Yamaha AN1X

Niemand nog ideeën? Zoniet zit er niet veel anders op dan de AN200 wegdoen, ook al kan ik zn sounds niet missen...

Iemand die een AN1X verkoopt voor €200-250, of wil ruilen met een AN200?

Ik heb een AN1X op de kop kunnen tikken bij een vriendelijke Oudenaardenaar. Mijn AN200 is nu ook de deur uit.

Ik heb alleszins geen spijt van deze ruil.

Buiten de aansturing, heb je nog andere aspecten die je erg aanspreken in de AN1x boven de AN200?

De sound. Dat is toch wel het allerbelangrijkste! Geen idee waarom. Hoewel de engine hetzelfde is, klinkt hij toch beter.
De presets klinken van sound al veel beter, minder plastiek? Maf.

En de arp natuurlijk!

De sound. Dat is toch wel het allerbelangrijkste! Geen idee waarom. Hoewel de engine hetzelfde is, klinkt hij toch beter.
De presets klinken van sound al veel beter, minder plastiek? Maf.

Die indruk heb ik ook,
Tja een plg150 is eigelijk helemaal niet hetzelfde, op z'n best een flink gesnoeide an1x engine... niet??

Die indruk heb ik ook,
Tja een plg150 is eigelijk helemaal niet hetzelfde, op z'n best een flink gesnoeide an1x engine... niet??

Het grootste verschil tussen beide is: "The major additions to AN for the PLG150-AN is the introduction of the VCO cross modulation algorithm and new oscillator wave forms (Multisaw, Triangle, Sinewave.)"

Dus eigenlijk meer wave forms. Ik denk dat het grote verschil tussen de AN1x klank en de AN200 (zou het zo specifiek willen noemen voor het vergelijk) de effecten zijn. Die op de 200 serie (AN en DX) zijn mijn inziens een beetje cheap en ik denk dat de effecten op de AN1x veel beter zijn (waren dit niet de effecten van de (CS1x?). Ik heb zelf de PLG150-AN in een CS6x en gebruik dus de interne effecten van de CS6x (lijkt mij ook leuk om hem eens in een Motif ES te stoppen voor de effecten) en die zijn dus veel en veel beter dan die op de 200 serie en ik kan zeggen dat de AN sound hier echt super klinkt. Heb wel eens gewtijfeld of ik niet de AN200 zou kopen, maar onder andere door de effect sessie blijf ik hem zeker gebruiken in de CS6x (kan dan ook mooi de arpjes etc. blijven gebruiken).

Maar ik blijf ook een enorme fan van de sound. De bassen die je kunt maken met de AN zijn ook heerlijk, de FM etc. etc....inderdaad erg ondergewaardeerd...en dat voor €200...niet te geloven, maar mocht Yamaha nog eens komen met een opvolger (de PLG board passen immers niet meer in de Motif XS....) dan ga ik alvast sparen.

Ik vind het heel jammer dat die PLG150-AN niet in de Motif XS kan. Ik heb mijn AN1x destijds weggedaan om ruimte te maken voor een Motif XS7 en op zich heb ik nog wel genoeg (virtueel) analoog spul staan, maar ik zou de AN1x sound er ook nog best bij willen hebben in de vorm van een insteekkaartje. Was een prima synth.

Het enige irritante van de AN1x vond ik al die shift-functies met de draaiknoppen om hem te editen, vooral het scheiden van de OSCs en dergelijke. Beetje onoverzichtelijk.

Natuurlijk zijn dedicated knoppen beter, maar vind ik het best te doen hoor. De sound vind ik in elk geval heerlijk. De mijne doe ik nooit meer weg! Gefeliciteerd met je aankoop!

Idd, van mijns wege, ook proficiat !!
Jammer dat die JayB set zo goed is,
want ik ben er nog steeds niet toe gekomen
om zelf een patch te maken...

Ze zijn i.d.d. erg bruikbaars, soms vind ik wel dat hij vaak veel ruis gebruikt ind de patches, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk en makkelijk zelf bij te stellen.

Maar ik zou zeker zelf ook patches gaan maken hoor, het filter van de AN vind ik persoonlijk erg fijn.

Ze zijn i.d.d. erg bruikbaars, soms vind ik wel dat hij vaak veel ruis gebruikt ind de patches, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk en makkelijk zelf bij te stellen.

Maar ik zou zeker zelf ook patches gaan maken hoor, het filter van de AN vind ik persoonlijk erg fijn.

Even dom doen: met welk programma sla je deze zelfgemaakte patches op?

Ik heb al eens een bulk-dump proberen doen vanuit mn AN200 naar Ableton Live via Midi maar dat werkte niet echt...

Back