Yamaha AN1X

prima de luxe, dan sta ik tenminste ook eens bij iemand op een lijst....

als je nu ook nog even stopt met zo´n ontzettende lading onzin uit te kramen, waarvan we zoondertussen weten dat het voor 90% niet waar is, dan worden we helemaal gelukkig....

:koffie:

De Anix is technisch gezien gewoon een PSR-keyboard, maar dan wel één met specifieke kwaliteiten.
De Yamaha VL-70M is ook gebaseerd op een budget GM-module, maar dan wel met heel speciale mogelijkheden. De P50M piano-module is ook gebaseerd op dezelfde GM-module en luistert zelfs naar alle XG-parameters. Maar dat wil niet zeggen dat die speciale Yamaha-producten hetzelfde klinken als budget-producten waarvan ze zijn afgeleid.
Als je deze uitleg niet beter kan toelichten mag je mij ook op jou negeerlijst zetten hoor.
P.s. Anders toch even de lesinhoud van "Begrijpend lezen" eens meedelen.

Is toch niet zo moeilijk? De AN1X deelt veel van zijn hardware met de CS-1X, ookal is de klankopwekking totaal anders. Kwestie van een andere klankchip. De VL-70M en de P-50M delen hun hardware met de MU-50 module, alleen is bij de VL-70M de klankopwekking totaal anders. De P-50M heeft alleen een andere sampleset dan de MU-50, maar hij reageert wel op alle XG-commando's van de MU-50.

Laatst gewijzigd:
Al iets beter maar toch... een volgende stap is alle synth's zijn idem : ze hebben allemaal een klavier.
Dat gevoel gaf die uitleg mij en ... die klopt dus niet echt hé.

P.s. Die P-50M is dat een Roland of ook Yamaha ?
( 't is dat XG-commando's van Yamaha zelf afkomstig zijn en dus is er logica als die P-50M een Yamaha is.)

Natuurlijk zijn niet alle synths gelijk. Maar een AN1X kan voor 95% overeenkomen met een CS-1X; dezelfde kast, dezelfde electronica, dezelfde outputs. Met een andere klankchip krijg je toch een heel andere synth.
De P-50M is een Yamaha en volgens mij heeft hij gewoon dezelfde klankopwekking als de MU-50. Waarom zou een pianomodule anders reageren op de XG-commando's? De P-100 piano reageert als het goed is niet op XG-commando's, omdat die een heel andere klankchip heeft.
De Yamaha S30 is een goed voorbeeld: ander chippie erin (PLG-150AN) en je hebt ineens een VA synthesizer erbij, zonder dat er aan de S30 iets verandert.

Laatst gewijzigd:
...De P-100 piano reageert als het goed is niet op XG-commando's, omdat die een heel andere klankchip heeft.
Neen.
De XG- noch GM- of GS-commando's, hebben weinig of niets te maken met de klankchip.
De klankchip bepaalt de geluiden, die commando's de selektie ervan.

P.s. Wel een groot chippie hoor die PLG-150AN. :?

Neen.
De XG- noch GM- of GS-commando's, hebben weinig of niets te maken met de klankchip.
De klankchip bepaald de geluiden, die commando's de selektie ervan.

Als je een XG-klankchip gebruikt, is het logisch dat daar de XG-commando's in zitten.
Een chip die speciaal voor de P-100 is gemaakt, hoeft de XG-commando's niet te bevatten.

dat komt omdat het exact dezelfde crappy keyboards zijn als in menig psr keyboardje....

Zo heeft iedereen z'n voorkeur. Ik vind die "crappy keyboards" juist veel prettiger spelen dan gewogen toetsen. Een gruwel.

het ging mij even niet om gewogen toetsen..:D

het is meer de constructie van het keyboard, waarbij de toetsen alle kanten op kunnen bewegen.
valt als hij net nieuw is nog wel mee, maar wordt met de jaren erger.

Ik vind het keyboard van de AN1x juist het fijnste synth keyboard dat ik zelf gehad heb. Ik haat gewogen toetsen, ik ben geen pianist :)

De AN1x vond ik qua toetsengevoel nogal meevallen, wat me minder aanstond was de aftertouch die je niet kon uitzetten en het rare verschijnsel dat de noten met een merkbare delay werden opgenomen in Ableton Live.

Geluid is inderdaad netjes, onderschatte machine.

meestal initialize ik een preset en ga vanaf daar verder, geen aftertouch en effecten en die onzin, gewoon programmeren als een analoogje dan klinkt hij echt wel goed :)

hier nog wat droge sounds :okdan:

Attachments

• an1xsounds.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 111
Ik heb beide apparaten niet, maar iets om te proberen. kan je niet de an200 editor tweaken op een windows computer en dan de cc data kopiëren in een bcr.

hier nog wat droge sounds :okdan:

Nou heeft de AN-1X zo'n mooie effectsprocessor en dan doe je er niets mee...

Wat de kwaliteit van de toetsen betreft: het klavier van de meeste PSR's en ook die van onder andere een DX-11 hebben naar mijn idee iets smallere toetsen dan de standaardmaat. Van de S30 wordt gezegd dat die een slecht klavier zou hebben, maar dat vind ik totaal niet. Natuurlijk zijn het niet de houten toetsen van een S80 en ook niet de semi-gewogen toetsen van een DX-7 of Motif, maar de toetsen zijn voldoende breed en reageren heel gelijkmatig. Of de AN-1X het klavier van een PSR, of die van een S30 heeft, weet ik niet. Ik verwacht het smallere PSR-klavier. Bij de PSR-8000 is de aftertouch ook een crime. Als ik een sequence gemaakt op de 8000 bewerk in Cubase, moet ik eerst vrachten vol aftertouch-data verwijderen.

er zitten ook goede effecten in, maar ik hou gewoon van pure electronica sounds :)
bijna alle presets verzuipen heden ten dage in effecten zodat je het karakter van de synth niet meer hoort..
de an1x kan zelfs ook best als een juno 60 klinken zoals het eerste geluid in de mp3

Back