, der zit wel een "batterij complex" in als ik me nog kan herinneren,.
Dus mss was ie wel voorzien om op accu's te werken ??

Of tja, nee, zal mss iets anders geweest zijn?.. http://www.deepsonic.ch/deep/htm/yamaha_an1x.php

gewoon ruimte voor ik geloof zes van die dikke batterijen in
EDIT: aan ja okey,, :)

Viola, k heb de foto gevonden:
img_6530-CS1X.jpg

Laatst gewijzigd:
wat ik wel apart vind is dat de AN1X nooit te zien is in videoclips of (concert) live-beelden zoals de ms2000, jp8000, moogs, tritons of clavia synths wel te zien zijn in allerlei (live) muziek-video's

Misschien vanwege zijn uiterlijk. De synths die je noemt zijn veel uitdagender met hun hoeveelheid knoppen. En het blijft een zeer onderschatte synthesizer voor een heleboel mensen. Als je aan iemand vraagt: Ken je een Roland JP8000? Dan komen ze allemaal terug met: Ja, die gebruikt Faitless en Rank 1 etc. Bij de An1x heeft iedereen zoiets van, is dat dan zo'n goede synthesizer?

heeft an1x ook een batterijen compartiment? heb mn cs1x laaaang geleden wel es opengeschroefd en daar zit dus gewoon ruimte voor ik geloof zes van die dikke batterijen in..kan ook 4 geweest zijn
grappig

Ja, de An1x heeft een batterij voor het geheugen. Ik heb hem een jaar geleden vervangen en dat ging heel simpel.

Wat gek dat niet alle parameters editeerbaar zouden zijn op een AN200, gezien de hoeveelheid knoppen dat ding heeft.
Zonde in ieder geval...

Even kort terzijde, is dat met de Virus Snow ook zo ?

Op de Snow kun je wel alles vanaf de synth zelf ook instellen. Al is de software natuurlijk wel veel handiger.

Het filter klinkt ook verbazend goed moet ik zeggen, minder digitaal dan de jp8000 en nord en dat viel mij op vooral als je naar de 2e hands prijs kijkt van de an1x

Uit sound on sound :

Yamaha have provided 2-, 3- and 4-pole low-pass filters, plus band-pass, high-pass and band-reject ones. The VCF sounds that most people remember are the strident and synthetic 2-pole 12dB/octave type, and the 4-pole, resonant 24dB/octave type. The AN1x sounds very similar to the real thing in both cases -- by which I mean that if I do an A/B comparison with my analogue 24dB ladder filter, I can detect some differences but I'm not sure exactly what they are. Without the benefits of that comparison, the AN1x's filters sound like analogue filters. In fact, as I said in my preview, you very quickly forget that this is a digital instrument. I treated the AN1x as if it were the impossibly perfect analogue synth that I dreamed of all those years ago -- and it did almost nothing to shatter that illusion.

het eerste wat mij opviel aan de An1x was dat er nauwelijks een hoorbaar verschil was tussen de 12dB, 18dB en 24dB LP filters.
Heb toen een artikel gevonden op het net waarbij iemand effectief de filtering had uitgemeten en het verhaal bevestigde.
De 12dB is eigenlijk een 15dB, en de 24dB eigenlijk maar een 19dB. Ze liggen maw. veel te dicht bij mekaar.

De AN-1X heeft hoorbare stappen in de pitchbend en de filters. Maar dat zijn volgens mij de enige nadelen. Voor de rest zou ik hem verkiezen boven menige analoge synth.

die steps hoor je alleen met de knoppen, met envelope en lfo niet, dus ligt alleen aan de resolutie van de knoppen

Pitch-bend doe ik toch nooit meer dan 2 halve tonen, en voor filter-sweeps heb ik de onnavolgbare en zeer ondergewaardere Roland JX-1.
Kortom: praktisch gezien kent de Yamaha An-1X geen nadelen.

ik gebruik nooit pitchbend met maken van tracks, alleen om te pielen

grappig

dat komt omdat het exact dezelfde crappy keyboards zijn als in menig psr keyboardje....

:koffie:

De Anix is technisch gezien gewoon een PSR-keyboard, maar dan wel één met specifieke kwaliteiten.
De Yamaha VL-70M is ook gebaseerd op een budget GM-module, maar dan wel met heel speciale mogelijkheden. De P50M piano-module is ook gebaseerd op dezelfde GM-module en luistert zelfs naar alle XG-parameters. Maar dat wil niet zeggen dat die speciale Yamaha-producten hetzelfde klinken als budget-producten waarvan ze zijn afgeleid.

nee man een an1x is echt geen psr keyboard maar een VA synth

yeps, alleen het enige referentiekader van mark-t is de gm soundset uit de jaren 80.

kennelijk nooit verder gekomen.

(kijk anders even naar zijn gierlijst....)
:mega:

Begrijpend lezen is ook een vak...
Een VA-synth kan best zijn hardware delen met een synth/keyboard die een totaal andere klankopwekking heeft.

Back